|
|||
založeno |
|
Fotografie jsou též na konci článku. Za jejich poskytnutí děkujeme Miroslavu Sázavskému. Kolik je v Chotěboři lidí, kteří se někdy zúčastnili
Mistrovství světa či Evropy? Mnoho asi ne. A kolik je z nich takových, kteří
přivezli medaili a proslavili tak nejen svou vlast, ale i naše město? Ještě méně. V minulých dnech poskytl Jan Adamec rozhovor Harryho pánovi exkluzívně pro náš list. Níže přinášíme jeho přepis, Adamcem autorizovaný, takže určitě neobsahuje žádné nepřesnosti. Pod rozhovorem pak najdete ještě stručný popis v čem a jak se vlastně soutěžilo, jehož autorem je též sám medailista. |
|
|
Harryho pán: Jaké
dojmy si vezeš z Mistrovství Evropy? Jan Adamec: Dojmy
jsou samozřejmě ještě čerstvé a mísejí se. Můj dojem z organizační
stránky Mistrovství je velice dobrý. Nejen proto, že pořadatelem byl Aeroklub České
republiky, ale i proto, že dalším pořadatelem byla firma DeltaSystem Air, jejímž
ředitelem je Daniel Tuček, syn Ivana Tučka, našeho druhého mistra světa
v letecké akrobacii, jenž už bohužel není mezi námi. Organizace byla
perfektní, všechno klapalo. Moje dojmy jsou posíleny mým úspěchem. Ne že bych podal
nadstandardní výkon, spíše jsem neudělal žádnou zásadní chybu, na svůj
standardní výkon. V počátku jsem bojoval s horečkou a anginou, což ale
zase mělo tu výhodu, že jsem se nemohl zúčastnit večerních akcí, které
doprovázejí všechny takové šampionáty…
HP: Jaké byly tvoje dojmy, když jsi stál na stupni vítězů
a přebíral medaili? J.A.: Už to bylo
úžasné, že jsem stál v jedné řadě s akrobatickými esy, po kterých jsem
v minulosti s úctou pošilhával. Další skvělý pocit jsem měl, když
například mistr světa z roku 2002 stál až dvě příčky za mnou… To si pak
člověk řekne, že to všechno snažení má smysl. HP: A kdo vám ty medaile předával? J.A.: Předával
nám je předseda jury Osmo Jaloovara. To je viceprezident Mezinárodní letecké federace
FAI z Finska. HP: Co jsi pak s tou medailí ten večer udělal? J.A.: K takové
medaili patří i pořádná oslava, takže jsem ji pak nedal s krku a stále ji
nosil. Dokonce jsem s ní pak i usnul… |
Medaile předány, ale na podušce je ještě jedna pro trenéra. * |
HP: Čím si myslíš, že to bylo, že jsi tak
výkonnostně poskočil oproti loňsku kupředu? J.A.: Tvoje otázka by mne mohla navádět k sebechvále, ale chválit
se nebudu. Já jsem začal vloni trénovat, byl jsem ten rok nováčkem, sice jsem už
něco z akrobacie uměl, ale stres
z nového prostředí, akrobatického boxu, kterým je pomyslná krychle
kilometr krát kilometr, tři tísíce kilometrů od domova, ve Švédsku, udělalo své,
takže jsem tam moc neuspěl. To letos v Hradci Králové byla domáci půda a vzduch
a navíc jsem měl natrénováno z našeho týmu nejvíc. Letos jsem nalétal
v té tvrdé akrobacii víc než 12 hodin, což je poměrně dost, i když na naše
kolegy Rusy nebo Francouze, kteří mají natrénováno 40 i 50 hodin, je to pořád
málo. HP: Létal jsi ještě i na neakrobatických letadlech? J.A.: Létal, během
zimy jsem si rozšířil kvalifikaci o instruktora motorového létání včetně
akrobacie, létal jsem i na letadle s lyžemi, což bylo velmi příjemné
zpestření zimních měsíců, kdy většina pilotů spí tvrdým zimním spánkem.
"Rovně" jsem letos nalétal asi 70 hodin. |
Honza s kolegou Mirkem Sázavským u svého Zlinu 50 OK-FAI. * |
HP: Vraťme se zpět
k akrobacii. Co bys nám řekl ke svému éru Zlin 50 LS ? J.A.: Zlin 50LS, to je pro většinu pilotů u nás sen a pokud se k němu dostanou, je to sen splněný, klukovský sen, pro mnohé ale nedostižný, protože hodina letu na něm je dost drahá... Nehledě k tomu, že v republice jsou kromě týmu Flying Bulls jen dva stroje, které máme my, v Leteckém akrobatickém centru v Moravské Třebové. V rukách šikovného pilota je to hodné éro, pro srovnání asi tak jako Blaník mezi větroni , je Zlin 50LS mezi motorovými letouny. Dobře se ovládá, má slušný výkon, i když za novějšími stroji našich soupeřů, jakým je francouzský CAP-231 nebo ruské SU-29 či JAK 55, s nimiž létají naši největší konkurenti, má už poněkud zpoždění, takže udržet s nimi krok dokáží jen mistři, jako třeba náš Petr Biskup.HP: Jak vůbec dojde běžný sportovní pilot
k přesvědčení, že by měl létat akrobacii? J.A.: Musí to být
splnění klukovského snu, což v mém případě bylo, a pak to taky byla u mne
shoda náhod, protože jsem si původně chtěl udělat jen základní kurs,ale po
akrobatických zkouškách jsem se dostal do rukou Zdeňka Poláška, to byl zalétávací
pilot Moravanu Otrokovice a jeden z našich velmi dobrých akrobatů, a ten mi navrhl
pokračování ve výcviku vysoké pilotáže a byl ochoten ten výcvik se mnou
absolvovat. Já jsem se tomu samozřejmě nebránil a šel jsem do toho. Pak už to šlo
ráz na ráz. HP: Většina nás laiků má jakousi představu o tom, jaký je
rozdíl mezi normální a akrobatickou pilotáží. Ale jak to vidíš ty, poté co sis
důkladně k akrobacii přičichnul? J.A.: Základní
rozdíl je ten, že máš každou chvílí zem nad hlavou a něčí neviditelná ruka,
které my říkáme přetížení, tě chvíli tlačí silou 8g do sedačky a pak zase
silou až 7 g ven z kabiny. Uvnitř kabiny je to velký fyzický souboj, ale pro oko
diváka (a též rozhodčího) to musí vypadat sice razantně, ale ladně. HP: Čili to hlavní je samozřejmá orientace
v prostoru… J.A.: Samozřejmě. Soutěžnímu akrobatovi musí být
úplně jedno zda letí hlavou nahoru nebo dolů (na zádech). A samozřejmě rozdělit pozornost mezi
sledováním prostoru a polohy v které se momentálně nacházíš, ovládáním
letadla a sledováním sestavy, kterou máš na hárku před sebou. HP: Jak prosím tě nyní lítáš, lítáš jinak než dřív? J.A.: Určitě
lítám mnohem zodpovědněji, protože akrobacie je hlavně sebekázeň. Na jednu stranu
cítíš ohromnou euforii z volného trojrozměrného pohybu, na druhou stranu si musíš
uvědomit i tu stinnou stránku, dva naši mistři světa už se na nás dívají shora
z obláčků. Když do éra usedáš, musíš si uvědomit, že hlavní je
přistát… HP: A co rovné lítání, ještě se ti líbí jako dřív? J.A.: (smích) Když
týden lítáš jenom v kotrmelcích, tak potom letět hodinu rovně nějaký
navigační let, je říkám na rovinu trošku nuda, ale samozřejmě to všechno se
poddá, i ten rovný let je nakonec hezký. Já rád dělám vyhlídkové lety svým
kamarádům a známým (tebe jsem ještě nevezl, vím, že se bojíš :-)), rád jim
přiblížím, jak vypadá létání, takže jejich
radost dělá radost i mně. HP: Ale na obyčejném éru nějaké akrobatické prvky zkoušet
nejdou? J.A .: To v žádném případě nejde, ale existují cvičné letouny pro výcvik akrobacie a na nich lze i Tvým čtenářům přiblížit jak vypadají základní prvky akrobatického létání.HP: Čili kdyby někdo z nich měl zájem si to zkusit, může ti dát vědět? J.A.: Jistě, ať napíše vám do redakce a ty mi to předáš. |
A zde již dostal medaili též zástupce trenéra Josef Čech (vpravo). * |
HP: Jaké máš další plány a kdy tě uvidíme zase
tady v Chotěboři? J.A.: Já
samozřejmě nechci, aby tento úspěch (a pro mne to úspěch je), byl jen takový
ojedinělý výstřelek a samozřejmě budu dále trénovat a dělat všechno pro to,
abych v příštím roce, kdy bude Mistrovství světa, pravděpodobně v USA,
potvrdil svoji pozici a zlepšující
tendenci. Zároveň jsme dostali do našeho Akrobatického centra tři nová éra, ruské
akrobatické Suchoje, takže pravděpodobně už začneme létat i na nich, což snad
pomůže více se přiblížit světové
špičce. Přece jen Zliny 50 už mají svůj zenit za sebou. HP: A na jakého Suchoje máš políčeno ty? J.A.: Já bych rád
Su-29, který létá v kategorii Advanced, hodlám ještě rok dva určitě
v této kategorii setrvat a učit se, učit se, učit se… Vyšší kategorie
Unlimited je Mekkou všech pilotů akrobatů, rád
bych to taky jednou zkusil, éra na to máme, ale naděje na úspěch tam je dost malá,
protože týmy Američanů, Rusů a Francouzů v této kategorii jsou už
profesionálové, v tom smyslu, že to dělají jako zaměstnání. Pro mne je ale
moje zaměstnání prvořadé, ta práce mne baví, nehledě na to, že můj
zaměstnavatel mi vytváří perfektní podmínky pro tenhle můj sport, takže kategorie
Advanced mi zatím vyhovuje. Harryho pozn.: Akrobacie se létá ve dvou kategoriích. Advanced - vybrané typy letounů se srovnatelnými výkony, s motory do 300 koňských sil (může to být i víc než 300 k.s., ale v tom případě musí být stroj dvoumístný, ovšem s jedním pilotem). Unlimited - letouny bez omezení, obvykle se silnějšími motory, např. 450 k.s. HP: Abychom to nezamluvili, kdy tě uvidíme zase tady
v Chotěboři? J.A.: Jakmile
místní Aeroklub bude pořádat nějakou akci, tak v případě, že mne pozvou,
velice rád přiletím. Myslím, že Chotěboř má tradici v nějakém tom
posvícenském havelském lítání, takže když řeknou, já určitě přiletím.
Škoda, že se letos kvůli počasí nevyvedl Dětský den, měl jsem speciálně
vymyšlenou sestavu, kterou jsem chtěl předvést, ale kvůli počasí jsem ji musel
silně omezit. Takže třeba ji převedu někdy na podzim… Harryho pán: Ještě jednou ti Honzo sdrečně gratuluji
k bronzové medaili, i za Harryho, děkujeme ti za zajímavý rozhovor, držíme
palce a těšíme se na tvé další úspěchy. * * * Jan Adamec: Q-program, neboli povinná
sestava : Je zveřejněna vždy na podzim předchozího roku a platí pro každou kategorii (Advanced, Unlimited) pro celý
příští rok. Létá se na všech národních i mezinárodních akrobatických
soutěžích, na mezinárodních soutěžích se ale nezapočítává do celkového
výsledku. Slouží hlavně pro případné vyřazení pilotů, kteří létají
riskantně, v případě velkého počtu závodníků může pořadatel vyloučit
z další soutěže ty, kteří nalétali méně než 60 % celkového možného
počtu dosažitelných bodů. Dále stanovuje startovní pořadí pro free program –
poslední v povinné startuje jako první ve volné. Startovní listina pro Q-program
se losuje na začátku závodů (vždy je výhodou konec startovního pole). Pro další
disciplíny je startovní pořadí vždy opačné, než celkové výsledky po všech
započtených disciplínách. Free program, neboli volná
sestava : Vymýšlí a kreslí si ji každý závodník sám, v kategorii Advanced musí mít maximálně 300 bodů a 15 figur. Ve figurách musí být obsaženy všechny rodiny prvků dle Arestiho katalogu akrobatických figur, žádný se ale nesmí opakovat. Závodník ji může trénovat. Unknown program, neboli tajné
sestavy : Na soutěžích se létají 1 – 4 tajné sestavy, dle počasí a
času (kolik se stihne). Na mezinárodních soutěžích se losuje pořadí prvních 10
států, které mohou dát figuru do tajné sestavy. JURY pak těchto 10 prvků pospojuje,
tak aby bylo možno ji zalétat a nejdéle 4 hodiny před prvním plánovaným vzletem ji
zveřejní. V praxi se tak ale činí 24 hodin předem, 4 hodiny je pouze
v případě časové tísně. Vždy se dávají do tajných sestav figury, které
mají všichni národní závodníci natrénovány, je zde velká možnost taktizovat,
protože lze každý prvek zařadit pouze jednou a tudíž dílčí výhodu mají státy
vylosované na prvních třech místech (to se nám na ME v Hradci ani jednou
nepovedlo). Soutěž je platná, když všichni
závodníci odlétají minimálně dvě bodované discipliny
(volnou a aspoň jednu tajnou). |
|