harryanow2.gif (5686 bytes)

courierlogo2.gif (5247 bytes)

clogo4.gif (959 bytes)

Bobtail Harry(R) Vám nese nowiny pro Chotěboř a okolí
nezávislý první český internetový list psaný psem (a někdy i jeho pánem)
Listu je přiděleno mezinárodní registrační číslo ISSN 1213-0834

založeno
since
1998

Na hlavní stranu
Chotěbořského Couriera

Na hlavní stranu
domény www.harry.cz

 

O letecké akrobacii a Mistrovství Evropy

Rozhovor s Janem Adamcem, bronzovým medailistou z ME v letecké akrobacii kategorie Advanced

Autor:   Harryho pán Jiří Poděbradský Vydáno: 20. 7. 2005
Odkazy k článku:
Celkové výsledky jednotlivců na ME 2005
Celkové výsledky družstev na ME 2005
Oficiální web ME 2005 |   Český web ME 2005

Flying Aviation o ME 2005 (česky)
Soutěže v akrobacii
Zlin Z50 |   Suchoj Su 29Dvoumístný Su 29
Mistrovství ČR 2005 v Novém Městě nad Metují
Aeroklub ČR
Aeroklub ChotěbořAeroklub Havl. Brod

Letecké akrobatické centrum v Mor. Třebové

Český akrobatický tým
Petr BiskupJan AdamecMiroslav Sázavský
Článek dosud četlo čtenářů: 

Fotografie jsou též na konci článku. Za jejich poskytnutí děkujeme Miroslavu Sázavskému.

Kolik je v Chotěboři lidí, kteří se někdy zúčastnili Mistrovství světa či Evropy? Mnoho asi ne. A kolik je z nich takových, kteří přivezli medaili a proslavili tak nejen svou vlast, ale i naše město? Ještě méně.

  V týdnu od 11. do 16. července 2005 se v Hradci Králové konalo Mistrovství Evropy v letecké akrobacii kategorie Advanced, v němž tříčlenné reprezentační družstvo ČR ve složení Petr Biskup, Jan Adamec a Miroslav Sázavský získalo bronzové medaile v soutěži národních týmů. Pilot havlíčkobrodského Aeroklubu Jan Adamec (37), který pochází z Havlíčkova Brodu, ale žije a pracuje v Chotěboři (a spolupracuje i s Aeroklubem chotěbořským), je tedy bronzovým medailistou z Mistrovství Evropy a právem jsme na něj hrdí i my Chotěbořáci.

adamecme1.jpg (15783 bytes)

  V minulých dnech poskytl Jan Adamec rozhovor Harryho pánovi exkluzívně pro náš list. Níže přinášíme jeho přepis, Adamcem autorizovaný, takže určitě neobsahuje žádné nepřesnosti. Pod rozhovorem pak najdete ještě stručný popis v čem a jak se vlastně soutěžilo, jehož autorem je též sám medailista.

 

Další novější články

O letecké akrobacii a ME s Janem Adamcem
Maďarské pěvecké sbory v Chotěboři
Diskuze o Třešňovce
Rozhovor s Tomem Jindrou, JCS Computer
7. Chotěbořská koule 2005
Samospádné lanovky přinesou Chotěboři prosperitu
Druhá tráva byla v Chotěboři
Za všechny pejskaře
Komorní orchestr mladých úspěšný v Římě
V sokolovně se rockovalo
(Hudba Praha v Chotěboři)
Doubravan na cestách předvánočních
O internetu pro začátečníky
Rozhovor s Harrym a jeho pánem v Chotěbořském Echu
Korea je zajímavá země
Krajské volby 2004
Úspěch karatistů na Adria Cup 2004
Jak jsme ve Francii našli nové přátele i jednoho rodáka
Dvěstě v městě, třista z místa
Vypečený pravěk

Pro starší články musíte na hlavní stranu do rubriky Mírně starší články

adamecme8.jpg (47995 bytes)
Předseda jury Osmo Jaloovara předává medaile českému týmu. Zleva Miroslav Sázavský, Jan Adamec a Petr Biskup.
*

Harryho pán: Jaké dojmy si vezeš z Mistrovství Evropy?

Jan Adamec: Dojmy jsou samozřejmě ještě čerstvé a mísejí se. Můj dojem z organizační stránky Mistrovství je velice dobrý. Nejen proto, že pořadatelem byl Aeroklub České republiky, ale i proto, že dalším pořadatelem byla firma DeltaSystem Air, jejímž ředitelem je Daniel Tuček, syn Ivana Tučka, našeho druhého mistra světa v letecké akrobacii, jenž už bohužel není mezi námi. Organizace byla perfektní, všechno klapalo. Moje dojmy jsou posíleny mým úspěchem. Ne že bych podal nadstandardní výkon, spíše jsem neudělal žádnou zásadní chybu, na svůj standardní výkon. V počátku jsem bojoval s horečkou a anginou, což ale zase mělo tu výhodu, že jsem se nemohl zúčastnit večerních akcí, které doprovázejí všechny takové šampionáty…

adamecme2.jpg (14375 bytes)
Honzova medaile zblízka je ve skutečnosti bronzovější,
na snímku je světlejší od blesku fotoaparátu.

HP: Jaké byly tvoje dojmy, když jsi stál na stupni vítězů a přebíral medaili?

J.A.: Už to bylo úžasné, že jsem stál v jedné řadě s akrobatickými esy, po kterých jsem v minulosti s úctou pošilhával. Další skvělý pocit jsem měl, když například mistr světa z roku 2002 stál až dvě příčky za mnou… To si pak člověk řekne, že to všechno snažení má smysl.

HP: A kdo vám ty medaile předával?

J.A.: Předával nám je předseda jury Osmo Jaloovara. To je viceprezident Mezinárodní letecké federace FAI z Finska.

HP: Co jsi pak s tou medailí ten večer udělal?

J.A.: K takové medaili patří i pořádná oslava, takže jsem ji pak nedal s krku a stále ji nosil. Dokonce jsem s ní pak i usnul…

adamecme3.jpg (60409 bytes)
Medaile předány, ale na podušce je ještě jedna pro trenéra.
*
HP: Čím si myslíš, že to bylo, že jsi tak výkonnostně poskočil oproti loňsku kupředu?

J.A.: Tvoje otázka by mne mohla navádět k sebechvále, ale chválit se nebudu. Já jsem začal vloni trénovat, byl jsem ten rok nováčkem, sice jsem už něco z akrobacie uměl, ale  stres z nového prostředí,  akrobatického boxu, kterým je pomyslná krychle kilometr krát kilometr, tři tísíce kilometrů od domova, ve Švédsku, udělalo své, takže jsem tam moc neuspěl. To letos v Hradci Králové byla domáci půda a vzduch a navíc jsem měl natrénováno z našeho týmu nejvíc. Letos jsem nalétal v té tvrdé akrobacii víc než 12 hodin, což je poměrně dost, i když na naše kolegy Rusy nebo Francouze, kteří mají natrénováno 40 i 50 hodin, je to pořád málo.

HP: Létal jsi ještě i na neakrobatických letadlech?

J.A.: Létal, během zimy jsem si rozšířil kvalifikaci o instruktora motorového létání včetně akrobacie, létal jsem i na letadle s lyžemi, což bylo velmi příjemné zpestření zimních měsíců, kdy většina pilotů spí tvrdým zimním spánkem. "Rovně" jsem letos nalétal asi 70 hodin.

adamecme13.jpg (72275 bytes)
Honza s kolegou Mirkem Sázavským u svého Zlinu 50 OK-FAI.
*

HP: Vraťme se zpět k akrobacii. Co bys nám řekl ke svému éru Zlin 50 LS ?

J.A.: Zlin 50LS, to je pro většinu pilotů u nás sen a pokud se k němu dostanou, je to sen splněný, klukovský sen, pro mnohé ale nedostižný, protože hodina letu na něm je dost drahá... Nehledě k tomu, že v republice jsou kromě týmu  Flying Bulls jen dva stroje, které máme my, v Leteckém akrobatickém centru v Moravské Třebové. V rukách šikovného pilota je to hodné éro, pro srovnání asi tak jako Blaník mezi  větroni, je Zlin 50LS mezi motorovými letouny. Dobře se ovládá, má slušný výkon, i když za novějšími stroji našich soupeřů, jakým je francouzský CAP-231 nebo ruské SU-29 či JAK 55, s nimiž létají naši největší konkurenti, má už poněkud zpoždění, takže udržet s nimi krok dokáží jen mistři, jako třeba náš Petr Biskup.

HP: Jak vůbec dojde běžný sportovní pilot k přesvědčení, že by měl létat akrobacii?

J.A.: Musí to být splnění klukovského snu, což v mém případě bylo, a pak to taky byla u mne shoda náhod, protože jsem si původně chtěl udělat jen základní kurs,ale po akrobatických zkouškách jsem se dostal do rukou Zdeňka Poláška, to byl zalétávací pilot Moravanu Otrokovice a jeden z našich velmi dobrých akrobatů, a ten mi navrhl pokračování ve výcviku vysoké pilotáže a byl ochoten ten výcvik se mnou absolvovat. Já jsem se tomu samozřejmě nebránil a šel jsem do toho. Pak už to šlo ráz na ráz.

HP: Většina nás laiků má jakousi představu o tom, jaký je rozdíl mezi normální a akrobatickou pilotáží. Ale jak to vidíš ty, poté co sis důkladně k akrobacii přičichnul?

J.A.: Základní rozdíl je ten, že máš každou chvílí zem nad hlavou a něčí neviditelná ruka, které my říkáme přetížení, tě chvíli tlačí silou 8g do sedačky a pak zase silou až 7 g ven z kabiny. Uvnitř kabiny je to velký fyzický souboj, ale pro oko diváka (a též rozhodčího) to musí vypadat sice razantně, ale ladně.  

HP: Čili to hlavní je samozřejmá orientace v prostoru…

J.A.:   Samozřejmě. Soutěžnímu akrobatovi musí být úplně jedno zda letí hlavou nahoru nebo dolů (na zádech).  A samozřejmě rozdělit pozornost mezi sledováním prostoru a polohy v které se momentálně nacházíš, ovládáním letadla a sledováním sestavy, kterou máš na hárku před sebou.

HP: Jak prosím tě nyní lítáš, lítáš jinak než dřív?

J.A.: Určitě lítám mnohem zodpovědněji, protože akrobacie je hlavně sebekázeň. Na jednu stranu cítíš ohromnou euforii z volného trojrozměrného pohybu, na druhou stranu si musíš uvědomit i tu stinnou stránku, dva naši mistři světa už se na nás dívají shora z obláčků. Když do éra usedáš, musíš si uvědomit, že hlavní je přistát…

HP: A co rovné lítání, ještě se ti líbí jako dřív?

J.A.: (smích) Když týden lítáš jenom v kotrmelcích, tak potom letět hodinu rovně nějaký navigační let, je říkám na rovinu trošku nuda, ale samozřejmě to všechno se poddá, i ten rovný let je nakonec hezký. Já rád dělám vyhlídkové lety svým kamarádům a známým (tebe jsem ještě nevezl, vím, že se bojíš :-)), rád jim přiblížím, jak vypadá létání, takže  jejich radost dělá radost i mně.

HP: Ale na obyčejném éru nějaké akrobatické prvky zkoušet nejdou?

J.A.:  To v žádném případě nejde, ale existují cvičné letouny pro výcvik akrobacie a na nich lze i Tvým čtenářům přiblížit jak vypadají základní prvky akrobatického létání.

HP: Čili kdyby někdo z nich měl zájem si to zkusit, může ti dát vědět?

J.A.: Jistě, ať napíše vám do redakce a ty mi to předáš.

adamecme4.jpg (50003 bytes)
A zde již dostal medaili též zástupce trenéra Josef Čech (vpravo).
*
HP: Jaké máš další plány a kdy tě uvidíme zase tady v Chotěboři?

J.A.: Já samozřejmě nechci, aby tento úspěch (a pro mne to úspěch je), byl jen takový ojedinělý výstřelek a samozřejmě budu dále trénovat a dělat všechno pro to, abych v příštím roce, kdy bude Mistrovství světa, pravděpodobně v USA, potvrdil  svoji pozici a zlepšující tendenci. Zároveň jsme dostali do našeho Akrobatického centra tři nová éra, ruské akrobatické Suchoje, takže pravděpodobně už začneme létat i na nich, což snad pomůže více se  přiblížit světové špičce. Přece jen Zliny 50 už mají svůj zenit za sebou.

HP: A na jakého Suchoje máš políčeno ty?

J.A.: Já bych rád Su-29, který létá v kategorii Advanced, hodlám ještě rok dva určitě v této kategorii setrvat a učit se, učit se, učit se… Vyšší kategorie Unlimited je Mekkou všech pilotů akrobatů, rád bych to taky jednou zkusil, éra na to máme, ale naděje na úspěch tam je dost malá, protože týmy Američanů, Rusů a Francouzů v této kategorii jsou už profesionálové, v tom smyslu, že to dělají jako zaměstnání. Pro mne je ale moje zaměstnání prvořadé, ta práce mne baví, nehledě na to, že můj zaměstnavatel mi vytváří perfektní podmínky pro tenhle můj sport, takže kategorie Advanced mi zatím vyhovuje.

Harryho pozn.: Akrobacie se létá ve dvou kategoriích. Advanced - vybrané typy letounů se srovnatelnými výkony, s motory do 300 koňských sil (může to být i víc než 300 k.s., ale v tom případě musí být stroj dvoumístný, ovšem s jedním pilotem). Unlimited - letouny bez omezení, obvykle se silnějšími motory, např. 450 k.s.

HP: Abychom to nezamluvili, kdy tě uvidíme zase tady v Chotěboři?

J.A.: Jakmile místní Aeroklub bude pořádat nějakou akci, tak v případě, že mne pozvou, velice rád přiletím. Myslím, že Chotěboř má tradici v nějakém tom posvícenském havelském lítání, takže když řeknou, já určitě přiletím. Škoda, že se letos kvůli počasí nevyvedl Dětský den, měl jsem speciálně vymyšlenou sestavu, kterou jsem chtěl předvést, ale kvůli počasí jsem ji musel silně omezit. Takže třeba ji převedu někdy na podzim…

Harryho pán: Ještě jednou ti Honzo sdrečně gratuluji k bronzové medaili, i za Harryho, děkujeme ti za zajímavý rozhovor, držíme palce a těšíme se na tvé další úspěchy.

* * *

Jan Adamec:
Komentář k jednotlivým sestavám (neboli programům) a základním pravidlům.

Q-program, neboli povinná sestava :

Je zveřejněna vždy na podzim předchozího roku a platí pro  každou kategorii (Advanced, Unlimited) pro celý příští rok. Létá se na všech národních i mezinárodních akrobatických soutěžích, na mezinárodních soutěžích se ale  nezapočítává do celkového výsledku. Slouží hlavně pro případné vyřazení pilotů, kteří létají riskantně, v případě velkého počtu závodníků může pořadatel vyloučit z další soutěže ty, kteří nalétali méně než 60 % celkového možného počtu dosažitelných bodů. Dále stanovuje startovní pořadí pro free program – poslední v povinné startuje jako první ve volné. Startovní listina pro Q-program se losuje na začátku závodů (vždy je výhodou konec startovního pole). Pro další disciplíny je startovní pořadí vždy opačné, než celkové výsledky po všech započtených disciplínách.

Free program, neboli volná sestava :

Vymýšlí a kreslí si ji každý závodník sám, v kategorii Advanced musí mít maximálně 300 bodů a 15 figur. Ve figurách musí být obsaženy všechny rodiny prvků dle Arestiho katalogu akrobatických figur, žádný se ale nesmí opakovat. Závodník ji může  trénovat.

Unknown program, neboli tajné sestavy :

Na soutěžích se létají 1 – 4 tajné sestavy, dle počasí a času (kolik se stihne). Na mezinárodních soutěžích se losuje pořadí prvních 10 států, které mohou dát figuru do tajné sestavy. JURY pak těchto 10 prvků pospojuje, tak aby bylo možno ji zalétat a nejdéle 4 hodiny před prvním plánovaným vzletem ji zveřejní. V praxi se tak ale činí 24 hodin předem, 4 hodiny je pouze v případě časové tísně. Vždy se dávají do tajných sestav figury, které mají všichni národní závodníci natrénovány, je zde velká možnost taktizovat, protože lze každý prvek zařadit pouze jednou a tudíž dílčí výhodu mají státy vylosované na prvních třech místech (to se nám na ME v Hradci ani jednou nepovedlo).

Soutěž je platná, když všichni závodníci odlétají minimálně dvě bodované discipliny (volnou a aspoň jednu tajnou).

adamecme6.jpg (63457 bytes)
Před slavnostním vyhlášením výsledků.

adamecme7.jpg (77329 bytes)
Zde si vykračují pro medaile: Adamec, Sázavský, Biskup.

adamecme9.jpg (48664 bytes)
Předávání medailí.

adamecme12.jpg (67637 bytes)
Na stupních vítězů.

adamecme10.jpg (78444 bytes)
Český tým u Zlinu 50. Povšimněte si na konci křídla tzv. vizírky čili komety. Slouží pilotům k přesné orientaci při kolmých figurách
nebo při letu pod úhlem 45o.


adamecme5.jpg (76946 bytes)
Kompletní český akrobatický tým. Zleva: Tomáš Kořínek, Petr Biskup, Miroslav Sázavský, Jan Adamec, Martin Vecko, Martin Šonka a Jaroslav Svoboda.

adamecme11.jpg (66982 bytes)
Jan Adamec u druhého Zlinu 50 OK-RRD.

Na hlavní stranu Chotěbořského Couriera

Na hlavní stranu domény www.harry.cz

Na stranu CHnet