| ||||||
|
|
Až do pádu stíhačky L-39 Albatros těsně u Pelhřimova zastávala armáda radu MUDr. Plzáka z manželské poradny: Zatloukat, zatloukat, zatloukat. Zatloukali i důstojníci, pozvaní na schůzku starostů Podoubraví. Při každé nové havárii zatloukali generálové i tiskoví mluvčí, každá výmluva byla dobrá (např. černá skříňka se musí dlouuuho zkoumat). Krátce po pádu u Pelhřimova zatloukal i sám ministr (mezi Kbely a Náměšť nesmíme pokládat přímku, počkejme si na výsledky vyšetřování). Ale pak se najednou něco změnilo. Generalita se rozhodla léčit piloty šokem, napsala MF Dnes. Trpělivost už zdá se došla ministrovi obrany Jaroslavu Tvrdíkovi, šéfovi generálního štábu Jiřímu Šedivému, a dokonce i veliteli letectva Ladislavu Klímovi. Tvrdou lekci si od vedení resortu obrany prý vykoledovali piloti, kteří porušují pravidla bezpečného létání. Armáda s nimi končí. | |
Generál Klíma dokonce nechal posadit do dvou autobusů piloty z Čáslavi i Náměště, aby se jeli podívat na trosky letounu, v nichž ve středu zahynul jejich osmadvacetiletý kolega z čáslavské základny. "Tak naštvaného jsem ho ještě neviděl, ale je dobře, že to udělal, aby si zvláště mladí letci uvědomili, jak mohou skončit, když přecení své síly," řekl jeden ze zkušených pilotů. | |
Avšak nejen na hlavy nezkušených se podle generálů snáší tvrdá pozornost. Velení armády uznává, že zejména čáslavští stíhači, z nichž mnozí se honosí přezdívkou "tygří pilot", se vědomým porušováním norem podepsali pod nedávné letecké katastrofy, při nichž zahynulo několik lidí. To je poprvé, kdy letectvo přiznává hazardérství svých pilotů při výcviku! |
Generálové jako doklad hazardování pilotů poodhalili dosavadní vojenská tajemství. Podle generála Klímy v červnu jen zázrakem nespadla stíhačka MiG-21, jejíž pilot hrubě porušil zásady přistávacího manévru (dodejme pro upřesnění, že nešlo o vlastní přistávací manévr, ale o nalétávání na přistávací osu čáslavského letiště, právě nad bíleckou muniční základnou). "Dostal se v oblacích do velice nebezpečné situace, kdy jej sice výstražný systém varoval, že je pár desítek metrů nad zemí, ale on přesto dál klesal," uvedl k tomu Klíma. Pilot vybral stroj v pouhých devadesáti metrech a pokračoval v této výšce na Čáslav. (Tak tohle tady známe. V takových nízkých výškách občas piloti přelétají i přes Chotěboř.) Havaroval přitom málem v prostoru muničního skladu Bílek, kde loni v říjnu vymýtila při obdobném manévru dvojice migů celý hektar lesa a piloti zahynuli. "Ti si tenkrát v rozporu s předpisy vypnuli výstražné zařízení, které je varuje, že dosáhli kriticky nízké výšky," řekl náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. Pilotovi, který v červnu chyboval, generál Klíma okamžitě zakázal létat. Vida, dozvídáme se konečně i nějaký závěr nad tragedií v Bílku u Chotěboře! Až dosud armáda zdůvodňovala neexistenci závěrů vyšetřovací komise tím, že expertízy odborníků stále ještě probíhají. Tvrdík, Šedivý i Klíma přiznali, že jako jednu z verzí pelhřimovské havárie prověřují experti i možnou hrubou nekázeň pilota. "Moudřejší budeme až po analýze černé skříňky," dodává Klíma. Exkluzívní foto: L-159 při kroužení nad náměstím přelétá nad Městským úřadem v Chotěboři Ministr i oba generálové odsuzují červnový hazard pilota stíhačky MiG-21, který jen o vlas zabránil pádu svého stroje na muniční sklad v Bílku u Chotěboře. "S létáním v armádě skončil. Zrovna tak jako pilot vrtulníku Sokol, který v únoru zdemoloval svůj stroj," říká šéf letectva Klíma. "Hrubá nekázeň letců mi nedává jinou možnost. V takových případech budu postupovat vždy velmi tvrdě." Tvrdá opatření přijali šéfové vojska také vůči velení čáslavské základny, jejíž piloti se podílejí na většině katastrof letectva. "Vyměnili jsme celé velení, za mladé a schopné důstojníky," řekl Klíma. (Zda mezi nimi byl i proslulý zástupce náčelníka letiště, který zde tvrdil, že nad Chotěboř nikdy nelétají a že je to optický klam, to nevíme...) Podle Klímy však bude trvat ještě nějakou dobu, než právě z čáslavské základny zmizí až příliš sebevědomý styl jednání pilotů takzvané tygří letky a jejich přístup k výcviku. Jak uvedla MF idnes (odkaz viz dole), právě o těchto pilotech prohlásil už před časem Klímův zástupce Jiří Kubala, že mu přezíráním standardů letectva a neoprávněným sebevědomím už "pijí krev". Za své nekompromisní postoje je proto Kubala mezi většinou pilotů značně neoblíben. Také Šedivý si v uplynulých letech nadělal mezi piloty hodně nepřátel, když po opakovaných katastrofách kritizoval jejich nekázeň. "Platí to stále - u některých pilotů přetrvává pocit nepostižitelné elity mezi letci. Přinutili nás, abychom s nimi začali jednat velmi tvrdě. Kdo nebude respektovat výcvikové normy, s létáním končí," prohlásil generál. Vyhozen už byl jeden velitel letky, který se na cvičení NATO opil den před létáním tak, že musela zasahovat Vojenská policie. "Stíhač je výjimečný svými schopnostmi, ale bez sebekázně pro nás nemá cenu," řekl dále Šedivý. Někteří piloti si podle něj po vstupu země do NATO zcestně vysvětlují, že jsou to jen oni, kdo rozhodují o své letové misi. "V aliančních letectvech musí každý pilot přesně do detailů vědět, jaký má úkol, a taky ho splnit. Pro improvizaci není žádné místo. Pokud je to naopak, dochází k tragédiím." Nu, zde v Chotěboři a okolí jsme až příliš často vídali, jak si piloti dělají z výcvikového plánu cár papíru a výcvikové manévry si provádějí tak, aby poutali na sebe pozornost obyvatelstva, jací že to jsou machři. "To je můj kluk," chlubila se letos zjara studentka Obchodní akademie v Chotěboři spolužačkám, když dotyčný právě prolétal nízko nad náměstím, "to mne letí pozdravit!" Koncem loňského roku tu zmíněný zástupce velitele letiště v Čáslavi tvrdil, že piloti si nesmějí dělat, co chtějí a že "vše máme pod kontrolou" (viz odkaz nahoře na článek o setkání starostů s důstojníky). Kdo ho slyšel, musel se smát, jaká to kontrola asi je. Pelhřimovský případ to ukazuje. Pilot původem z Pelhřimova si cestou zaletěl se předvést rodičům a známým... Ministr Tvrdík uvedl: "Snažíme se letcům vytvořit nejlepší sociální a pracovní podmínky. Vyměnil jsem proto i své úředníky. Oplátkou za to ale chceme jejich kázeň. Jinak neohrožují jen sebe, ale i lidi pod sebou. Ostatní je jen na pilotech." To jsou pro nás v Chotěboři velmi povzbudivé výroky. Za dva měsíce, až bude opravena dráha v Čáslavi a piloti se vrátí z Náměště zpět, se budeme moci na vlastní oči a uši přesvědčit, jak vážně tyto problémy generalita letectva vzala. I my v naší redakci (ač to tak nevypadá, ale letectvo a letadla máme už dávno a stále rádi) se těšíme, že se budeme na letadla koukat odspodu s klidem a přesvědčením, že piloti dodržují předpisy a chovají se jako profíci. A ne jako malí kluci, co dostali do rukou novou hračku... Výroky generálů a ministra jsme převzali z tohoto článku v deníku MF iDnes. |