Nenápadní pomocníci  
    aneb 
    Komise rady a výbory zastupitelstva
     Na samosprávě města se podílí daleko více lidí než jen
    zvolení členové zastupitelstva nebo někteří úředníci městského úřadu. Jsou to
    i celé skupiny dalších nenápadných pomocníků, o jejichž práci pro město se
    často ani neví. Tito občané pracují ve výborech zastupitelstva a v komisích
    rady města. Jsou to poradní orgány, z nichž zastupitelstvo zřizuje povinně finanční
    výbor a kontrolní výbor, mohlo by však zřídit i výbory další. Zřízení
    komisí záleží pouze na uvážení rady a jsou v každém městě jiné.
    V Chotěboři máme v tomto volebním období komisi bytovou, sociální,
    kulturní, sportovní, stavební a radu ECHA. Pro každé nové volební období se
    komise zřizují znovu. Obdobně fungují komise a výbory i při radě kraje a při
    krajském zastupitelstvu, Chotěboř v nich má tři zástupce, což je alespoň
    malá náplast na to, že nemáme žádného krajského zastupitele..  
     Jak komise a výbory
    fungují? 
     Každá komise
    (výbor) má svého předsedu a tajemníka. Tajemníkem je někdo
    z úředníků a má za úkol na žádost předsedy komisi svolat, zajistit jednací
    místnost, připravit a případně rozeslat podklady pro jednání, pořídit
    z jednání zápis, zápis rozeslat a předložit radě (zastupitelstvu). Tajemník
    v komisi nehlasuje. Usnesení komise nemá závazný charakter, je pouze doporučením.
    Přesto může každá komise odvést spoustu užitečné odborné práce a ulehčit tak
    radním (zastupitelům) rozhodování o konkrétních problémech. Dle účelu a
    charakteru své práce se některé komise scházejí pravidelně každý měsíc, jiné
    čtvrtletně a některé třeba jen jednou za rok. Za každé zasedání dostávají
    členové odměnu, ale jen velmi symbolickou, za celý rok je to jen několik málo
    stokorun. Každá komise má svůj plán práce a mohou ji být radou (zastupitelstvem)
    uloženy určité konkrétní úkoly. 
     Jak se stát členem
    komise? 
     Členy komisí
    (výborů) jmenuje a odvolává rada (zastupitelstvo). Jejich počet není nijak omezen,
    optimální počet je však kolem deseti. Členy komisí navrhují volební strany, často
    se v nich uplatní kandidáti, kteří nebyli zvoleni do zastupitelstva. Je jim tak
    dána možnost, aby pro město pracovali alespoň v některé komisi. Členy komisí
    však mohou být i zastupitelé nebo úředníci. Dále bývají do komisí jmenováni
    zástupci organizací zřizovaných městem a zástupci neziskového sektoru či různých
    spolků a občanských sdružení. Jeden člověk může pracovat ve více komisích
    současně. 
     Finanční výbor. 
     Podílí se na sestavování
    rozpočtu města a v každém čtvrtletí pak kontroluje plnění tohoto rozpočtu.
    Navrhuje zastupitelstvu rozpočtová opatření a je jedním z orgánů, který
    schvaluje hospodaření města i roční závěrečný účet. Tajemnicí je vedoucí
    Odboru financí paní Olga Jechová, předsedou musí být člen zastupitelstva a
    v současné době je to Ing. Jiří Císař. Členy jsou Vilém Doležálek, Pavel
    Halama, Roman Hanousek, Ing. Vladimír Kubeš, Ing. František Nikl, Jiří Pavlásek,
    Patrik Perka, Ing. Zdeněk Stejskal, Stanislav Šíp, Mgr. Jana Ugrinová a Ing. Jiří
    Uttendorfský. 
     Kontrolní výbor. 
     Jeho význam vzrostl
    s novelou zákona o střetu zájmů, kdy mu zastupitelé předávají prohlášení o
    majetku a o svých výdělečných aktivitách. Kromě toho mu náleží kontrola plnění
    usnesení, zabývá se například kontrolou hospodaření příspěvkových organizací,
    kontrolou správnosti zadávání veřejných zakázek apod. Nedávno například
    kontroloval správnost a úplnost předání sbírkových předmětů i ostatního
    inventáře novému vedoucímu v Městském muzeu. Tajemníkem je vedoucí
    živnostenského úřadu pan František Šimon, předsedou je pan Jiří Pavlásek. Členy
    jsou Ing. Josef Boháč, Ing. Petr Gregor, Patrik Perka, Ing. Břetislav Pour, Ing.
    Zdeněk Stejskal, Radek Svoboda a Vlastislav Štolba. 
     Bytová komise. 
     Navrhuje radě
    pořadí uchazečů pro přidělení uvolněných městských bytů. Vychází
    z jednotlivých žádostí a jejich pořadí, přihlíží k sociální situaci
    a zdravotnímu stavu žadatelů a k přiměřenosti bytu pro daného žadatele.
    Většinou radě doporučí pořadí čtyř žadatelů na každý byt, protože žadatelé
    často z různých důvodů nabízený byt odmítnou a ten je pak nabídnut dalšímu
    v pořadí. Podklady pro jednání komise připravuje společnost TEREAL s.r.o.,
    která městské byty spravuje a dále Odbor majetku a investic ve spolupráci
    s Odborem sociálních věcí. Konečné slovo pak má rada, která však ve
    většině případů respektuje rozhodnutí komise. Tato komise, bohužel, nemá
    příliš mnoho práce, protože bytů se během roku uvolňuje velmi málo a většinou
    se jedná o byty nejnižších kategorií. Tajemnicí bytové komise je paní Vlasta
    Kuberová z Odboru majetku a investic, předsedkyní je paní Jindra Sobotková.
    Členy jsou Václav Adamec, Jiří Kafka, Karel Lorenc, Ing. Otakar Malina, Lubomír
    Meriač, Jana Musílková a Jan Vtělenský. 
     Sociální komise. 
     Jejím úkolem je
    koordinovat sociální a případně i zdravotní péči na území města. Zejména je
    zapotřebí uvádět do souladu služby poskytované různými subjekty, jejichž
    zřizovatelem je město nebo kraj, případně se jedná o neziskové společnosti ,
    nadace, občanská sdružení apod. Tyto organizace také dostávají na svoji činnost
    pravidelné roční příspěvky a komise doporučuje radě výši příspěvků pro
    jednotlivé žadatele. Tajemníkem je pan Jiří Kafka z Odboru sociálních věcí,
    předsedkyní komise se po zesnulém panu Pavlu Málkovi v loňském roce stala paní
    Blanka Nikodemová. Členy jsou Jiří Haltuf, Eva Meriačová, Jaromír Munia, Marie
    Musterová, Pavel Nedělka, Helena Neubauerová a Hana Šeclová.  
     Kulturní komise.  
     Zajišťuje vzájemnou
    spolupráci kulturních zařízení města a ostatních organizací či spolků, které
    pořádají kulturní akce tady ve městě. Snaží se včas získat informace o
    jednotlivých plánovaných akcích, zajistit, aby se vzájemně nepřekrývaly a nekonaly
    ve stejnou dobu a také je náležitě propagovat a informovat o nich na Internetu a
    v Echu. Tady je důležité včas stihnout příslušnou uzávěrku. Kriticky sleduje
    zejména práci kulturních zařízení města a vznáší na jejich práci radě města
    připomínky. Každoročně také radě města doporučuje rozdělení finančních
    příspěvků na kulturu pro jednotlivé spolky. Tajemnicí komise je vedoucí Oddělení
    kultury a regionálního rozvoje paní Jana Tomášková a předsedkyní je paní Ivana
    Kozubová. Členy jsou Mgr. Lenka Bártová, Bc. Pavel Fiala, Mgr. Michal Jakeš,  Mgr. Milan Moc, Iva Odvářková, Mgr. Stanislav
    Pavlíček, Eliška Pavlíková, Milan Stránský a Lucie Zajícová. 
     Sportovní komise. 
     Její poslání je
    obdobné jako u komise kulturní. Každoročním vyvrcholením její činnosti je
    slavnostní vyhlašování Sportovce roku. Komise upozorňuje radu města na
    stavebně-technický stav sportovních zařízení ve městě a doporučuje zařazení
    určitých oprav a investic do rozpočtu města. Každoročně také doporučuje radě
    města rozdělení finančních prostředků do oblasti sportu. Tajemnicí komise je opět
    vedoucí Oddělení kultury a regionálního rozvoje paní Jana Tomášková a předsedou
    je pan Jaromír Bělohlávek. Členy komise jsou Petr Cakl, Ing. Eva Dušátková, Mgr.
    Pavel Hejtmánek, Ing. Zdeněk Janovský, Jaroslava Křivská, Radek Nedbal, Jiří
    Novotný, Jan Odvářka, Jan Pátek, Jaroslav Pospíšil, Irena Stará, Bohuslav Šilhán
    a Ing. Petr Voborník. 
     Stavební komise. 
     Tato komise se
    vyjadřuje k větším investičním záměrům města, k územnímu plánu,
    zabývala se například studií nové zástavby v lokalitě Boží muka. Tajemníkem
    komise je vedoucí Oddělení územního plánu a GIS Ing. arch. František Stratil,
    předsedou komise je jednatel TELES s.r.o. Ing. Petr Sodomka. Členy jsou Jaroslav
    Doležal, Miroslav Hejduk, Petr Kopal, Ing. Petr Musil, Vladimír Nedbal, Josef Pleskač,
    Květoslav Smejkal, Antonín Smejkal, Miroslav Šidlák, Jiří Štekl, Petr Ugrin,
    Miroslav Uchytil a Ing. Tomáš Zvolánek. 
     Rada ECHA. 
     Tato komise
    připravuje koncepci časopisu Chotěbořské ECHO. Schvaluje jeho výtvarnou podobu,
    navrhuje cenu, počet výtisků, pravidelné rubriky, tematické zaměření jednotlivých
    čísel, zařazení seriálů na pokračování apod. také vybírá vítězné fotografie
    pro tradiční fotosoutěž. Většina členů komise také připravuje jednotlivé
    rubriky, píše některé články a shání příspěvky od dalších externích
    spolupracovníků. Tajemníkem Rady Echa je jeho otec zakladatel, dnes vedoucí Odboru
    životního prostředí Ing. Karel Anderle, předsedou redakční rady je zpracovatel a
    šéfredaktor Mgr. Stanislav Pavlíček. Členy jsou  Bohumil
    Baumgärtner (sport), Adéla Machalová, Zdeněk Matějka, Mgr. Jana Skřivanová
    (usnesení rady a zastupitelstva), Stanislav Šíp a Jana Tomášková (kultura,
    distribuce, předplatné, fotosoutěž, pravá ruka šéfredaktora). Nad jednotlivými
    vydáními a konečnou podobou časopisu jako zástupce vydavatele bdí místostarosta,
    kterému tato kompetence náleží podle organizačního řádu městského úřadu.  
     Ing. Milan Linhart,
    místostarosta  |