Harryho Poslední Novinky

Hlavní strana

CH net

Okénko Městské policie

Bobtail Harry Vám nese
novinky z chotěbořské Radnice

Archív 
2003: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 a 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
2004: 1 | 2 | 3 | 4 a 5 | 6 | 7,8,9 | 10,11 | 12
2005: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 a 6 |

radnice3a.jpg (55197 bytes)
Speciální stránka internetového listu Chotěbořský Courier Harry

červenec,
srpen
2005

V roce 2004
četlo: 8613

Reakce a dotazy můžete psát Harrymu do redakce (harry1 zavináč harry.cz)
nebo na radnici starostovi, místostarostovi či tajemníkovi Městského úřadu

Úřady v kraji Vysočina

 

Jak funguje město - 7. díl
Ing. Milan Linhart, místostarosta

Chotěboř má také místní části
aneb
Osady a osadní výbory

 Mnoho obcí v České republice v sobě zahrnuje více než jedno katastrální území, více než jednu vesnici nebo i město. Známa jsou například spojení typu Frýdek-Místek nebo Beroun – Králův Dvůr. V menším provedení, ale z nedalekého okolí třeba Vilémov - Klášter nebo Jeřišno - Heřmaň. Mnohé, zejména menší obce byly v minulosti sloučeny nebo přičleněny k městům. Ani v našem správním obvodu proto není výjimkou, že se obec skládá třeba z 9 původních vesnic, dnes říkáme místních částí. Město Chotěboř jich má v současné době také devět.  Největší je samotné město, které má 8410 obyvatel. K němu patří ještě 8 vesnic a ty mají dohromady dalších 1329 obyvatel. Jsou to Bílek (293), Svinný (223), Příjemky (189), Počátky (169), Rankov (142), Střížov (128), Dobkov (110) a Klouzovy (75). Samostatnou místní částí není Hájek, ten patří ke Střížovu. Marieves byla sloučena s Příjemkami. Celkem je v našem správním území 31 obcí, které mají dohromady 105 místních částí. Možná víte, možná ne, že třeba Údavy jsou místní částí Ždírce nad Doubravou, stejně tak i Horní Studenec, zatímco Podmoklany jsou samostatné. Barovice patří pod Libici nad Doubravou, Pukšice pod Uhelnou Příbram atd.

Místní části nemají vlastní právní subjektivitu, nemají svůj vlastní rozpočet ani majetek, nemají své zastupitelstvo. Občané místních částí mohou kandidovat do zastupitelstva města, starosta nemusí být přímo z Chotěboře, ale může mít trvalé bydliště třeba ve Střížově nebo v Klouzovech. V současné době má v některé z místních částí trvalé bydliště pouze jediný zastupitel města, pan Müller z Příjemek. Zbývajících sedm vesnic nemá zastoupení žádné. Veškerý obecní majetek, který se v těchto vesnicích nachází, je majetkem Města Chotěboř a město s tímto majetkem může nakládat dle uvážení zastupitelstva a dalších příslušných orgánů města.

Pro ulehčení kontaktu mezi městem a jednotlivými vesnicemi se v jednotlivých místních částech volí osadní výbory. Jsou to jakési poradní orgány zastupitelstva, které však nemají právní subjektivitu a téměř žádné pravomoci. Jejich úkolem je zprostředkovat městu požadavky obyvatel příslušné vesnice na opravy, údržbu a nové investice. Upozorňují na závady a nedostatky, kontrolují práci technických služeb, sledují stav a využití obecního majetku. Jsou také zváni na zasedání zastupitelstva města, kam však má přístup i každý jiný občan, protože se jedná o zasedání veřejná. Svolávají také veřejné schůze, vylepují různá oznámení a plakáty, pomáhají se zajištěním voleb.

Práce v osadním výboru je dobrovolná a drobná odměna slouží spíše na pokrytí nákladů na telefon a na občasné cesty do Chotěboře na radnici. Přesto je to práce významná a neměla by být podceňována. Pro každou místní část jsou důležité především schopnosti předsedy osadního výboru. Bohužel, v posledních letech se na jednotlivých vesnicích stále hůř hledají lidé, kteří by byli ochotni tuto práci vykonávat. O to větší poděkování za práci jim patří. Osadní výbory se volí na 4 roky, vždy po komunálních volbách. Nové osadní výbory tedy budou voleny již brzy, koncem roku 2006 a budou potom fungovat zase až do konce roku 2010. O vhodných kandidátech do osadních výborů by proto obyvatelé jednotlivých vesnic měli intenzivně přemýšlet již dnes! Finanční možnosti města jsou velmi omezené a spíš rok od roku horší, proto velice záleží na šikovnosti osadního výboru, kolik peněz se mu pro kterou vesnici podaří vybojovat.

 Složení osadních výborů:

Bílek – Antonín Petrlík (předseda), Jiří Moravec, Eliška Teuflová.

Dobkov – Mgr. David Kroupa (předseda), Jiří Čechovský, Jan Hovorka

Klouzovy – Petr Culka (předseda), Jan Pokorný, Jiří Žemlička

Počátky – Vlastimil Jeníček (předseda), Zdeňka Vorreitová, Jitka Pleskačová

Příjemky – Vladimír Krédl (předseda), Hana Konfrštová, Anežka Králová

Rankov – Jiří Málek (předseda), David Mudruňka, František Žaloudek

Střížov – Jolana Šustrová (předseda), Roman Bratršovský, Miroslav Vencel

Svinný – Ing. Petr Musil (předseda), Josef Klubal, Petr Pešout

Ing. Milan Linhart, místostarosta

Jak funguje město - 6. díl
Ing. Milan Linhart, místostarosta

Nenápadní pomocníci
aneb
Komise rady a výbory zastupitelstva

 Na samosprávě města se podílí daleko více lidí než jen zvolení členové zastupitelstva nebo někteří úředníci městského úřadu. Jsou to i celé skupiny dalších nenápadných pomocníků, o jejichž práci pro město se často ani neví. Tito občané pracují ve výborech zastupitelstva a v komisích rady města. Jsou to poradní orgány, z nichž zastupitelstvo zřizuje povinně finanční výbor a kontrolní výbor, mohlo by však zřídit i výbory další. Zřízení komisí záleží pouze na uvážení rady a jsou v každém městě jiné. V Chotěboři máme v tomto volebním období komisi bytovou, sociální, kulturní, sportovní, stavební a radu ECHA. Pro každé nové volební období se komise zřizují znovu. Obdobně fungují komise a výbory i při radě kraje a při krajském zastupitelstvu, Chotěboř v nich má tři zástupce, což je alespoň malá náplast na to, že nemáme žádného krajského zastupitele..

 Jak komise a výbory fungují?

 Každá komise (výbor) má svého předsedu a tajemníka. Tajemníkem je někdo z úředníků a má za úkol na žádost předsedy komisi svolat, zajistit jednací místnost, připravit a případně rozeslat podklady pro jednání, pořídit z jednání zápis, zápis rozeslat a předložit radě (zastupitelstvu). Tajemník v komisi nehlasuje. Usnesení komise nemá závazný charakter, je pouze doporučením. Přesto může každá komise odvést spoustu užitečné odborné práce a ulehčit tak radním (zastupitelům) rozhodování o konkrétních problémech. Dle účelu a charakteru své práce se některé komise scházejí pravidelně každý měsíc, jiné čtvrtletně a některé třeba jen jednou za rok. Za každé zasedání dostávají členové odměnu, ale jen velmi symbolickou, za celý rok je to jen několik málo stokorun. Každá komise má svůj plán práce a mohou ji být radou (zastupitelstvem) uloženy určité konkrétní úkoly.

 Jak se stát členem komise?

 Členy komisí (výborů) jmenuje a odvolává rada (zastupitelstvo). Jejich počet není nijak omezen, optimální počet je však kolem deseti. Členy komisí navrhují volební strany, často se v nich uplatní kandidáti, kteří nebyli zvoleni do zastupitelstva. Je jim tak dána možnost, aby pro město pracovali alespoň v některé komisi. Členy komisí však mohou být i zastupitelé nebo úředníci. Dále bývají do komisí jmenováni zástupci organizací zřizovaných městem a zástupci neziskového sektoru či různých spolků a občanských sdružení. Jeden člověk může pracovat ve více komisích současně.

 Finanční výbor.

 Podílí se na sestavování rozpočtu města a v každém čtvrtletí pak kontroluje plnění tohoto rozpočtu. Navrhuje zastupitelstvu rozpočtová opatření a je jedním z orgánů, který schvaluje hospodaření města i roční závěrečný účet. Tajemnicí je vedoucí Odboru financí paní Olga Jechová, předsedou musí být člen zastupitelstva a v současné době je to Ing. Jiří Císař. Členy jsou Vilém Doležálek, Pavel Halama, Roman Hanousek, Ing. Vladimír Kubeš, Ing. František Nikl, Jiří Pavlásek, Patrik Perka, Ing. Zdeněk Stejskal, Stanislav Šíp, Mgr. Jana Ugrinová a Ing. Jiří Uttendorfský.

 Kontrolní výbor.

 Jeho význam vzrostl s novelou zákona o střetu zájmů, kdy mu zastupitelé předávají prohlášení o majetku a o svých výdělečných aktivitách. Kromě toho mu náleží kontrola plnění usnesení, zabývá se například kontrolou hospodaření příspěvkových organizací, kontrolou správnosti zadávání veřejných zakázek apod. Nedávno například kontroloval správnost a úplnost předání sbírkových předmětů i ostatního inventáře novému vedoucímu v Městském muzeu. Tajemníkem je vedoucí živnostenského úřadu pan František Šimon, předsedou je pan Jiří Pavlásek. Členy jsou Ing. Josef Boháč, Ing. Petr Gregor, Patrik Perka, Ing. Břetislav Pour, Ing. Zdeněk Stejskal, Radek Svoboda a Vlastislav Štolba.

 Bytová komise.

 Navrhuje radě pořadí uchazečů pro přidělení uvolněných městských bytů. Vychází z jednotlivých žádostí a jejich pořadí, přihlíží k sociální situaci a zdravotnímu stavu žadatelů a k přiměřenosti bytu pro daného žadatele. Většinou radě doporučí pořadí čtyř žadatelů na každý byt, protože žadatelé často z různých důvodů nabízený byt odmítnou a ten je pak nabídnut dalšímu v pořadí. Podklady pro jednání komise připravuje společnost TEREAL s.r.o., která městské byty spravuje a dále Odbor majetku a investic ve spolupráci s Odborem sociálních věcí. Konečné slovo pak má rada, která však ve většině případů respektuje rozhodnutí komise. Tato komise, bohužel, nemá příliš mnoho práce, protože bytů se během roku uvolňuje velmi málo a většinou se jedná o byty nejnižších kategorií. Tajemnicí bytové komise je paní Vlasta Kuberová z Odboru majetku a investic, předsedkyní je paní Jindra Sobotková. Členy jsou Václav Adamec, Jiří Kafka, Karel Lorenc, Ing. Otakar Malina, Lubomír Meriač, Jana Musílková a Jan Vtělenský.

 Sociální komise.

 Jejím úkolem je koordinovat sociální a případně i zdravotní péči na území města. Zejména je zapotřebí uvádět do souladu služby poskytované různými subjekty, jejichž zřizovatelem je město nebo kraj, případně se jedná o neziskové společnosti , nadace, občanská sdružení apod. Tyto organizace také dostávají na svoji činnost pravidelné roční příspěvky a komise doporučuje radě výši příspěvků pro jednotlivé žadatele. Tajemníkem je pan Jiří Kafka z Odboru sociálních věcí, předsedkyní komise se po zesnulém panu Pavlu Málkovi v loňském roce stala paní Blanka Nikodemová. Členy jsou Jiří Haltuf, Eva Meriačová, Jaromír Munia, Marie Musterová, Pavel Nedělka, Helena Neubauerová a Hana Šeclová.

 Kulturní komise.

 Zajišťuje vzájemnou spolupráci kulturních zařízení města a ostatních organizací či spolků, které pořádají kulturní akce tady ve městě. Snaží se včas získat informace o jednotlivých plánovaných akcích, zajistit, aby se vzájemně nepřekrývaly a nekonaly ve stejnou dobu a také je náležitě propagovat a informovat o nich na Internetu a v Echu. Tady je důležité včas stihnout příslušnou uzávěrku. Kriticky sleduje zejména práci kulturních zařízení města a vznáší na jejich práci radě města připomínky. Každoročně také radě města doporučuje rozdělení finančních příspěvků na kulturu pro jednotlivé spolky. Tajemnicí komise je vedoucí Oddělení kultury a regionálního rozvoje paní Jana Tomášková a předsedkyní je paní Ivana Kozubová. Členy jsou Mgr. Lenka Bártová, Bc. Pavel Fiala, Mgr. Michal Jakeš,  Mgr. Milan Moc, Iva Odvářková, Mgr. Stanislav Pavlíček, Eliška Pavlíková, Milan Stránský a Lucie Zajícová.

 Sportovní komise.

 Její poslání je obdobné jako u komise kulturní. Každoročním vyvrcholením její činnosti je slavnostní vyhlašování Sportovce roku. Komise upozorňuje radu města na stavebně-technický stav sportovních zařízení ve městě a doporučuje zařazení určitých oprav a investic do rozpočtu města. Každoročně také doporučuje radě města rozdělení finančních prostředků do oblasti sportu. Tajemnicí komise je opět vedoucí Oddělení kultury a regionálního rozvoje paní Jana Tomášková a předsedou je pan Jaromír Bělohlávek. Členy komise jsou Petr Cakl, Ing. Eva Dušátková, Mgr. Pavel Hejtmánek, Ing. Zdeněk Janovský, Jaroslava Křivská, Radek Nedbal, Jiří Novotný, Jan Odvářka, Jan Pátek, Jaroslav Pospíšil, Irena Stará, Bohuslav Šilhán a Ing. Petr Voborník.

 Stavební komise.

 Tato komise se vyjadřuje k větším investičním záměrům města, k územnímu plánu, zabývala se například studií nové zástavby v lokalitě Boží muka. Tajemníkem komise je vedoucí Oddělení územního plánu a GIS Ing. arch. František Stratil, předsedou komise je jednatel TELES s.r.o. Ing. Petr Sodomka. Členy jsou Jaroslav Doležal, Miroslav Hejduk, Petr Kopal, Ing. Petr Musil, Vladimír Nedbal, Josef Pleskač, Květoslav Smejkal, Antonín Smejkal, Miroslav Šidlák, Jiří Štekl, Petr Ugrin, Miroslav Uchytil a Ing. Tomáš Zvolánek.

 Rada ECHA.

 Tato komise připravuje koncepci časopisu Chotěbořské ECHO. Schvaluje jeho výtvarnou podobu, navrhuje cenu, počet výtisků, pravidelné rubriky, tematické zaměření jednotlivých čísel, zařazení seriálů na pokračování apod. také vybírá vítězné fotografie pro tradiční fotosoutěž. Většina členů komise také připravuje jednotlivé rubriky, píše některé články a shání příspěvky od dalších externích spolupracovníků. Tajemníkem Rady Echa je jeho otec zakladatel, dnes vedoucí Odboru životního prostředí Ing. Karel Anderle, předsedou redakční rady je zpracovatel a šéfredaktor Mgr. Stanislav Pavlíček. Členy jsou  Bohumil Baumgärtner (sport), Adéla Machalová, Zdeněk Matějka, Mgr. Jana Skřivanová (usnesení rady a zastupitelstva), Stanislav Šíp a Jana Tomášková (kultura, distribuce, předplatné, fotosoutěž, pravá ruka šéfredaktora). Nad jednotlivými vydáními a konečnou podobou časopisu jako zástupce vydavatele bdí místostarosta, kterému tato kompetence náleží podle organizačního řádu městského úřadu.

 Ing. Milan Linhart, místostarosta

Harryho Poslední Novinky

Hlavní strana

CH net

Okénko Městské policie

Design & Webmaster: JP Data Systems Chotěboř, (c) 2004