Koho jsme si zvolili, ten za nás rozhoduje aneb Zastupitelstvo města Jak se volí zastupitelstvo. Funkcní období zastupitelstva je 4 roky, to soucasné má mandát od listopadu 2002 do listopadu 2006. Volit muže každý obcan starší 18 let s trvalým bydlištem v Chotebori. Pri minulých volbách to bylo 7222 volicu, z toho 6625 prímo ve meste a dalších 1067 v osmi místních cástech. Na kandidátce volební strany muže být zapsáno maximálne tolik kandidátu, kolik clenu zastupitelstva se volí, a tito kandidáti musí být starší 21 let. Volebními stranami jsou bud klasické politické strany nebo ruzná sdružení nezávislých kandidátu, která však musí svoji kandidaturu podložit ješte podpisovými archy, kde obcané vyjadrují svoje prání, aby práve toto sdružení kandidovalo. Pocet podpisu stanoví volební zákon. V obci do 10 tisíc obyvatel muže mít zastupitelstvo 11 až 25 clenu, v Chotebori je od roku 1994 stanoven pocet 21 clenu. Zastupitelstvo však tento pocet muže pro kterékoliv další volby zmenit. Volby do zastupitelstva města jsou zajímavou kombinací stranické volby a volby osobností. Jsou to jediné volby, při kterých není nutno vybrat pouze jednu jedinou stranu, ale je možné kroužkovat jednotlivé kandidáty napříč všemi stranami. Počet kroužků pochopitelně nesmí překročit volený počet členů zastupitelstva. Tato kombinace vede k nečekaným a pro některé občany i nepochopitelným výsledkům. I ve výsledku minulých voleb lze vysledovat četné paradoxy, protože pro výsledek voleb není rozhodující počet hlasů pro jednotlivé kandidáty, ale pro volební stranu jako celek. Teprve po stanovení počtu mandátů pro jednotlivé strany se stanoví pořadí uvnitř strany. A tady zase lze přeskakovat dopředu, pokud kandidát překoná průměrný výsledek své strany nejméně o 10%. Z tabulky na konci článku vidíme, že do zastupitelstva byl zvolen i Mgr. Michal Jakeš, který se počtem hlasů 533 ve skutečnosti umístil až na 72. – 73. místě! Více hlasů než on získalo nejen 20 zvolených zastupitelů, ale i dalších 51 kandidátů, kteří zvoleni nebyli (celkem kandidovalo 147 lidí). Skokanem roku pak byl Ing. Karel Polívka, který ze 14. místa na kandidátce strany, která skončila předposlední, doskočil nejen do zastupitelstva, ale dokonce až do rady! Ve skutečnosti by mu podle počtu hlasů patřilo až 62. místo. Naopak, hned tři lídři kandidátek ze sedmi se do zastupitelstva zatím nedostali ani jako náhradníci. A tři z těch, kteří ze svého prvního místa zvoleni byli, už odstoupili. V dnešním zastupitelstvu tedy zasedá pouze jeden zastupitel ze sedmi, kteří byli na kandidátkách svých stran napsáni na prvním místě. Starosta, místostarosta a členové rady jsou pak voleni zastupitelstvem v tajném hlasování, kterému většinou předcházejí koaliční dohody, což obnáší dva týdny obtížného vyjednávání doslova ve dne i v noci. Počet obdržených hlasů se při těchto vyjednáváních příliš nezohledňuje. Jinak by musela být starostkou Mgr. Markéta Valtrová a místostarostou Jiří Pavlásek, kteří obdrželi nejvíce preferenčních hlasů. Ono to však mnohdy ani nejde, protože lidé, kteří jsou populární a mají hodně hlasů, nechtějí nebo ani nemohou opustit své povolání a jít vykonávat uvolněnou funkci. Většinou je najdete někde uprostřed kandidátky a sami bývají velmi překvapeni tím, že vůbec byli zvoleni. Často se však příliš nezohledňuje ani výsledek jednotlivých volebních stran, spíše záleží na tom, kdo se s kým a proti komu domluví. Proto nemá druhá ODS ani třetí KSČM žádného radního, zatímco předposlední Nezávislí Chotěbořska ano. A starosta dokonce vzešel z volební strany, která skončila až pátá. Pořadím také mohou zamíchat kandidáti, kteří hned na začátku nebo v průběhu volebního období odstoupí. Každý volic by si mel dobre uvedomit, co to znamená, když nekomu dává duveru a udelá mu kroužek, prípadne zaškrtne celou kandidátku urcité strany. Kterýkoliv zvolený clen zastupitelstva se teoreticky muže stát starostou, místostarostou nebo clenem rady. Na to už pak volic nemá žádný vliv. Vetšina zvolených clenu zastupitelstva se také stává cleny nebo dokonce predsedy výboru a komisí. Verejnosti se obcas nelíbí, když nekdo ze clenu zastupitelstva vyhraje v rámci mesta nejaké výberové rízení na urcitou pracovní pozici. Ale zase je potreba videt, že tito lidé vlastne v rámci mesta požívají tu nejvetší duveru vyjádrenou volebními hlasy. Kdyby to byli lidé neoblíbení a neschopní, nenasbírali by tolik hlasu ve volbách. Proto je zapotrebí nebrblat, ale chodit k volbám a pritom dvakrát zvážit každý kroužek na kandidátce. Kdy, kde a jak zasedá zastupitelstvo. Zastupitelstvo se schází nejméne jedenkrát za 3 mesíce. V Chotebori se ustálil pocet zasedání na 7 za rok, krome techto rádných zasedání bývá i nekolik mimorádných. Zasedání trvá približne 4 hodiny a bývá na nem prijato kolem 40 usnesení. Usnesení je prijato, pokud pro ne hlasuje nejméne nadpolovicní vetšina všech zvolených clenu, tedy nikoliv jen clenu prítomných. V Chotebori je tedy pro každé usnesení zapotrebí 11 hlasu pro. Naštestí je docházka zastupitelu v tomto volebním období vzorná. Zasedání se konají vetšinou v KD Junior, výjimecne i ve školní jídelne nebo v zasedací místnosti MeÚ. Zasedacím dnem bývá pondelí od 16 hodin. Oznámení o konání zasedání zastupitelstva musí být zverejneno nejméne 7 dní predem na úrední desce a 7 dní predem také dostávají clenové zastupitelstva k prostudování materiály, které se budou projednávat. Zasedání zastupitelstva je vždy verejné! Bohužel, choteborská verejnost jen velmi málo využívá možnost slyšet své zastupitele, jak argumentují, a videt je, jak hlasují. Možná by to bylo nekdy poucné pro príští komunální volby. Zasedání se rídí schváleným programem a jednacím rádem. Krome zastupitelu a verejnosti je prítomen také tajemník a vedoucí úredníci mestského úradu, zapisovatelka, právnicka, vedoucí organizacních složek mesta, reditelé príspevkových organizací mesta, reditel mestské policie, jednatelé mestských obchodních spolecností a predsedové osadních výboru (ti však mívají casto absenci, z osmi osad bývá zastoupena jen jedna nebo dve). Nekdy se stává problémem, že zejména zastupitelé – zacátecníci, nemají dostatecné znalosti zákona o obcích a další legislativy, proto jsou prítomni odborníci z rad úredníku, aby vše vysvetlili a nebylo prijato nejaké usnesení, které by nebylo v souladu se zákonem a muselo by se zrušit. Zastupitelé sice mají k dispozici Prírucku clena zastupitelstva obce, ale vetšinou jsou to v oblasti legislativy amatéri, protože jejich obcanské povolání je zcela jiného charakteru a ke studiu zákonu je nelze nijak nutit. Jakákoliv lidová tvorivost pri formulování usnesení, textu smluv a vyhlášek pak bývá spíše na škodu. O čem zastupitelstvo rozhoduje. Zastupitelstvo rozhoduje o záležitostech samosprávy. Státní správa je naopak vyhrazena úredníkum. Nerozhoduje však zdaleka o všem, mnoho kompetencí náleží zejména rade mesta. Jednou z hlavních pravomocí zastupitelstva je volit a odvolávat starostu, místostarosty a členy rady. Vždy však pouze v rámci aktuálního složení zastupitelstva. Pokud někdo kandiduje na starostu, je napsán na prvním místě kandidátky některé strany, ale do zastupitelstva není zvolen, protože ho ostatní svými preferenčními hlasy přeskočí, tak má smůlu, starostou, místostarostou ani členem rady být nemůže. Zastupitelstvo zřizuje a ruší výbory zastupitelstva, volí jejich předsedy a členy. Povinné ze zákona je zřízení finančního a kontrolního výboru. Jedenkrát za rok schvaluje rozpocet mesta a v prubehu roku v nem muže provádet rozpoctové zmeny. Schvaluje pak i záverecný úcet mesta, zrizuje docasné i trvalé penežní fondy mesta. Schvaluje plán rozvoje mesta a územní plán mesta. Zrizuje a ruší príspevkové organizace a organizacní složky mesta, mestskou policii, zakládá obchodní spolecnosti. Deleguje zástupce mesta na valnou hromadu obchodních spolecností, kde má majetkovou úcast, a navrhuje zástupce mesta do ostatních orgánu techto obchodních spolecností. Vyhlašuje obecne závazné vyhlášky mesta a rozhoduje o vyhlášení místního referenda. Rozhoduje o spolupráci s jinými obcemi a o forme této spolupráce, tedy napríklad o clenství ve Svazku obcí Podoubraví, ve Svazu obcí Vysociny nebo ve Svazu mest a obcí. Dále rozhoduje o cetných majetkoprávních úkonech. Tyto záležitosti casto tvorí vetšinu usnesení zastupitelstva a patrí k jeho nejdelší a nejnudnejší cásti pro zúcastnenou verejnost. Velmi zjednodušene receno rozhoduje o veškerém nabytí a pozbytí majetku mesta, s výjimkou prijetí daru, poskytnutí daru do 20 tisíc a poskytnutí príspevku neziskové organizaci do 50 tisíc. O nákupech a prodejích nemovitostí rozhoduje zastupitelstvo, zatímco o pronájmech rozhoduje rada. Zastupitelstvo rozhoduje i o prijetí ci poskytnutí úveru nebo pujcky a o rucitelských závazcích. Dalo by se tedy shrnout, že zastupitelstvo má plne pod kontrolou hospodarení s majetkem mesta, jeho organizacní strukturu i podobu mesta vyjádrenou územním plánem. Podrobnosti lze nalézt v zákone o obcích c. 128/2000 Sb. SLOŽENÍ ZASTUPITELSTVA MĚSTA CHOTĚBOŘ PRO ROKY 2002 – 2006 Zastupitelé jsou serazeni podle výsledku volebních stran v listopadu 2002 a podle poctu hlasu pro jednotlivé kandidáty. U zastupitelu uvádíme titul, jméno a príjmení, poradí na kandidátní listine své strany, vek, kterého dosáhli v polovine funkcního období v listopadu 2004, politickou príslušnost a pocet obdržených hlasu v roce 2002. Za uplynulé 2 roky a ctyri mesíce, tedy neco za více než polovinu funkcního období, se již svého mandátu vzdalo 8 zvolených zastupitelu a jejich náhradníku, což je více než tretina! Nejvetší pohyb byl zaznamenán u KSCM, kde se již stihli vymenit úplne všichni, vcetne jednoho náhradníka! Za CSSD dnes zasedají v zastupitelstvu pouze nestraníci. 1. Krestanská a demokratická unie – Ceskoslovenská strana lidová, 18,12%, 4 mandáty Mgr. Markéta Valtrová (9), 43 let, nestraník, 1034 hlasu Ing. Milan Linhart (1), 43 let, člen KDU-ČSL, 1009 hlasů - místostarosta Ing. Petr Gregor (4), 37 let, nestraník, 980 hlasu – clen rady Ing. Stanislav Motyčka (2), 65 let, člen KDU-ČSL, 969 hlasů 2. Obcanská demokratická strana, 17,34%, 4 mandáty Jirí Pavlásek (2), 54 let, clen ODS, 1019 hlasu Pavel Halama (5), 40 let, nestraník, 896 hlasů Ing. Jozef Pikla (8), 39 let, nestraník, 749 hlasů, od 19.1. 2004 náhradník za Ing. Zdeňka Stejskala (1), 59 let, člen ODS, 901 hlasů Patrik Perka (4), 28 let, člen ODS, 627 hlasů, od 10.1.2005 náhradník za Janu Tomáškovou (3), 54 let, členka ODS, 819 hlasů 3. Komunistická strana Cech a Moravy, 16,77%, 3 mandáty Václav Hochman (3), 62 let, clen KSCM, 765 hlasu, od 1.9.2003 náhradník za Ing. Jana Tumu (2), 55 let, nestraník, 804 hlasu Adolf Müller (4), 50 let, člen KSČM, 658 hlasů, od 8.7.2004 náhradník za Jaroslava Lebrušku (1), 55 let, člen KSČM, 885 hlasů, když JUDr. Otakar Bačkovský (9), 60 let, nestraník, 710 hlasů odmítl nastoupit mandát Ladislav Pátek (5), 45 let, clen KSCM, 597 hlasu, od 1.2.2005 náhradník za Marii Podebradskou (8), 62 let, nestraník, 834 hlasu 4. SNK Zmena pro Chotebor, 16,60%, 3 mandáty Hermanský Vít (10), 50 let, nestraník, 910 hlasu – clen rady Ing. Vladimír Jonáš (2), 50 let, nestraník, 860 hlasů – člen rady Ing. Jiří Císař (11), 45 let, nestraník, 738 hlasů, od 11.11.2002 náhradník za MUDr. Vladimíra Myjavce (8), nestraník, 837 hlasů 5. Ceská strana sociálne demokratická, 13,04%, 3 mandáty Ing. František Tuma (5), 46 let, nestraník, 46 let, nestraník, 785 hlasu – clen rady Ing. Tomáš Škaryd (4), 36 let, nestraník, 755 hlasů – starosta Ing. Břetislav Pour, Csc. (2), 50 let, nestraník, 735 hlasů, od 8.3.2005 náhradník za Milana Stránského (1), 54 let, člen ČSSD, 766 hlasů 6. SNK Nezávislí Choteborska (hokej), 9,29%, 2 mandáty Ing. Josef Bohác (3), 58 let, nestraník, 576 hlasu Ing. Karel Polívka (14), 53 let, nestraník, 564 hlasů – člen rady 7. SNK Choteborská aktivita (ostatní sporty), 8,85%, 2 mandáty MUDr. Tomáš Richter (13), 36 let, nestraník, 587 hlasu Mgr. Michal Jakeš (3), 35 let, nestraník, 533 hlasů Na zacátku volebního období nebyla v zastupitelstvu zastoupena žádná z osmi místních cástí, nyní mají jednoho zástupce Príjemky (Adolf Müller). Ing. Milan Linhart místostarosta |