Harryho Poslední Novinky

Hlavní strana

CH net

Okénko Městské policie

Bobtail Harry Vám nese
novinky z chotěbořské Radnice

Archív 
2003: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 a 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
2004: 1 | 2 | 3 | 4 a 5 | 6 | 7,8,9 | 10,11 | 12
2005: 1 | 2 | 3 | 4 |

radnice3a.jpg (55197 bytes)
Speciální stránka internetového listu Chotěbořský Courier Harry

květen,
červen
2005

V roce 2004
četlo: 8613

Reakce a dotazy můžete psát Harrymu do redakce (harry1 zavináč harry.cz)
nebo na radnici starostovi, místostarostovi či tajemníkovi Městského úřadu

Úřady v kraji Vysočina

 

Pozvánka na veřejnou besedu

Město Chotěboř zve všechny občany na veřejnou besedu o problémech  města, investičních záměrech, rozpočtu, problematice komunálních služeb a třídění odpadu do
kulturního domu Junior, 1. patro,
v úterý 14. června 2005 od 17 hodin.

Přijďte se zeptat na všechno, co Vás zajímá! Na Vaše dotazy bude odpovídat starosta, místostarosta a jednatel TELES s.r.o.
Těšíme se na Vaši návštěvu!

Jak funguje město - 5. díl
Ing. Milan Linhart, místostarosta

Oficiální reprezentace města
aneb
Starosta a místostarosta

Jaké pravomoci vlastně má starosta a místostarosta města? Na to je složitá odpověď, některé věci již byly naznačeny v předchozích čtyřech dílech seriálu. Rozhodně je to trochu jinak, než si někteří občané myslí. Pravomoci starosty města se výrazně liší od pravomocí předsedy městského národního výboru, jak si je mnozí pamatují z doby totality. Jsou menší. Pravomoci starosty jsou menší i v porovnání s ředitelem klasické firmy. Velkou nevýhodou je, že starosta je manažerem, který si nemůže sám poskládat svůj pracovní tým. Zastupitelstvo mu zvolí občané ve volbách a toto zastupitelstvo pak k němu zvolí místostarostu i zbývající radní. Úředníky v čele s tajemníkem zdědí po svých předchůdcích a vzhledem k zákonu o úřednících je nemůže vyměnit podle svých představ. Na změny na úřadě během funkčního období pak má vliv spíš rada města a tajemník. Na odměňování úředníků má největší vliv zastupitelstvo a opět tajemník. Relativně větší moc má starosta v menších obcích, kde není rada, protože pak její pravomoci přejímá starosta sám. Menší obce nemají ani tajemníka a jeho pravomoci opět přejímá starosta. Možná vás překvapí i informace, že místostarosta není podřízený starosty. V době nepřítomnosti starostu zastupuje (platí to i naopak), některé pravomoci patří výlučně pouze starostovi (krizové řízení, povodňová komise, řízení městské policie), ale jinak jsou si v podstatě rovni. Starosta tedy nemůže místostarostu úkolovat. Rozdíl je v tom, že starosta je hlavním oficiálním reprezentantem města, prakticky veškerá zodpovědnost za chod města je primárně na něm, a proto také podepisuje většinu oficiálních dokumentů. Starosta oficiálně zodpovídá za mnohem více věcí, než může ve skutečnosti nějak reálně ovlivnit. Navíc má omezené rozpočtové prostředky a o jejich užití rozhoduje rada a celé zastupitelstvo. Poměrně těsně ho svazuje i tuhá legislativa. V malých obcích nebývá starosta pro svoji funkci uvolněn, vykonává ji při zaměstnání za symbolickou odměnu. V malé obci je pozice starosty nejtěžší: všichni ho dobře znají, všichni ho kritizují, na všechno je sám, skoro o všem rozhoduje, za všechno zodpovídá, všechno dělá ve volném čase a skoro nic za to nemá. Proto se v malých obcích stává, že starostu nechce nikdo dělat, obec ztratí samostatnost a stane se místní částí nejbližší obce větší nebo města. Statutární města mají v čele primátora.

Místostarosta nebo místostarostové.

Vše, co tady bylo a ještě bude napsáno o starostovi, se v přiměřené míře vztahuje i na místostarostu nebo místostarosty. Zákon o obcích tyto funkce nijak podrobně nepopisuje, pouze říká, že určený místostarosta zastupuje starostu v době nepřítomnosti. Jejich vzájemná dělba práce není nijak určena, záleží na každé obci a na konkrétních osobách. Vzhledem k tomu, že mezi nimi není klasický vztah nadřízený - podřízený, stává se v některých obcích, že nespolupracují a dokonce jdou proti sobě. Pak je úkolem zastupitelstva, aby problém vyřešilo. Podle velikosti obce, jejích finančních možností a na základě rozhodnutí zastupitelstva je místostarosta pro výkon své funkce uvolněn a tedy placen v plné výši, na část úvazku nebo vůbec. Například ve Ždírci nad Doubravou je místostarosta uvolněn a placen zcela, ve Vilémově na část úvazku, v Nové Vsi je uvolněný jen starosta, ale místostarosta už ne, a v Borku je neuvolněný i starosta. Naopak, ve statutárních městech má primátor několik náměstků, kteří jsou pro výkon své funkce uvolněni a tedy i placeni, stejně jako někteří další členové rady bez titulu náměstek. Stejně to funguje i na kraji. V Jihlavě se tedy setkáte jak s náměstky primátora, tak s náměstky hejtmana. A setkáte se tam i s placenými radními kraje a s placenými radními města. Připomínám, že radní není úředník, ale volená politická funkce.
Zákon o obcích nestanoví ani počet místostarostů. Je-li jich však více než jeden, musí být stanoveno pořadí, ve kterém zastupují starostu. Obce s rozšířenou působností, mezi které Chotěboř patří, mívají dva uvolněné místostarosty. Je tomu tak například v Havlíčkově Brodě, Humpolci, Hlinsku, ale i ve Světlé nad Sázavou. Naopak, Žďár nad Sázavou a Chotěboř mají místostarostu jen jednoho, šetří tedy jeden plat. V praxi se to však může projevit tím, že se určité věci v oblasti samosprávy začnou hůř stíhat a místo druhého místostarosty je pak zapotřebí na samosprávu přijmout více úředníků. Úspora platu je tedy relativní, záleží na struktuře celého městského úřadu, která je v každém městě úplně jiná, na konkrétních místních podmínkách a také na politické situaci v radě a v zastupitelstvu. Je-li v zastupitelstvu příliš mnoho stran, těžko se vytváří nějaká smysluplná koalice v radě. Pak se samozřejmě snadněji vyjednává, jsou-li k dispozici uvolněné funkce tři.

Pravomoci starosty města.

Základní pravomoci vyplývají ze zákona o obcích, ale moc jich tam není. Starosta zastupuje město navenek. To však neznamená, že by třeba mohl o své vůli schvalovat a podepisovat smlouvy. On je pouze může, často ve spolupráci s úředníky, vyjednat a připravit, ale pak je musí dát schválit radě nebo zastupitelstvu. Teprve schválenou smlouvu může jako statutární orgán města podepsat.
Starosta jmenuje a odvolává tajemníka městského úřadu, obojí je však podmíněno souhlasem ředitele krajského úřadu a musí být v souladu se zákonem o obcích, zákonem o úřednících a zákoníkem práce. To znamená, že pokud tajemník, který je klíčovou osobou pro chod a kvalitu práce celého městského úřadu, neporuší zákon, lze ho odvolat jen za výjimečných okolností.
Starosta objednává přezkum hospodaření obce, jedná o spolupráci s Policií České republiky ve věcech veřejného pořádku, odpovídá za informování veřejnosti, plní úkoly stanovené zvláštními zákony, svolává a řídí zasedání zastupitelstva a rady města, podepisuje zápisy z těchto zasedání, podepisuje právní předpisy města, které schválila rada nebo zastupitelstvo a jsou v souladu s obecnými zákony, má právo nosit při významných příležitostech a občanských obřadech závěsný odznak se státním znakem, apod. Vesměs se jedná o formální úřední pravomoci. Do úředních úkonů městského úřadu zasahovat nesmí a není ani odvolacím orgánem. Prakticky všechna rozhodnutí v samosprávné působnosti náleží radě nebo zastupitelstvu a opírají se o podklady vypracované úředníky. Starosta nemá žádné pravomoci ani v oblasti občanského soužití typu řešení sousedských sporů nebo sporů občanů s firmami. Nenáleží mu ani projednávání přestupků.
Starosta tedy není žádným vládcem nad daným územím, pouze zastupuje město jako jednu z mnoha organizací, které v daném území působí. Tato organizace je specifická tím, že funguje podle zvláštních zákonů a že jejími členy jsou automaticky všichni občané, kteří mají na území města trvalé bydliště. Starosta je pak jakýmsi mluvčím a viditelným reprezentantem všech těchto občanů a při komunikaci s jinými organizacemi či jednotlivci se snaží hájit jejich zájmy. Když mluví starosta, nemluví jen za sebe, ale za všechny občany města. Město má právní subjektivitu jako každá jiná organizace a hospodaří se svým majetkem. Není však nadřazeno ostatním subjektům. V samostatné působnosti vystupuje jako rovnocenný partner a v přenesené působnosti vystupuje jako státní orgán. Jediný úkon státní správy, který náleží orgánům samosprávy města, je stanovení územního plánu. Územní plán je jediným nástrojem, který městu umožňuje zasahovat do soukromého vlastnictví a rozhodovat o cizím majetku. Územní plán a jeho změny projednává a schvaluje celé zastupitelstvo a navíc se k němu vyjadřuje i řada orgánů státní správy.

Co tedy vlastně je úlohou starosty?

Z výše uvedených údajů by se na první pohled mohlo zdát, že starosta je pouhým "kladečem věnců" nebo člověkem s razítkem a formálním podpisovým právem. Ale je to opravdu tak zlé, jak kdysi řekl jeden místostarosta, že starosta s místostarostou jsou jenom takoví lepší pošťáci v kravatě, kteří rozdělují poštu a úkoly, ale sami skoro o ničem nerozhodují? Oficiální pravomoci starostů větších měst jsou skutečně omezené, ale o to větší je jejich politický vliv. Jinak je tomu v menších obcích, kde mají starostové pravomoci kumulované, ale malá obec zase nemá takovou váhu. Také na Slovensku, kde na rozdíl od nás mají občané možnost volit starostu přímo, jsou pravomoci starostů větší a jejich mandáty silnější. V České republice může zastupitelstvo starostu kdykoliv odvolat a zvolit si jiného, občané na to nemají žádný vliv. Nedávno se to stalo v Bystřici nad Pernštejnem, vloni v Ledči nad Sázavou a v minulém volebním období v Hlinsku. To na Slovensku nejde.
Starosta je manažer, který se aktivně zabývá rozvojem daného území, soustřeďuje a zkoumá požadavky jednotlivců i firem, vyjednává s jinými právními subjekty, zprostředkovává spojení s politiky na krajské a celostátní, případně i evropské úrovni, ale zároveň stojí i v čele městského úřadu, byť jej řídí hlavně prostřednictvím tajemníka. Jeho pravomoci jsou spíše neformální, protože přímo může nařídit nebo sám rozhodnout poměrně málo věcí. Může věci pouze vymyslet, předjednat a pokusit se prosadit jejich schválení. Velmi proto záleží na jeho přirozené autoritě, schopnosti vyjednávat, nápaditosti, kreativitě, všeobecném rozhledu a společenských kontaktech. Starosta by měl mít vizi dalšího rozvoje města a tuto vizi naplňovat. Ve spolupráci s úředníky shromažďuje a připravuje podklady pro jednání rady, zastupitelstva i pro interní porady vedení městského úřadu. Po těchto poradách konkretizuje úkoly, dohlíží na jejich plnění a vede jednání, která se splněním těchto úkolů souvisí. Účastní se jednání komisí a osadních výborů, zabývá se chodem městem zřízených organizací a reprezentuje město na nejrůznějších kulturních, sportovních a společenských akcích. Výše popsané činnosti ve skutečnosti vykonávají jakoby všichni občané města a starosta je při tom pouze fyzicky zastupuje, jedná jejich jménem. Starosta i místostarosta jsou funkce politické, nejsou to tedy úředníci v plném slova smyslu, i když některé úřední úkony provádějí také.

Kvalifikace starosty.

Zákon pro výkon funkce starosty či místostarosty nepředepisuje žádné konkrétní vzdělání, odborné zkoušky či jinou kvalifikaci. Čtyři roky ve funkci (někdy více, ale někdy i méně) jsou dost málo na to, aby se všechno naučil každodenní praxí. Hlavně legislativa je dnes úžasně složitá. Proto se někdy říká, že starostové fungují podle Desatera a spoléhají se na skautské štěstí, že neudělají nějakou zásadní chybu. Úplně dokonalou kvalifikaci totiž nemá a nemůže mít žádný starosta. Odborností, kterými se musí dnes a denně zabývat je tolik, že by musel absolvovat snad deset vysokých škol, aby mohl všemu dopodrobna rozumět. Základní potřebné odbornosti jsou tři: ekonomie, právo a stavebnictví. Neškodily by však ani znalosti z oblasti životního prostředí, zdravotnictví, historie, kultury, psychologie, politologie, společenského vystupování, atd. Určitě je na místě dobrá znalost jazyků. Naštěstí je ve městě uvolněných funkcionářů více, nejméně dva nebo tři. Mohou se tedy se svými znalostmi a dovednostmi vzájemně doplňovat.
Někdy bývá trochu problém získat do čela města kvalifikovaného člověka. Důvodem je riziko ztráty původního zaměstnání. Zákon sice ukládá původnímu zaměstnavateli, aby uvolněné funkcionáře po skončení jejich mandátu vzal zpátky, ale v praxi to je obtížné. Po letech je již na stejné místo zapracovaný nový člověk a vracející se veřejný funkcionář dávno ztratil kontakty nejen s firmou ale také se svou vlastní odborností, zejména technický vývoj šel za ty roky dopředu. Živnostník přijde během let na radnici o své zákazníky a musí začínat vlastně od začátku. Cesta z vysoké veřejné funkce může tedy vést rovnou do evidence na úřadu práce. Pro dobrotu na žebrotu, jak říká staré přísloví. Proto se někdy lidé, kteří dostali důvěru ve volbách, zaleknou a funkci nepřijmou. Proto se ve veřejných funkcích častěji objevují lidé v důchodovém nebo předdůchodovém věku, protože ti už nic neriskují.

Rozdělení kompetencí mezi starostu a místostarostu.

Ve vládě má každý ministr svůj resort a obdobné je to i v devítičlenné radě kraje. Také ve městech se třemi uvolněnými funkcionáři bývají pravomoci přesně odděleny. Jeden místostarosta má třeba zdravotnictví, školství, sociální věci a kulturu, druhý má technické služby, dopravu a životní prostředí a starosta má zbytek. Ve dvou se to dělí hůř. V Chotěboři řešíme všechny závažnější problémy společně bez ohledu na oblast, do které patří. Jednodušší věci řešíme každý zvlášť podle toho, co je komu bližší, kdo se lépe zná s dalšími účastníky jednání, kdo má momentálně volné okénko v programu apod. Oficiální dělba pravomocí mezi starostu a místostarostu sice v organizačním řádu existuje, ale v praxi už se tak přísně nedodržuje. Podle organizačního řádu se podepisují, evidují a zakládají dokumenty, ale jednání jsou často vedena společně. Tradiční chotěbořská dělba pravomocí je tato:
Starostovi města náleží zejména místní legislativa ( vyhlášky, nařízení, zřizovací listiny apod.), zastupování města před soudem a před správními orgány, ekonomika a finance města ve všech oblastech, majetkové záležitosti města včetně restitucí ve všech oblastech, vlastní investiční akce města ve všech oblastech ( výstavba ), záležitosti územního plánování, účast města na podnikání práv. osob, hospodaření s městskými byty, záležitosti sítě obchodu a služeb, záležitosti vodovodů, kanalizací a odpadních vod, záležitosti energetiky ( el. energie, plyn ), požární ochrana, likvidace tuhých odpadů ( skládka TKO ), záležitosti městské policie, správní řízení rady města dle zákona o obcích, správní řízení MěÚ, která nejsou svěřena odboru a vede je tajemník MěÚ, vyřizování žádostí a stížností osob ve svěřené oblasti, pokud je nevyřizuje odbor MěÚ a krizové řízení.
Místostarostovi náleží záležitosti místních částí města komplexně, veřejný pořádek ( veřej. zeleň, údržba komunikací, veřej. osvětlení, svoz TKO ), sociální zabezpečení občanů, pečovatelská služba, záležitosti zdravotnictví ( jesle ), záležitosti školství (ZŠ, MŠ, ZUŠ, družiny,jídelny), záležitosti kultury, záležitosti tělovýchovy a sportu, záležitosti ekologie, zemědělství, lesního a vodního hospodářství, veřejná hromadná doprava, spoje a telekomunikace, Sbor pro občanské záležitosti, vyřizování žádostí a stížností osob ve svěřené oblasti, pokud je nevyřizuje odbor MěÚ, vydávání a distribuce měsíčníku měst. úřadu CHOTĚBOŘSKÉ ECHO.
V praxi je to tak, že na rozdíl od oficiálního rozdělení se ekonomikou a financemi i účastí města na podnikání právnických osob více zabývá místostarosta, zatímco starosta je hodně aktivní v záležitostech veřejného pořádku a také třeba tělovýchovy a sportu. Některé věci, jako je zastupování města před soudem a při správních řízeních se naštěstí téměř nevyskytují. Většina věcí pak probíhá na základě vzájemných konzultací, ať již jde o investice, zeleň, územní plán, kulturu apod. Pokud by na radnici byla jiná dvojice či trojice osob, rozdělí si kompetence zase trochu jinak, vždy podle toho, co je komu bližší. Kromě několika věcí, které vyplývají přímo z nějakého zákona, je tato dělba v podstatě libovolná a v každém městě a v každém volebním období jiná.

Náplň pracovního dne.

Každý pracovní den vypadá úplně jinak, rozhodně však nespočívá v tom, že by starosta s místostarostou seděli nepřetržitě na radnici a byli kdykoliv občanům k dispozici. Protože mají kterýkoliv den v týdnu spoustu povinností i mimo město nebo alespoň mimo radnici a protože se nejedná o typické úředníky, neplatí v případě starosty a místostarosty úřední den. Pokud na radnici jsou, účastní se různých jednání a mívají ohlášené návštěvy. Ohlášená návštěva má pochopitelně přednost před neohlášenou. Je nutno počítat, že jedna návštěva zabere nejméně půl hodiny času, častěji však celou hodinu. Jednotlivá jednání pak často trvají i dvě nebo tři hodiny! Jednání svolané na 8 hodin ráno tedy může trvat až do 11 hodin, tedy prakticky do oběda. Pondělky bývají vyhrazeny přípravě a odpoledne vlastnímu zasedání rady nebo zastupitelstva. Úterní dopoledne zase bývají vyhrazena pravidelným poradám s pracovníky MěÚ.
Služební cesty se týkají jednání na úřadech a firmách, nejčastěji v Havlíčkově Brodě, Jihlavě, Praze nebo také v Brně. Patří sem i různá politická jednání, konference, semináře a školení nebo reprezentace města na různých společenských akcích okresního či krajského významu. Na funkci starosty či místostarosty se nabalují další funkce politické, funkce na úrovni kraje nebo v různých správních radách neziskových organizací či organizací, kde má město majetkovou účast. Další jednání se týkají i Svazku obcí Podoubraví, osmi místních částí, přípravy a zajištění investic nebo financování města. Našimi partnery jsou i četné neziskové organizace v oblasti sociálních věcí, kultury a zdravotnictví. V dalších dílech seriálu se dočtete, že město zřídilo (založilo) dalších 15 organizací, jako jsou školy, knihovna, technické služby, atd. Spolupracujeme i se středními školami ve městě (ty zřizuje kraj), s profesionálními hasiči, zdravotnickými zařízeními, Policií ČR a mnoha dalšími institucemi. Často se vedou jednání přímo na místě nebo v terénu, jindy se organizují u nás na úřadě v zasedací místnosti či přímo v kanceláři starosty nebo místostarosty. Někdy je takových jednání i pět nebo šest za den, pokaždé na jiné téma. K tomu je každý den zapotřebí vyřídit klasickou poštu, elektronickou poštu (často jsou to i desítky e-mailů za jeden den), spoustu telefonátů, napsat dopisy, zkontrolovat různé zápisy, podepsat řadu dokumentů, projednat nejrůznější věci s úředníky, připravit podklady pro radu, zastupitelstvo a již zmiňovaná jednání a průběžně kontrolovat plnění úkolů i chod úřadu. Práci zpomaluje a komplikuje stále složitější legislativa, všechny dokumenty se musí podrobně prostudovat a zkonzultovat s právníkem. Práce je to opravdu hodně, vždyť za jeden jediný rok uzavře město až kolem tří set smluv!
Z výše uvedeného jasně vyplývá, že na jednání se starostou nebo místostarostou je zapotřebí se předem objednat. Nejlépe na sekretariátu na lince 569 641 105. Sekretářka také může hovor přepojit přímo na starostu, místostarostu nebo tajemníka. Protože jsme často mimo úřad, je někdy lépe použít číslo na mobilní telefon, to však neposkytujeme každému, protože vyzvánění telefonu při jednáních ruší. Mnoho věcí se také dá řešit elektronickou poštou. Skoro se dá říci, že to je nejoperativnější, protože elektronickou poštu vyřizujeme ve volných chvílích průběžně celý den, pro odpověď na dotaz si můžeme v klidu vyhledat různé podklady nebo požádat o pomoc další úředníky. Některé dotazy jim můžeme přímo přeposlat k vyřízení, to se týká i technických služeb. Elektronická pošta má i tu výhodu, že neruší při jednání a občana zase nenutí stát frontu na sekretariátu. Starosta má e-mail skaryd@chotebor.cz, místostarosta linhart@chotebor.cz. Někteří lidé nás stále zkoušejí navštěvovat bez předchozího objednání a občas mají i štěstí. Častější však jsou případy, že jdou na úřad dvakrát nebo třikrát zbytečně. Jindy se sice dočkají, ale za cenu, že stráví čekáním i dvě hodiny času. To nám je líto, protože se snažíme vycházet občanům maximálně vstříc. Na pořádné jednání však je zapotřebí klid a dostatek času, někdy i příprava. Proto se nebojte dopředu včas objednat. Pro zlepšení komunikace s občany jsme zavedli i odpovědi na anonymní dotazy v Echu, stačí dotaz poslat nebo zanést na městský úřad na podatelnu a na obálku napsat Echo. Chystáme i veřejné besedy s občany v KD Junior. Na vaši návštěvu se těšíme!
Ing. Milan Linhart, místostarosta

Další fotografie z demolice městských jatek
Foto: Městský úřad Chotěboř


jatkymu01.jpg (52519 bytes)

jatkymu02.jpg (69201 bytes)

jatkymu03.jpg (73844 bytes)

jatkymu04.jpg (79672 bytes)

jatkymu05.jpg (108644 bytes)

Fotografie z demolice městských jatek
Foto: Městský úřad Chotěboř

Jak jsme již dříve oznámili, provede demolici bývalých jatek v Chotěboři armádní útvar CO jako své námětové cvičení, čímž ušetří městu nemalé finanční prostředky. Demolice probíhala od 23.5. a níže je několik fotografií z akce.

Regionální vydání MF Dnes popsalo 26.5. události takto:
Z polozbořeného areálu jatek v Chotěboři stoupá tmavý dým a mrak prachu. Je asi čtvrt hodiny po osmé ráno a hlučný výbuch zrovna odstartoval cvičení hasičů a záchranářů. Rozbíhá se akce, jež ve městě nemá obdoby.
Hlavním motivem cvičení, které má prověřit koordinaci a součinnost záchranářů, je výbuch ve skladovacích prostorách. "Dvě osoby budou zavaleny, další tři zraněny," nastínil místostarosta Milan Linhart scénář cvičení. Toho se účastní profesionální a dobrovolní hasiči, policie, strážníci, záchranná služba a armáda.
Pro simulaci nebezpečné situace posloužil areál jatek určených k likvidaci. "Rekonstrukce podle evropských norem nebyla možná a prodej objektu nevyšel, proto došlo na demolici," dodal Linhart.
K nebi trčí trámy, které zbyly po zbourané střeše, a oprýskané zdi. Uvnitř je spousta suti, na kachlíkovém obložení stěn mapy prachu.
Zvenku visí cedule, poslední připomínka využití objektu: Sanitární jatky Chotěboř. Nepovolaným vstup zakázán.
Krátce po výbuchu kvílí sirény. Vzápětí přijíždějí profesionální hasiči, pak dobrovolná jednotka a také armádní záchranáři 153. záchranného praporu Jindřichův Hradec. "Hasiči mají dvě minuty na výjezd ze stanice a dojezdnost na místo maximálně dvacet minut. Později dojíždějí dobrovolní hasiči. Ti se svolávají, musejí vlastně opustit svou práci," říká mluvčí krajských hasičů Denisa Štursová.
Místo hlídá policie a v terénu je i šéf strážníků Jiří Novotný, jenž posílá zvědavce do bezpečnější vzdálenosti. Ze sutin prskají čmoudíky, kouře přibývá. Na pyrotechnice se nešetřilo. Hasiči s dýchacími přístroji vbíhají dovnitř a ven dostávají prvního zraněného. Nijak naspěch ale kupodivu nemají. "Jde nám o to, aby jednotky přijely, vyrozuměly se, provedly zásah. Nehrajeme teď o čas, proto to možná působí klidným dojmem," vysvětluje starosta Chotěboře Tomáš Škaryd.
Velitel chotěbořských hasičů i celého zásahu Luboš Vacek přikyvuje. "Zásah je o efektivnosti. Přemíra spěchu škodí. Vždy musíme mít na paměti, že od zásahu se musíme všichni vrátit," říká.
Záchranáři už pečují o další dva zraněné. "Zraněný byl v bezvědomí, asi utrpěl po nárazu otřes mozku. A měl poraněné koleno. Dostal límec kvůli možnému poranění krční páteře a dlahu na koleno. Jinak byl zdravý," vypočítává s úsměvem záchranář Michal Blažek. O důkaz se vzápětí postará sám zraněný. Vstává z nosítek a loučí se. Simulovaná záchrana skončila.
V akci jsou psovodi z jihomoravské brigády Svazu záchranných brigád kynologů České republiky. Rotvajleři Cora a Renn cupitají do trosek a jsou úspěšní: našli zasypané lidi. Mrtvého, jehož hasiči vynášejí ven, představuje naštěstí jen vycpaný panák.
Ale psi ještě nejdou ze scény. Ukázka jejich zásahu je divácky hodně vděčná. Čtyřletá fena boxera Henrieta Dračinec vzrušeně probíhá temná zákoutí zbořeniště a čmuchá. Na zádech má vestičku s červeným křížem a na krku jí zvoní rolnička. Naráz kňučí a štěká. "Hlásím nález!" oznamuje Jitka Hermanová, psovod Henriety.
Hasiči z Prahy pak předvádějí použití štěrbinové kamery v suti a vysokotlaký vodní systém Cobra, určený k prorážení materiálů a k hašení. "Dobře, že i venkovské sbory vědí, že takové zařízení v republice máme," podotkl velitel cvičení Vacek. S akcí je spokojen.
Na jatka nastupují armádní ženisti s těžkou technikou. Postarají se o demolici. A napilno budou mít i strážníci. "Dohlížíme tu. Posílili jsme hlídky, do pátku nás čekají perné dny," vysvětlil šéf strážníků Novotný.

Autor: PETRA MARKOVÁ, MF Dnes

jatkymu050501.jpg (93297 bytes)

jatkymu050502.jpg (54768 bytes)

jatkymu050503.jpg (61106 bytes)

jatkymu050504.jpg (68533 bytes)

jatkymu050505.jpg (86461 bytes)

jatkymu050506.jpg (99717 bytes)

Harryho Poslední Novinky

Hlavní strana

CH net

Okénko Městské policie

Design & Webmaster: JP Data Systems Chotěboř, (c) 2004