Harryho Poslední Novinky

Hlavní strana

CH net

Okénko Městské policie

Bobtail Harry Vám nese
novinky z chotěbořské Radnice

Archív 
2003: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 a 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
2004: 1 | 2 | 3 | 4 a 5 | 6 | 7,8,9 | 10,11 | 12

radnice3a.jpg (55197 bytes)
Speciální stránka internetového listu Chotěbořský Courier Harry

leden
2005

V roce 2004
četlo: 8613

Reakce a dotazy můžete psát Harrymu do redakce (harry1 zavináč harry.cz)
nebo na radnici starostovi, místostarostovi či tajemníkovi Městského úřadu

Úřady v kraji Vysočina

 

Docházka členů Zastupitelstva města a Rady města v roce 2004
Michaela Pavlasová, sekretariát starosty

*
Docházka členů Zastupitelstva města Chotěboř

V období od 1.1.2004 do 31.12.2004 se uskutečnilo 7 řádných a 2 mimořádná zasedání zastupitelstva města a bylo přijato celkem 288 usnesení. Průměrná doba jednání jednotlivých zasedání zastupitelstva města je 3 hod 40 min.

Zastupitel    Účast Poznámka

  1. Ing. Boháč Josef 78%
  2. Ing. Jiří Císař 100 %
  3. Ing. Gregor Petr78 %
  4. Halama Pavel67 %
  5. Heřmanský Vít89 %
  6. Hochman Václav 100 %
  7. Mgr. Jakeš Michal78 %
  8. Ing. Jonáš Vladimír 100 %
  9. Lebruška Jaroslav 60 %  v červenci převzal mandát Adolf Müller
  10. Ing. Linhart Milan 100 %
  11. Ing. Motyčka Stanislav89 %
  12. 12. Pavlásek Jiří 67 %
  13. Ing. Jozef Pikla 100 %
  14. Mgr. Poděbradská Marie78 %
  15. Ing. Polívka Karel 100 %
  16. MUDr. Richter Tomáš 100 %
  17. Stránský Milan89 %
  18. Ing. Škaryd Tomáš 100 %
  19. Tomášková Jana 100 %
  20. Ing. Tůma František89 %
  21. Mgr. Valtrová Markéta 89 %

Ing. Jozef Pikla 19.1.2004 nahradil Ing. Zdeňka Stejskala
Adolf Müller 100 % 8.7.2004  nahradil Jaroslava Lebrušku

Docházka členů Rady města Chotěboř

V období od 1.1.2004 do 31.12.2004 se uskutečnilo 17 řádných a 2 mimořádná zasedání rady města a bylo přijato celkem 712 usnesení. Průměrná doba jednání jednotlivých zasedání rady města je 5 hod 30 min.

Radní Účast Poznámka

1. Ing. Tomáš Škaryd 100 %

2. Ing. Milan Linhart 95 %

3. Ing. Petr Gregor 100 %

4. Ing. František Tůma 100 %

5. Ing. Karel Polívka 100 %

6. Ing. Vladimír Jonáš  95 %

7. Vít Heřmanský 95 %

6 příspěvků do Diskuzního fóra Harryho Novinek
Milan Linhart, místostarosta

Obsáhlé příspěvky Václava Pravdy a Romana i časté komentáře Morouse mě přiměly k napsání šest souhrnných příspěvků k jednotlivým problémům, které si můžete přečíst níže. Jsou to příspěvky 156 až 161 v Diskuzním fóru Harryho Posledních Novinek: Politická angažovanost, Kultura v CHotěboři, Vize Chotěboře za 20 let, Sportovní megaareál, Koupaliště a Tělocvična u gymnázia a KD Junior. Těším se na Vaše reakce.

161. Politická angažovanost. Diskutujeme zde o různých dílčích problémech města, ale zatím nám uniká, že jedním z klíčových problémů je nízká politická angažovanost obyvatel města. Naposledy jsme všichni dostali za vyučenou v nedávných krajských volbách. Opět nebudeme mít nikoho v krajském zastupitelstvu, nikdo z Chotěboře není poslancem ani senátorem. To Hlinsku je veseleji, když má starostu poslancem. Čáslav zase má ministra Urbana a to už jsou desítky milionů ročně do městské pokladny navíc. V Přibyslavi se politici doslova líhnou: poslanci Orgoníková a Kasal, náměstek ministra financí Málek, velvyslanec Jajtner, v krajském zastupitelstvu sedí podnikatel Joukl i starosta Štefáček. Je to díky tomu, že tam místní organizace jednotlivých politických stran mají bohatou členskou základnu, zatímco v Chotěboři všechny politické strany skomírají na úbytě. Když se hlasuje ve stranických grémiích o pořadí na kandidátkách, rozhodujícím kritériem bývá právě velikost členské základny a pak i počet voličů v daném městě či obci. Jsou to tvrdé boje a kdo za sebou nemá mohutnou členskou základnu, je bez šance. Půvab nezávislých končí za hranicemi města, protože směrem nahoru se nemají o koho opřít. Bez pevné opory v aparátu politické strany se nedá dělat politika na profesionální úrovni. A vedení radnice "malého okresu", to už je profesionální politika. CHotěbořáci, proč se politicky tak málo angažujete??? Vždyť tím svému městu škodíte!!! Chotěboř byla v poslední době dosti uzavřená sama do sebe a dostala se do velké politické izolace. Naší snahou je otevírat město směrem ven i směrem dovnitř. Jde to ztuha, ale něco už se daří. I proto s Vámi tak pilně diskutuji na tomto fóru, proto nová tvář Echa, proto Informační centrum. Ačkoliv se to nezdá, pomalu se budou blížit další komunální volby. Chtěl bych přispět k tomu, aby se na ně občané dobře připravili, aby vznikly smysluplné kandidátky. Proto začne od příštího Echa vycházet nový seriál "Jak funguje město" a jeho jednotlivé díly budu posílat i na Radniční okénko. Je nejvyšší čas, abychom se všichni spojili a společně pro tu Chotěboř něco udělali!

160. Kultura v Chotěboři. Nový manažer pro kulturu vznikl jako pokus vyřešit jednou ranou tři problémy: 1. paní Tomášková na radnici nestíhala všechno sama zajistit a zorganizovat a personální audit jí v tom dal za pravdu. Když si specialisté firmy Newton prostudovali její pracovní nálň, konstatovali, že se jedná o práci pro 2 až 3 lidi. 2. Rada města byla nespokojena s malou podnikatelskou aktivitou ředitele muzea a s vysokými náklady na provoz muzea bez výraznějšího efektu. 3. Množily se stížnosti na kino, zejména na výběr filmů, v kině se zanedbávala údržba a úklid, byly i různé problémy s personálem, viz ta zmíněná kárka. Půlmilionová ztráta kina se táhne už nejméně 10 let a nikdo s tím nic nedělal. Původně jsme si mysleli, že k oživení kina přispěje kinokavárna Velký Voči, ale nestalo se. Určitá nabídka pronajmout Velkým Vočím celé kino tady loni na jaře byla učiněna také, ale zájem tehdy nebyl. Proto tedy spojení kultury, kina a muzea pod jednoho manažera. Na tři manažery totiž finanční prostředky nemáme. Záměrně jsme tam nezahrnuli knihovnu, protože ta naopak pracuje velmi dobře a nechtěli jsme paní Pavlíkové brát iniciativu ani vítr z plachet. Zástupci spolků a kulturních institucí města se scházejí v kulturní komisi Rady města. Tam se projednávala nejen nová koncepce kultury, ale také se tam projednávají příspěvky na činnost spolků. Vedoucí oddělení kultury pak projednané návrhy předává Radě města. Dlužno podotknout, že místní spolky jsou vyloženě amatérské, nehrají si na profesionály, scházejí se prostě pro radost z umění, z hudby a chtějí tuto radost nezištně předávat i ostatním. Nejde jim o obchod ani o výdělek, ale jejich činnost má samozřejmě i své náklady. My si jejich činnosti velice vážíme a neradi bychom, aby tato dobrovolná iniciativa zanikla, proto je i v rámci možností podporujeme. Jinak se domnívám, že klíčovým bodem chotěbořské kultury je Sokolovna, tu však považuji za problém navýsost politický a velmi, velmi citlivý. Proto kolem Sokolovny doporučuji chodit po špičkách.

159. Vize CHotěboře za 20 let. Tady odpovídám na dotaz Romanovi. V současné době zde není příliš velká nezaměstnanost a noví investoři se sem příliš nehrnou. Přiznejme si však, že tu nejsou ani nijak vysoké platy. Kdo chce mít trochu solidní životní úroveň, musí za prací mimo Chotěboř. Zejména nám zůstávají ve velkých městech absolventi vysokých škol, málo se jich vrací domů do Chotěboře. Naše střední školy poskytují velmi solidní vzdělání, úspěšnost u přijímacích zkoušek na VŠ je vysoká, ale pak nám ti mladí lidé mizí z Chotěboře pryč. Mé přání, má vize je v tom, aby se mohli vrátit. Aby přímo v Chotěboři našli zajímavou a dobře placenou práci. A nejenom vysokoškoláci, ale i absolventi středních škol a učilišť. Investovat v Chotěboři jenom za účelem vytěžení levné pracovní síly mi připadá nemravné. Byl bych rád, kdyby se průměrné platy v Chotěboři dostaly co nejdříve na celostátní průměr a pak ještě kousek nad něj. To by teprve rozvoji města pomohlo. Vzrostla by zde kupní síla a pomohli by si nejen obchodníci a drobní živnostníci, pomohla by si i kultura a sport. Ve městě důchodců a levné pracovní síly by naopak všechny podobné aktivity postupně odumřely.

158. "Sportovní megaareál." Na sportovním areálu nevidím nic megalomanského, jenom ty ceny stavebních prací se poslední dobou vyšplhaly do závratných výšek. Jinak něco podobného tady ve studii existuje již 50 let, jenom se to, na rozdíl od většiny ostatních měst a dokonce i městeček či vesnic, doposud nepodařilo zrealizovat. Dotační pravidla EU říkají, že se napřed sepíše smlouva a pak se teprve začíná stavět. Pro výstavbu i pro přísun peněz z EU jsou ve smlouvě stanovena přesná pravidla a hlavně konkrétní termíny. Peníze tedy jsou vymahatelné a dle poslední verze pravidel by nás celý areál stál pouhých 10 milionů !!! Zárodek myšlenky areálu vznikl z iniciativy dnes již zesnulého předsedy fotbalového oddílu. Hlavní plocha stadionu je špatně založená a neustále podmáčená, s atletickou dráhou je to ještě horší, je tam spodní voda a žádné drenáže. Klub má spoustu žáků a dorostenců, ti však nemají kde trénovat. Navíc o prostory mimo hřiště neustále bojují s atlety a hlavně se školami! Představte si, že se tam často sejde na výuku tělocviku i 7 tříd z několika základních a středních škol najednou. Ona totiž žádná škola v Chotěboři nemá pořádné školní hřiště, o kvalitních sektorech pro výuku technických disciplin lehké atletiky ani nemluvě. Chodí se tedy na škváru, ale ta je nehygienická, vitr ji fouká přímo do oken rodinných domků, děti jsou špinavé a navíc se poslední dobou stále hůř shání nová, protože se všude topí na plyn. V našich klimatických podmínkách je jediným řešením umělá tráva. Tady v okolí už ji má Čáslav a letos snad ji má mít i Hlinsko a dokonce i Ždírec! Tedy nic extra vyjímečného. Malá Třemošnice má tři fotbalová hřiště vedle sebe. Nebo se jeďte podívat na sportovní areál s bazénem a restaurací do Prachovic! My jsme viděli areál velikosti toho našeho v Jiřetíně pod Jedlovou, který má pouhých 600 obyvatel! Ani po vybudování celého areálu bychom nebyli nijak napřed, spíš bychom ty ostatní po 50 letech konečně dohnali. A pomohlo by to hlavně místním školám, které dnes ani nejsou schopny pořádně učit tělocvik podle osnov, protože nemají kde. Na školní hřiště však EU dotace nedává. Ona totiž nedává peníze vůbec na žádné jiné užitečné věci, jako jsou třeba chodníky, domovy důchodců, nemocnice, sociální ústavy, školní tělocvišny, bytová výstavba, inženýrské sítě k rodinným domkům, atd. :-((  Ona dává peníze na rozvoj turistiky a cestovního ruchu. Takže se holt musíte tvářit, že to hřiště nemáte pro místní školy a místní fotbalisty, ale pro cestovní ruch. A také to tak musíte napsat do projektu. Jak se do areálu dostal bazén s doprovodnými zařízeními, tomu je věnován samostatný příspěvek níže. Ono také, kdyby to nebyl ucelený víceúčelový areál, asi by nám hodnotící komise nezbaštila, že to školní hřiště budujeme pro turisty. Pak byl ještě problém s pozemky. Ty musí být v případě dotace z EU ve vlastnictví města, ale nebyly. Patřily fotbalistům a Tělovýchovné jednotě. No a TJ výměnou za pozemky chtěla dvě beach volejbalová hřiště a solidní provozní budovu s dostatkem šaten a sprch, aby na sousedních kurtech mohli pořádat různé turnaje. Centrální budova se nám docela hodila, protože se do jejího suterénu ukryje celá technologie bazénu, občerstvení je potřeba pro koupaliště i pro různé turnaje, správce areálu také musí někde sídlit, stejně tak i pokladní a na střechu se můžou dát kolektory pro přihřívání vody. Níže zmiňovaná U-rampa je situována až u garáží, protože tam se předpokládá, že bude hluk ze skateboardů nejméně vadit. Občané si totiž stěžují, že jim hluk z těchto prkýnek vadí a chtěli jsme proto skateboardisty z celé Chotěboře soustředit na jedno místo, aby občané ve večerních hodinách nemuseli poslouchat ony nepříjemné zvuky. Nic megalomanského na tom areálu není, je to jen pár obyčejných hřišť a koupaliště. Obojí už mělo být v Chotěboři dávno! Pokud by nám turisté a různá zimní či letní soustředění sportovních oddílů pomohly přivydělat na provoz, jenom dobře. Ale na prvním místě to mělo sloužit školám a již existujícím sportovním oddílům.

157. Koupaliště už má dávno spousta obcí, které jsou daleko menší než Chotěboř. A města jako Hlinsko nebo Havlíčkův Brod už dnes nabízejí kryté bazény i letní koupaliště. Průšvih je, že u CHotěboře není žádný pořádný rybník na koupání. Všude se chovají ryby a ty ryby se někde oficiálně a jinde načerno přikrmují. A taky se kaprům do rybníků sype hnůj. Kvůli tomu jsou stále spory mezi zahrádkáři a rybáři u Kacířů. Rybáři tam mají zakázáno hnojit, ale zahrádkáři tvrdí, že to nedodržují a že se kvůli tomu nedá v Kacíři koupat. Rybáři se hájí, že tam různý odpad ze zahrádek navážejí do vody právě ti zahrádkáři, aby se ho tam zbavili. Chotěbořská přehrada ani pozemky kolem ní nejsou v majetku města, ale Chotěbořských strojíren - služeb. takže pokud jde o realizaci námětu pana Pravdy ohledně provozování koupání a jiných atrakcí kolem přehrady, je to jen a jen na podnikavosti majitele. Zpátky k plaveckému bazénu. Koupání vyhrálo anketu občanů města v roce 2003, a to zcela suverénně. Místní restauratéři si stěžují, že v horkých letních dnechje Chotěboř prázdná a klesají jim tržby. Lidé odjedou za koupáním jinam a dají si tam i oběd. Do Chotěboře se v horku nikdo nehrne, co by tady hledal. Na krytý bazén, který by tu z hlediska klimatu určitě byl výhodnější, však město nemá. Ani na výstavbu ani na provoz. Zejména na provoz! Koupaliště navržené ve sportovním areálu mělo být připraveno na částečné překrytí makrolonem a na přihřívání vody pomocí slunečních kolektorů. Tím by se doba využitelnosti protáhla od dubna do října. Pokud by měl bazén podobu nerezové vany, což je dnes levnější než klasický povrch, mohla ba v něm být voda i v zimě a mohl by se využívat jako kluziště pro veřejnost v době, kdy je zimní stadion obsazen hokejisty. Zkušenost z okolních měst však říká, že má-li mít koupaliště zajištěnu solidní návštěvnost, musí tam být i provozní budova s občerstvením a také nějaké atrakce poblíž, aby tam rodina s dětmi dokázala streávit celý den. Vhodnými doplňky jsou právě minigolf, dětské hřiště, plážový volejbal či nějaké univerzální hřiště s umělým povrchem. Samotné koupaliště už dneska moc netáhne, protože s výjimkou Chotěboře jich je všude dost. Kam se však mají jít o prázdninách vykoupat chotěbořské děti, když rodiče jsou v práci a vrátí se až navečer?

156. Tělocvična u gymnázia a KD Junior. O tělocvičně u gymnázia jednáme s krajem Vysočina po celé dva roky, je k dispozici projekt, pozemek i stavební povolení. Chybí peníze, konkrétně 40 milionů, přitom na veškeré investice do středního školství má kraj 100 milionů na všech pšt okresů dohromady. Máme přislíbeno, že přijdeme na řadu hned po tělocvičně - sportovní hale v Ledči, tam je však velká finanční spoluúčast města, aby hala měla patřičné parametry a Ledeč s tím má docela problémy. Ledeč dostala přednost, protože souhlasila se sloučením svých středních škol. My jsme to naopak odmítli, protože ekonomický efekt by nebyl žádný, ale kvalita výuky by nutně šla dolů. Chceme si zde udržet špičkové střední školy s dobrou pověstí a za tělocvičnu kvalitu těchto škol nevyměníme! I přesto do našich středních škol kraj investuje: rekonstrukce internátu Obchodní akademie, nová střecha a sociální zařízení na gymnáziu, letos se budou na gymnáziu vyměňovat všechna okna. jsou to atypy, takže to bude pěkně drahé. Pokud jde o KD Junior, ten rovněž provozuje kraj a rádi by nám ho převedli. My však nemáme ani na odkoupení této budovy (odboráři ji stejně odmítají prodat) ani na velmi vysoký nájem, který se tam platí a který se blíží půl milionu korun.

K jednotlivým diskuzním tématům můžete diskutovat zde. Prosíme, v zájmu přehlednosti diskuze tam reagujte vždy jen na určité téma pomocí tlačítka Odpovědět, nepoužívejte tlačítko Vložit nový příspěvek.
*

skarydt.jpg (6764 bytes)

 

Vážení spoluobčané,
dámy a pánové,

Začátkem prosince jsme obdrželi na 1. české národní konferenci kvality ve veřejné správě v Ostravěosvědčení o úspěšném ukončení projektu zlepšování kvality práce. Poděkování si zaslouží všichni zaměstnanci úřadu, kteří se podíleli na získání tohoto významného úspěchu.

Město se konečně dočká informačního centra, které bude od nového roku poskytovat služby v městské knihovně. Dále došlo ke sloučení městského kina a muzea se záměrem vytvořit organizaci, jež bude mít ve své náplni veškeré kulturní dění.

Byl předložen projekt na vybudování sportovního a rekreačního centra financovaný ze strukturálních fondů evropské unie.

Během roku navštívilo město několik výzmnamných osobností současného politického života. Mezi nejvýznamnější zajisté patřila návštěva pana prezidenta republiky, dále návštěva poslance evropského parlamentu a návštěva ministra financí. Domnívám se, že tyto návštěvy přispěly k dobré prezentaci našeho města.

Toto je jen stručný výčet aktivit, které se uskutečnily v roce 2004.

Samozřejmě, že ještě do konce funkčního období zbývá mnoho práce a úkolů, které bude nutné řešit. Jedná se zejména o plnění volebních programů a nových povinností, ale i o odstraňování dosud dlouhodobě špatného technického stavu některých městských objektů. Věřím, že se nám podaří při řešení těchto úkolů a plnění našich povinností najít v zastupitelstvu města určitou shodu, abychom konstruktivně odstraňovali problémy města a vytvářeli spokojený domov pro naše občany.

Ing. Tomáš Škaryd, starosta města

opět je tu závěr roku, jsme v polovině volebního období a to je zajisté vhodný čas k průběžnému bilancování.Nemám v úmyslu vyjmenovávat jednotlivé akce či aktivity, které jsme dosud učinili. Myslím si, že naši občané jsou o jednotlivých akcích informováni pravidelně a objektivně v průběhu celého roku. Ale přece jenom bych chtěl připomenout několik nejvýznamnějších projektů, které se dotýkají většiny z nás.

V oblasti investičních akcí bych zejména zmínil ukončení rekultivace staré skládky komunálního odpadu na Lapíkově, dokončení rekonstrukce chodníků na náměstí, vybudování provozního zázemí pro Technickou a lesní správu s.r.o., Chotěboř, včetně výstvaby sběrného dvora v ulici Sokolohradská. Během roku bylo zrealizováno spoustu drobných investičních akcí a oprav, do nichž město vložilo přes deset milionů korun.

Dále jsme uskutečnili několik významných změn, které se týkají organizačního uspořádání městských institucí.

Na městském úřadě proběhl personální audit, jehož výsledkem je snížení počtu zaměstnanců a nová organizační struktura úřadu, která se v praxi projeví od 1. ledna 2005. Naším cílem je stálé zvyšování úrovně poskytovaných veřejných služeb a z tohoto důvodu se městský úřad v letošním roce zapojil do projektu CAF, což je systém hodnocení úřadu.

Do tohoto projektu bylo v rámci republiky zapojeno pouze sedmnáct městských úřadů. 

Odpovědi na některé ožehavé otázky
Milan Linhart, místostarosta

Na konci roku je zvykem platit staré dluhy, aby se mohl nový rok začít s čistým štítem. Naše radnice nachystala od nového roku určité změny, které je potřeba vysvětlit a včas o nich informovat. Zároveň možná zůstávají nevysvětleny některé staré problémy. Chtěl bych tímto článkem ony záležitosti uzavřít a také slíbit, že v nejbližších dvou letech už bude změn minimálně. Domníváme se, že určitá ekonomická a organizační transformace města je již za námi a nyní nastal čas, aby si vše v klidu sedlo a začalo nést své ovoce. To však neznamená, že nebude co řešit. V roce 2005 bude například středem naší pozornosti územní plán, své podněty a připomínky můžete dávat do 15. ledna. Intenzivně se pracuje na Programu regenerace městské památkové zóny, čekají nás velká výběrová řízení na údržbu zeleně, komunikací apod. Bude třeba navázat kontakty s novým vedením kraje, chceme se aktivně zapojit do práce krajských výborů a komisí, posílit v nich zastoupení Chotěboře. Svazek obcí Podoubraví chystá projekt metropolitní internetové sítě a také my chceme využít druhou polovinu svého funkčního období zejména pro intenzivní shánění různých grantů a dotací. Po společnosti TELES by měla v roce 2005 změnit své sídlo i naše druhá společnost TEREAL. Ale i v areálu TELES nás ještě čeká velmi mnoho práce: postavení nové dílny, vybudování kompostárny a zařízení na zpracování dřeva z městských lesů. Pojďme nyní podrobněji k některým věcem.

Městský úřad.

Prosinec roku 2004 je, doufejme, na dlouhou dobu posledním měsícem velkého stěhování, kterým bude dovršen personální audit. Nové odbory a nová oddělení budou více pohromadě, abychom zajistili efektivní týmovou práci a vzájemnou zastupitelnost jednotlivých úředníků. Ti budou doslova blíže občanům, protože podatelna se stěhuje do přízemí a pokladna spolu s poplatky místo ní do prvního patra, takže také o patro níž. Všechny změny můžete nalézt v příloze tohoto čísla, věříme, že si brzo zvyknete na nové rozmístění kanceláří v budově. Jedinou nepříjemnou změnou bude, že již nenaleznete nepřetržitě otevřené okénko ve vestibulu. Oblíbené kopírovací služby během víkendu pro vás zajistí nově otevřené Informační centrum v Městské knihovně. Stále dokola se opakují dotazy, kolik je na městském úřadě úředníků a co tam všichni dělají. Odpověď je jednoduchá. V převážné míře zajišťují státní správu, která je rok od roku složitější, protože s každým nově přijatým zákonem přibývá i povinností obcím s rozšířenou působností, což je právě Chotěboř. Na tuto činnost dostáváme od státu příspěvek, který náklady na tyto činnosti dostatečně pokrývá, takže město na ně nedoplácí. Naopak, občané i podnikatelé na tom vydělávají, protože nemusejí jezdit do Havlíčkova Brodu a navíc sem jezdí i občané z okolních 30 obcí, kteří při té příležitosti často nechají vydělat i našim obchodníkům. Kdyby konečně jednotlivá ministerstva nastoupila opačný trend a začala administrativu zjednodušovat, mohli bychom i my zeštíhlit městský úřad. To však je zatím v nedohlednu a sluší se našim úředníkům poděkovat, že svoji práci zvládají na dobré profesionální úrovni, i když u nás nemají vytvořeny tak dokonalé podmínky jako ve větších a bohatších městech a musí veškeré úkoly zajišťovat v nižším počtu než ve srovnatelných městech.

Městská policie a pult centrální ochrany.

Činnost městské policie se pod vedením nového ředitele viditelně zlepšila, můžete se o tom pravidelně přesvědčit i na Internetu, kde pan Poděbradský a jeho bobtail Harry zřídili Okénko městské policie s čerstvými zprávami. Daří se nám zlepšovat jejich materiální vybavení a posílili jsme je o jednoho strážníka, abychom omezili přesčasy a zajistili plynulé střídání služeb. Došlo a ještě stále dochází k výrazné personální obměně kolektivu strážníků. Strážníci také získali zbrusu novou služebnu v nových prostorách v přízemí budovy. Zároveň s jejich přestěhováním přestává fungovat pult centrální ochrany, který byl součástí městské policie. Velice nás mrzí, že někteří zdravotně postižení kolegové tímto přicházejí o práci, protože pult centrální ochrany zároveň fungoval jako chráněná dílna. Starý pult ale bylo nutno zrušit z technických důvodů a jeho rekonstrukce by byla příliš nákladná. Navíc, dnes již je nerentabilní, aby podobná zařízení byla v každém městě. I hasiči nebo zdravotní záchranná služba centralizovaly během uplynulého roku své dispečinky do Jihlavy, obdobně se chová i Český Telecom a další. Ostrahu objektů proto bude zajišťovat soukromá bezpečnostní agentura a v Chotěboři bude sídlit pouze její zásahová jednotka. Tím se více uvolní ruce našim strážníkům, kteří byli doposud smluvně vázáni na pult a určitým způsobem to omezovalo jejich pohyb po městě. Město ušetří, protože agentura bude za výhodných podmínek zajišťovat i ostrahu objektů města. Zároveň městu odpadne zodpovědnost za ostrahu cizích objektů a strážníci se budou moci intenzivněji věnovat zajištění pořádku.

Informační centrum.

Městská knihovna otevře od ledna Informační centrum pro turisty i místní občany. Bude se nacházet v nově zrekonstruovaných přízemních prostorách a bude otevřeno denně po celý rok. V pondělí to bude 8 -12 a 13 – 17,30 hod, v úterý až pátek 8 – 12 a 12,30 až 16 hod, v sobotu 8 -12 hod a v neděli 13 – 17 hod. Kromě klasických služeb turistických informačních center bude zajišťovat i kopírování, veřejně přístupný Internet, prodej upomínkových předmětů, prodej vstupenek na kulturní akce i do kina a budou se zde přijímat plakáty pro vylepení. Informační centrum bude čerpat z bohatého zázemí knihovny, ať již jde o literaturu, CD-romy nebo software, bude proto sloužit i potřebám místních občanů a studentů, kteří budou potřebovat cokoliv vyhledat či zjistit. Je na místě poděkovat paní ředitelce Pavlíkové za její velmi iniciativní přístup ke zřízení informačního centra.

Městské muzeum a kino Družba.

Novým ředitelem Městského muzea je od 1.ledna pan Milan Stránský. Mgr. Janků zůstává v muzeu pracovat jako vedoucí oddělení a v podstatě mu zůstane i současná pracovní náplň, pouze už nebude zodpovídat za chod celé příspěvkové organizace po organizační a finanční práce, čímž se mu také trochu více uvolní ruce pro vlastní muzeologickou práci. Činnost této organizace bude podstatně rozšířena, a to o provozování kina Družba, o pořádání kulturních akcí ve městě a pravděpodobně i o výlep plakátů a údržbu nově zřízených plakátovacích ploch. Kancelář ředitele a účetního bude v prvním patře budovy kina. Celé organizaci by spíše slušel název Městské kulturní středisko, ale zatím jsme se nechtěli pouštět do papírové bitvy, která by s přejmenováním byla spojena. Nakonec na názvu až tak nezáleží, důležité bude, aby vše fungovalo. Rádi bychom této nové organizaci dali co nejdříve do vínku nově zrekonstruované kino. Nechceme předbíhat, ale zdá se, že nějaké finance by mohly být v návrhu státního rozpočtu na rok 2005. To by umožnilo prohloubit jeviště, vybudovat kolem něj zázemí pro účinkující, instalovat novou osvětlovací a ozvučovací techniku a vytvořit tak malou divadelní scénu s výsuvným promítacím plátnem. Vlastní kino by pak mohlo získat nový zvuk typu Dolby a také nové sedačky. Sedačky by měly být pohodlnější, ale zároveň o něco menší, aby se zvýšila kapacita sálu. Musí také dojít k výměně elektroinstalace. Bezbariérový přístup a nové toalety jsme vybudovali již letos. Když se vše podaří, budeme zde konečně moci uvítat i více umělců zvučnějších jmen.

Školní jídelna.

Budova školní jídelny je již za hranicí své technické životnosti, původní skelet měl životnost pouze 20 let. Ve špatném stavu je zejména plochá střecha, kterou stále zatéká a musí se znovu a znovu opravovat. Ve stávajících prostorách je stále obtížnější dostát novým a novým hygienickým předpisům. Zastaralé technické vybavení také dost dobře neumožňuje vařit dvě úplně odlišná jídla na oběd. Další bolestí jsou dvě vzájemně odloučená pracoviště, pro která se musí samostatně účtovat. Malá je i kapacita šatny a vlastní jídelny. To vše nás vedlo k tomu, že jsme požádali o finanční prostředky ze státního rozpočtu na rozsáhlou rekonstrukci školní jídelny, v podstatě o postavení jídelny nové. Pokud se vše podaří, stavební práce proběhnou převážně v době prázdnin, ale je jasné, že za dva měsíce se nedá vše stihnout, takže bude nutné počítat i s jistým omezením provozu v letním období.

Bytová výstavba.

Blíží se rok 2007 a na jeho konci skončí i výjimka EU, podle které zatím mohou být stavební práce pro bydlení zařazeny do nižší sazby DPH. Chceme proto i v příštím roce získat dotace ze Státního fondu rozvoje bydlení na zasíťování první etapy výstavby rodinných domků v lokalitě za jatkami. Zatím je hotová studie celé lokality, podle které by tam mělo být i několik typů řadovek, několik velkých parcel určených pro experimentální bydlení, parcely pro smíšenou výstavbu obytných domů s dílnami pro drobné podnikání a parcely různých velikostí pro klasické samostatné rodinné domky. Celkem se uvažuje s osmi typy zástavby v různých modifikacích. Celá lokalita má podle studie kapacitu 126 parcel, ale to je otázka dlouhodobého výhledu. V první etapě se dá zhruba počítat se 30 zasíťovanými parcelami. V příštím roce by také mělo dojít k výstavbě komerční bytovky v ulici Dlouhé, kde by mělo být 16 malometrážních bytů. Zároveň s tím bude v ulici Severní opraven a prodloužen topný kanál a bude se řešit problém parkování v této ulici.

Rekonstrukce ulice Havlíčkova.

Již dva roky požadujeme na kraji Vysočina zahájení rekonstrukce silnice Chotěboř – Havlíčkův Brod. Letos je poprvé v návrhu krajského rozpočtu 15 milionů pro celkovou rekonstrukci ulice Havlíčkova od křižovatky u Čertova stolku až k benzínové pumpě. Zároveň by si položil nové vedení i Český Telecom a zejména VAK potřebuje velmi nutně vyměnit starou kanalizaci a vodovodní řád. Problémem však je finanční spoluúčast města ve výši několika milionů korun, které si vyžádá výstavba nových chodníků a rekonstrukce veřejného osvětlení. Tato ulice je však jednou z hlavních vstupních bran do města a lepší vzhled si určitě zaslouží. Vždyť tam dodnes v některých místech chodníky zcela chybí a místy dokonce roste u silnice tráva a kopřivy! Také poruchovost vodovodního řádu v této ulici je poměrně vysoká.

Další chodníky a komunikace.

Konečně by měla být zahájena dlouho odkládaná výstavba chodníku v ulici Hromádky z Jistebnice, kde je to dnes pro chodce dosti nebezpečné. Chceme nachystat i projektovou dokumentaci pro rekonstrukci komunikace a chodníků u vlakového nádraží, kterou ve spolupráci s Českými drahami plánujeme na rok 2006. Bohužel, na spoustu chodníků a komunikací se opět nedostane. Přednostně musíme řešit komunikace u nových garáží a hlavně u nové bytové výstavby na Morávkovském a v Obolcích. Nutná je i rozsáhlejší oprava před Domem s pečovatelskou službou. Kdyby nějaké finanční prostředky zbyly, určitě by bylo dobré pokračovat v opravách chodníků v ulici Krále Jana, která je s novými obchody stále živější, směrem od náměstí k Herrmannovi.

Skládka, kompostárna, sběrný dvůr.

Velkého pokroku jsme v letošním roce dosáhli v odpadovém hospodářství. Díky iniciativě zaměstnanců TELES, s využitím některých grantů z Fondu Vysočiny a díky zapojení města do systému EKO-KOM máme v areálu po bývalých Uhelných skladech vybudován sběrný dvůr, ve městě přibyly nádoby na separovaný odpad a máme úspěšně za sebou i rekultivaci skládky v hodnotě téměř 27 milionů korun. Bude to však zároveň znamenat zákaz přístupu občanů na skládku. Tam se bude přímo vozit jen velkoobjemový odpad z firem, občané se svými vozíky budou vozit svůj odpad do sběrného dvora. Ve sběrném dvoře budou zaměstnanci TELES přijímat nebezpečný, separovaný i běžný komunální odpad. Otevírací doba je v zimním období od 1.11. do 31.3. stanovena v pracovní dny od 6,30 do 14 hodin. V letním období od 1.4. do 31.10. bude provozní doba sběrného dvora prodloužena takto: v pondělí, středu a pátek od 6,30 do 14 hodin, v úterý a ve čtvrtek od 6,30 do 17 hodin a v sobotu v lichý kalendářní týden od 8 do 12 hodin. Podrobnosti o třídění odpadu se dočtete v zeleném letáku, který obdrží každá domácnost. V příštím roce se pokusíme vybudovat ještě kompostárnu na biologický odpad a skládku stavební suti, obojí zase v novém areálu TELES. Veškeré záležitosti, které se týkají odpadového hospodářství, bude řešit nová vyhláška města, která vyjde v polovině roku.

Průmyslová zóna.

V letošním roce proběhly pouze nejnutnější práce, aby se na inženýrské sítě mohla připojit firma Altec. Vybudování nového sídla firmy se jim povedlo v rekordně krátké době, prakticky za jeden jediný rok. Blahopřejeme! Bohužel, z administrativních důvodů na úrovni ministerstev a EU došlo ke čtyřměsíčnímu pozdržení čerpání finančních prostředků z předvstupního fondu EU Phare 2003. Na těchto penězích závisí i dobudování první etapy naší průmyslové zóny, kde je k dispozici ještě 4,5 ha plochy. Máme již i dva zájemce o tyto pozemky. Jsou to místní firmy, každá požaduje asi půl hektaru. Doufáme, že k uvolnění prostředků brzy dojde a že náš projekt bude vybrán, abychom v co nejbližší době mohli pozemky nabídnout investorům.

Letní sportovní areál.

Také Společný regionální operační program (SROP), ve kterém žádáme o finanční prostředky na první tři etapy našeho sportovního areálu, byl ministerstvem financí pozastaven z důvodu administrativních chyb ministerstva pro místní rozvoj. Původně mělo být o realizaci našeho projektu rozhodnuto již v listopadu, pak byl termín odsunut na polovinu ledna a nyní je vše úplně pozastaveno, takže netušíme, kdy se dozvíme konečný verdikt. Mnoho občanů vylekala zpráva, že si město bude brát na areál úvěr ve výši 60 milionů. Je to však z větší části krátkodobý překlenovací úvěr, protože peníze z EU ve výši 75% i další státní prostředky ve výši 10 až 15% přijdou až 3 měsíce po dokončení jednotlivých etap. Pak ale dojde k jednorázovým splátkám úvěru, takže město zaplatí ze svého pouze 13 milionů včetně úroků. A za těchto 13 milionů dostane dílo v hodnotě 100 milionů! To už se opravdu vyplatí. Občané se konečně dočkají vytouženého koupaliště s různými atrakcemi, zmizí škvárové hřiště i druhé hřiště obrostlé kopřivami. Místo toho získají naše děti a mládež několik kvalitních sportovišť na malý i velký fotbal, atletiku, volejbal, košíkovou, plážový volejbal atd. Školy konečně přestanou učit tělesnou výchovu v provizorních podmínkách a skončí i improvizované tréninky našich nejmladších fotbalistů. Areál přispěje ke zvýšené návštěvnosti Chotěboře z okolních obcí a ke zvýšení tržeb místních drobných podnikatelů.

Fenomén jménem hokej.

Hokejová sezóna je v plném proudu a našim borcům se daří. Zájem o tento sport je v Chotěboři veliký, o čemž svědčí hlavně návštěvnost na zimním stadionu. Ta je nejméně desetkrát vyšší než na některých fotbalových zápasech našeho “áčka” a zhruba dvaapůlkrát větší než na nedělních katolických bohoslužbách. Zimní stadion je prostě chotěbořský chrám zasvěcený hrám. Mnoha občanům města se to sice nelíbí a nemyslí si, že je to dobře, ale je to tak. Žádný jiný spolek, žádný jiný sport či kultura, o politických stranách ani nemluvě, nemají v Chotěboři tolik příznivců jako HC. Je to také poznat z velmi intenzivní internetové diskuse na Harryho webu. Město si toho je vědomo a rámci svých omezených možností HC podporuje. Nemůžeme však ani zdaleka vyhovět všem potřebám, přáním a požadavkům, byť si ceníme práce všech dobrovolníků kolem hokeje a je nám jasné, jak obtížně se dnes shánějí sponzoři. Proto nás mrzí, že snahy města dát do pořádku smluvní vztahy mezi městem a HC, aby byly v souladu se současnou legislativou, jsou někdy interpretovány jako útok na HC nebo jako neochota s HC nadále spolupracovat. Ve skutečnosti pouze využíváme služeb nové právničky městského úřadu, abychom postupně doladili naše vyhlášky a zkontrolovali všechny smlouvy, které město v minulosti uzavřelo. V rámci této inventury přišla řada i na smlouvu s HC. Pokud se naše právnička domnívá, že došlo k takovým legislativním změnám, že je nutné zahájit jednání o změně smlouvy, tak to činíme.

Pečovatelská služba, plicní středisko, kalmetizace, LSPP, stacionář.

V uplynulém roce se ve městě šířily různé fámy a obavy, které se týkaly dalšího fungování zdravotních a sociálních služeb. Město dosáhlo maxima možného a všechny služby nějakým způsobem fungují, byť občané byli v minulosti zvyklí na služby lepší. Pečovatelská služba přestala být součástí městského úřadu a stala se organizační složkou města. Dochází k úspoře mzdových nákladů a letos poprvé jsme získali půl milionu provozního příspěvku od kraje Vysočina. Pro klienty se tím nic nezměnilo. Stacionář funguje již tři čtvrtě roku jako součást Centra denních služeb, které provozuje občanské sdružení Fokus Vysočina. Na straně města to znamená úsporu jednoho milionu korun, ale služby jsou poskytovány v plném rozsahu a počet klientů se dokonce zdvojnásobil z 8 na 16! Kromě toho jsou dalším 13 klientům poskytovány terénní služby přímo doma. Nového lékaře pro plicní středisko se nepodařilo získat ani prostřednictvím výběrového řízení, většina pacientů přešla k MUDr. Velecké do Havlíčkova Brodu a s odbornou zdravotní péčí tam je spokojena. Podařilo se nám zde však udržet ordinaci pro kalmetizační sestru, aby rodiče s dětmi nemuseli také jezdit až do H. Brodu. Pronájem ordinace na poliklinice platí město, stejně jako platí pronájem ordinace pro Lékařskou službu první pomoci, kterou pro nás provozuje Baukomplex a.s. Zde je na místě připomenout, že lékařské pohotovosti zrušil stát zároveň se zrušením okresních úřadů v roce 2002. Proto se od roku 2003 ujaly organizování této péče kraje, jediný kraj Vysočina však přenesl starost o provozování LSPP na samotné obce, kterým pouze poskytuje určitý příspěvek. Dokud tuto péči zajišťoval stát prostřednictvím okresních úřadů, nikdo neviděl problém v tom, že lékaři pro dospělé ošetřovali i děti. Pak se ale přišlo na to, že podle platné legislativy by měla být zvlášť pohotovost pro děti a zvlášť pro dospělé. Pro samostatnou dětskou pohotovost však v Chotěboři není dostatek dětských lékařů, kteří by se mohli ve službách střídat. Ordinace LSPP však je schopna v případě nutnosti zajistit transport nemocného dítěte do Havlíčkova Brodu. Rozhodně nikdy nebylo a není cílem města nějaké služby rušit či likvidovat. Legislativní změny a ekonomické podmínky však způsobují, že k různým změnám občas dojít musí.

Jesle.

Při projednávání návrhu rozpočtu města na rok 2005 se narazilo i na problém vysokých nákladů na provoz jeslí, které činí 1 627 000 korun za rok. Jesle nejsou rentabilní, protože mají kapacitu pouze 15 dětí, ale musí mít samostatnou kuchyň a splňovat různé hygienické normy. Zatímco mateřská škola patří do resortu školství, jesle patří do resortu zdravotnictví a nelze z nich udělat jedno zařízení. Měsíční provozní náklad na jedno dítě umístěné v jeslích je bez potravin 9 038 Kč, rodiče doposud přispívali 300 Kč měsíčně plus 22 korun denně na nákup potravin. Rada města proto rozhodla zvýšit měsíční poplatek na 2000 korun, což by uhradilo 22,13% skutečných nákladů. Pro většinu rodičů však je tato částka příliš vysoká. Pokud by se nenašel dostatečný počet rodičů, kteří by byli ochotni se zvýšenou měrou podílet na nákladech jeslí, hrozilo by jeslím uzavření, což by jistě byla škoda. Podobné problémy řešila města velikosti Chotěboře již před 10 lety a většinou tam jesle svoji činnost skončily. Jesle se většinou udržely jen ve městech nad 20 tisíc obyvatel. Náhradní řešení by mohla poskytnout naše Mateřská škola, která by od září 2005 mohla přijímat děti již od 2 let věku. Jinou formou řešení by mohly být i soukromé jesle nebo hlídání dětí v rodinách za úplatu.

Místní části.

Pro obyvatele místních částí mám radostnou zprávu, že se pro jejich potřeby podařilo v rozpočtu udržet částku, která prakticky vyrovná dluh vlastního města vůči těmto přidruženým vesnicím. Navýšena je i částka na zimní údržbu komunikací na těchto místních částech a na letní údržbu zeleně. Snažíme se, aby v průběhu čtyřletého volebního cyklu byly finance rovnoměrně rozděleny, abychom žádné z našich vesnic nezůstali nic dlužni. Je to však velmi obtížné, protože rozpočet města je každý rok velmi napjatý. Většina investic jde do společných zařízení, jako jsou školy, skládka, odpadové hospodářství, kino, školní jídelna, atd. To, že tyto instituce či budovy sídlí přímo ve městě, ještě neznamená, že by nesloužily i obyvatelům místních částí. V rámci spravedlnosti je dobré na toto nezapomínat! Na velké investice typu lávka přes Doubravu na Bílku nebo plynofikace však nedojde ani letos. Na tyto věci prostě nezbývá, stejně jako nezbývá třeba na dlouho slibovaný výtah pro vozíčkáře v ZŠ Smetanova nebo na dětská hřiště. Všechny tyto věci jsme měli ve volebním programu a moc rádi bychom je splnili co nejdříve, ale prostě to nejde.

Závěrem.

Rád bych, aby v příštím roce ustaly různé ty žabomyší spory a aby občané města dokázali společně s radnicí táhnout za jeden provaz. Peněz je opravdu málo, ale o to více se je snažíme vynakládat co nejúčelněji. Úsporná opatření vždycky bolí, proto k nim přistupujeme jen velmi neradi. Zatím to ale jinak nejde. Jestliže jsme tentokrát museli oprávněné požadavky seškrtat o 65 milionů, mluví to samo za sebe. Pokud ale město dokáže spolu s občany, neziskovými organizacemi a  místními firmami vytvořit jeden tým, určitě se mnohé podaří a bude se nám zde všem společně žít lépe. Přál bych si i oživení místní politické scény. Po nedávných krajských volbách opět nemáme své zastoupení v krajské reprezentaci a je to velká škoda. Nebojme se být politicky aktivní a najděme si cestu do politické strany, která je našemu přesvědčení a našim zájmům nejbližší. Městu tím určitě pomůžeme.

Ing. Milan Linhart, místostarosta

Harryho Poslední Novinky

Hlavní strana

CH net

Okénko Městské policie

Design & Webmaster: JP Data Systems Chotěboř, (c) 2004