Tak už je to tady, před čím jsme dva roky varovali:
Dva Migy se nesrazily, ale
dopadly skupinovým letem do vojenské základny poblíž muničního skladu v Bílku u
Chotěboře
Naštěstí trosky dopadly na prázdný psinec
a do lesa
Přinášíme fotky pořízené hodinu po neštěstí
Mapa místa neštěstí je zcela dole, nové zprávy vždy nahoře.
O nekázni pilotů nad Chotěboří jsme psali již v čísle 1 a
v čísle 2 před
dvěma roky!
Zde si můžete přečíst,
co jsme psali loni v červnu (Nekázeň vojenských pilotů nad Chotěboří trvá už
léta) po obdobné havárii nedaleko Chotěboře.
Vlevo letecký pohled na areál psince s troskami, vpravo jediný velký kus, který zbyl z MiGu - motor.
Novinky ze středy
11.10.: TV Nova brousila dnes po Chotěboři, natočila mnoho vyjádření
občanů, nespokojených s chováním pilotů v minulých létech nad městem, do
večerních zpráv se dostali jen dva. Točila také rozhovor s Harryho pánem na stejné
téma, do vysílání se dostala jedna jeho věta, což očekával. Nabízel jim předem,
že řekne na kameru jen tu jednu větu, ale tento návrh byl s díky odmítnut.
Armáda tvrdí (pochopitelně), že k záhadné katastrofě došlo při zcela
normálním návratovém letu z výcvikového prostoru do Čáslavi v předepsané výšce
1200 metrů. Výpovědi svědků však ukazují, že piloti nedodrželi ani výšku, ani
rychlost, ani letovou trasu. Lze tedy očekávat zamlžování těchto faktů.
Občané Bílku a zaměstnanci vojenské základny potvrzují existenci dvou
průseků v lese za základnou, vytvořených padajícími letadly. Tvar stromů v
každém průseku ukazuje na sklon dráhy letadel k zemi asi 30 stupňů.
Dále uvádějí, že průlet strojů přes velmi siné stromy měl za následek
totální roztříštění jejich struktury, takže nalezené kusy nebyly větší než
metr (s výjimkou motorů). Hlava prvního pilota dosud údajně nebyla nalezena. Druhý
pilot byl roztříštěn stejně jako konstrukce jeho letadla.
Záhadou stále zůstává, že někteří svědci tvrdí, že viděli jeden stroj
odlétat. Jiní zase tvrdí, že jeden stroj hořel ještě ve vzduchu před dopadem.
Odborník na skladování munice a pyrotechnik nám sdělil, že pád letadla na
některý objekt skladu by mohl vyvolat závažné následky, záleží však na
skladovaném typu munice, letoun by se tedy musel přesně trefit na některý zvláště
nebezpečný sklad. Katastrofické scénáře šířené mezi veřejností nepřipadají
ale v úvahu. Hořící palivo z letadel by v případě dopadu na některý sklad mohlo
vyvolat výbuch části munice, který by však ostatní munici rozmetal, aniž by ta
vybuchla. Díky ochranným valům by síla výbuchu směřovala vzhůru. Bylo by však
nebezpečné se po řadu dní k takovému místu přiblížit, munice by vybuchovala
postupně.
V Novinách Vysočiny potvrdil starosta Libice n.D. to, co jsme my tvrdili již
před dvěma roky, totiž že před časem se konalo jednání nespokojených obcí
Podoubraví se zástupci vojenského letectva, které vyústilo na základě stížností
starostů na chování pilotů ve stanovení speciálního telefonního čísla pro
hlášení nekázně. Sám však přiznal, že jej nikdy nevyužil, ač ve dvou
případech byl k tomu rozhodnut. Podle našich informací chotěbořské vedení města
již na celou záležitost s telefonním číslem zapomnělo. Pro nás je však
důležité, že vojenské letectvo o neukázněném chování svých pilotů ví již
delší dobu. Sami si rozhodněte, zda vaše zkušenosti ukazují, že si to letectvo
vzalo k srdci.
V dalších dnech zde přineseme další
informace i fotografie a připravujeme sérii článků na dané téma.
Generál Klíma, velitel vzdušných sil Armády ČR, po 21. hodině večer
potvrdil na ČT2, že letouny se nesrazily, ale z neznámých důvodů pokračovaly oba v
sestupném skupinovém letu z mraků přímo k zemi, kde se roztříštily.
"Těžko můžeme dneska říci, co bylo příčinou, ale mohu říci s jistotou, že
letouny byly ovladatelné a pokračovaly zatím z neznámého důvodu až do země."
Prohlásil, že Bílek leží na přistávací ose letiště v Čáslavi (to i Chotěboř,
Harryho pozn.) a není možné se mu vyhýbat kvůli muničnímu skladu. Řekl, že
velitelem skladu v Bílku byl ujištěn, že po nárazu letadla přímo do skladu by se
nic nestalo, tak jsou sklady zabezpečeny.
Cvičné lety budou obnoveny asi po 7 až 10 dnech, řekl dále generál Klíma, a na
dotaz moderátora uvedl, že bude nutno do budoucna zlepšovat výcvik pilotů i
materiální vybavení letectva. Jak vidno, generál Klíma si stále nepřipouští, že
svou roli může hrát také nekázeň pilotů, jíž jsme v Chotěboři i okolí svědky
dost často.
Vojáci svými těly a později i větvemi stromů zakrývali trosky před fotoreportéry.
Vlevo letecký záběr TV Nova na základnu v Bílku, vpravo část roztříštěného letadla.
Východní část Bílku a za ní les, v němž je vojenská muniční základna. V centru snímku a dále doleva dopadaly trosky.
Podvečerní a večerní informace ČTK a TV přinášejí poněkud zvláštní
zprávy.
Obě letadla prý dopadla podle armádních zdrojů do vojenského prostoru v Bílku
poblíž sebe. Navíc prý armáda uvádí, že dopad nebyl následkem srážky.
Někteří svědkové uvádějí, že jedno z letadel přilétlo od Čáslavi, jiní, že
tam po havárii prvního odlétlo a havarovalo o kus dále směrem k Chotěboři. Armáda
to nepotvrzuje. Potvrzeno však je zničení psince padajícími troskami, jen asi 150
metrů od prvního muničního skladu. Nedaleko psince přitom byl jeden zaměstnanec a
šest vojáků, kteří utrpěli pouze šok.
Zdá se, že dlouho nebylo jasné, kde druhé letadlo je, až prý komise ze sebraných
součástek usoudila, že oba stroje spadly poblíž sebe. Z toho vyplývá, že letadla
musela být zcela rozbitá na součástky, když nebylo poznat, že to jsou zbytky dvou
strojů. Někteří svědkové nám potvrdili, že na vojenské základně v Bílku
leželo jedno tělo pilota bez hlavy a druhé bylo intenzívně hledáno. Později k němu
přibyly části druhého těla rozmetané na kousky.
Další zajímavá zpráva ČTK uvádí, že přednostka Okresního úřadu v
Havlíčkově Brodě sdělila, že se neuvažuje o žádosti armádě změnit letové
koridory.
Původně jsme zamýšleli uveřejnit letecké fotografie pořízené nám spřáteleným
pilotem. On však nefotil, ale točil video a do večera se mu nepovedlo sehnat kabel na
přenos jednotlivých snímků z videa do počítače. Máme zprávy z jiných zdrojů,
že jeho letadlo bylo zakrátko zahnáno z prostoru vrtulníkem, vyslaným proti němu. Ve
večerních zprávách jsme mohli vidět letecké záběry pořízené TV Nova. V každém
případě připravujeme další snímky.
Na silnici z Bílku do Sobiňova bylo rušno. Zde se potkal Harryho pán s redaktorem Novin Vysočiny Františkem Štiborem.
Bílek a les katastrofy. V popředí železniční trať Havl.
Brod - Pardubice. Zcela vpředu pak silnice z Bílku do Sobiňova. Obě foto výše
pořídil Jiří Mifka st.
Naši pravidelní čtenáři vědí, že jsme dva roky čas od času psali o nekázni pilotů vojenského letectva z Čáslavi nad Chotěboří a varovali před možnými důsledky jejich nezodpovědnosti. V úterý 10. října před 10. hodinou dopolední se dva Migy 21 v podmínkách velmi nízké oblačnosti, špatné viditelnosti a velmi silného větru údajně srazily u obce Bílek 5 km od Chotěboře. Trosky jednoho letounu dopadly do tamního objektu vojenské posádky Chotěboř - Bílek, nedaleko muničního skladu (!), kde podle našich informací zcela zničily psinec, naštěstí v tu dobu prázdný.
Podle informací z tisku a TV jeden pilot zahynul a druhý se hledá. Později oznámeno, že i druhý pilot zahynul.
V 11 hodin jsme se díky Jirkovi Mifkovi z firmy DESAN vypravili do Bílku. Do vojenského prostoru se pochopitelně nedostaneme, takže jsme se vypravili na návrší mezi Bílkem a Sobiňovem, odkud je dobře vidět na les, kam dopadly trosky .
Jak vidíte, z lesa stoupal lehký kouř, ihned odvanutý velmi silným větrem, tak silným, že s námi cloumal při pořizování fotek. Bílek je vpravo od tohoto záběru mimo obraz.Na uměle zesvětlené fotce není vidět těžké šedivé mraky, jejichž spodní vrstva byla podle našeho odhadu již od 50 metrů nad vrcholky stromů.
Na této fotce vidíte vojenský vrtulník startující od místa dopadu prvního stroje. Vesnička Bílek je vidět vpravo.
Další vrtulník míří nad voojenský prostor posádky v Bílku. Snímek je pořízen již poblíž tohoto prostoru, kde se nachází muniční sklad (tuto informaci, zde všeobecně známou, uvedla i Česká televize). Je hrozné pomyslet, co by se mohlo stát, kdyby letoun spadl přímo na sklad munice.
Jako vždy zpravodajství v novinách i TV uvádí, že ke srážce došlo u Havlíčkova Brodu. Ne, bylo to u Chotěboře! Jsme velmi zvědavi, jak budou reagovat oficiální vojenská místa. Ještě že bylo špatné počasí, bude to na co svést.
Pořídili jsme více snímků a získali svědectví místního
obyvatele. Postupně je zde uvedeme, proto sledujte tuto stránku i nadále!
Dále uvádíme mapku, zachycující místo neštěstí:
Obec Bílek je na mapě tam, co je zdvojený ovál. Vlastní nápis Bílek označuje vojenskou posádku, spodní ovál pak prostor dopadu obou letadel. Šipka ukazuje směr odkud jsme pořídili fotky. Chotěboř je v levém rohu nahoře.
Zpět na hlavní stránku Chotěbořského Couriera * Zpět na stránku CHnet