Harry vrčí… (doplněno
29.7.-viz dole) na piloty z vojenského letiště Čáslav Bývaly doby, kdy vzdušný prostor nad Chotěboří byl zcela idylický, rušen jen občas zlostným vrčením letadélka místního aeroklubu nebo zabloudivším tryskáčem z Pardubic. To se změnilo před několika léty, kdy nějaká moudrá hlava do pečiva z ministerstva obrany usoudila, že vojenská letiště je třeba přiblížit k lidem. Takže bechyňský pluk přeletěl do Čáslavi a rázem bylo po idylce, dokonce i v Chotěboři, která zas není tak blízko. Leč má smůlu, že leží poblíž prodloužení směru přistávací dráhy, tedy v příletovém koridoru z východu. Tenkrát nastalo v Chotěboři peklo. Piloti cvičili přímo nad městem své oblíbené figury a na chotěbořském náměstí to občas vypadalo, jako by přicházelo tornádo. Byl dokonce zaznamenán případ, kdy pilot nacvičoval v nízkém letu útok na osobní auto přijíždějící od Havlíčkova Brodu nebo střemhlavý útok na zemědělské budovy ve Svinném. Po ostrých protestech starosty a městské rady se cvičební prostor posunul nad lesy směrem ke Žďáru. K tomu začalo docházet palivo, takže byl chvilku klid. Ale moudrá hlava, možná ta samá, usoudila, že po debaklu v Č.B. je nutno více cvičiti a létati. A tak je tu máme hochy znovu. Zetlelé Migy 21 opět krouží přímo nad městem. Chotěboř je totiž snadný navigační bod k příletu do koridoru. Takže chlapci létají přes obydlené části města, spolehnuti na to, že v případě poruchy dovedou stařičký stroj mimo město. Dále má Chotěboř tu smůlu, že na východním okraji stojí silo, perfektní to orientační bod. Měli by ho oblétat zprava, ale zleva je to lepší, rovnou přes město hurá na Čáslav. Bylo mi divné, proč přes den doprovází letadla menší hluk, než v noci. Můj pán mi vysvětlil, že motory těchto letadel musí při pomalejším letu pracovat s vyšším výkonem a tedy i hlukem. No a v jedenáct večer, kdy už všechny děti spí a dospělí jdou spát taky, se hoši vracejí z nočních letů jeden za druhým a pěkně pomalu, pro jistotu snadného přistání nasazují pomalý let za plného výkonu motorů už od Chotěboře. Že jsou na tom hůř lidé u Čáslavi? Že hoši nelétají po dvou jako v Č.B. a nemůžou se tedy spolu srazit? Že už nevozí černé pasažéry (nemluvte za jízdy s řidičem)? Toť všechno slabá útěcha. Vrrr… Dodatek Harryho pána z 15.7. : Harry se v některých faktech mýlí (je to přece jen pes) - létají tu také Migy 23 a létají i po dvou. A pěkně nízko nad městem. Osladíme jim trochu život, říkají si patrně hoši, když přímo nad centrem města předvádějí kolmé stoupání. Umíte si představit ten rachot a burácení? Opět jako před třemi roky… Náhodou jsem půjčeným digitálem pořídil několik snímků, ilustrujících, co se tu děje. Z nich vybírám dva, další jsou u mne k dispozici: Digitální foťák není příliš vhodný na pořizování momentek, ale i tak je vidět nízký průlet Migu 21 nad centrem města. Bylo to dne 15.7.1998 v 15.10 h. Jde o zvětšený výřez z původního fota, proto jsou bytovky v pozadí neostré. Nízký průlet téhož Migu 21 nad domem mé dcery, kde jsem byl v té době na návštěvě, asi o 5 minut později, než je předchozí snímek. Dole je dřevěný štít domu, nad ním odvážný pilot, jenž neustále kroužil nad městem a bavil se nízkými průlety, při nichž docházelo ke známému burácení vzdušných mas, což v případě vojenského konfliktu slouží k zastrašení pozemních vojsk nepřítele... Co Vy na to, pane veliteli letiště v Čáslavi??? Dodatek Harryho pána ze dne 29.7. : Pro čin, jehož se dopustili dva piloti z vojenského letiště v Čáslavi v úterý 28.7. se jen těžko hledají slova. Klukovina, lumpárna, hazardérství, nezodpovědnost, to jsou příliš slabé výrazy. Dva Migy 21 přiletěly ve 20 hodin, tedy v době, kdy mnohé rodiny ukládají malé děti ke spánku, a začaly se nad Chotěboří honit. Říkám honit, nikoli cvičit. Zběsilá honička přímo nad městem, doprovázená burácením motorů měla vyvrcholení v parádním čísle (vhodném ovšem na letecký den nad letištěm a nikoli ve 20 hodin nad obydleným městem): První pilot, aby unikl pronásledovateli, přešel nad centrem města do stoupavého letu a zapnul forsáž! Druhý, aby mu nezůstal nic dlužen, učinil totéž. Ve večerním šeru působily plameny, šlehající z motorů, zajímavým dojmem. Ale pro koho zajímavým? Manévr, jenž se ve Vietnamu používal k zastrašení vojáků nepřítele, sedících v zákopech, otřásl všemi domy v centru a zcela jistě probral k úleku všechny malé děti v Chotěboři. Říkám - nemám slov. Jsou už piloti tak frustrovaní z nedostatku všeho možného v letectvu, z havárií kolegů, z mála nalétaných hodin, z nepřízně veřejnosti, že ztrácejí soudnost? Nad Českými Budějovicemi to nebyla honička, jen let ve dvojici - a jak skončil? Honička pokračovala stále nad městem přes půl devátou hodinu večerní. Pak konečně odtáhli a byl na dvě hodinky klid - než se jejich kolegové začali před jedenáctou večer stahovat přes Chotěboř směrem na Čáslav. Telefonovalo mi několik postižených občanů (myslím postižených malými dětmi v širokém okolí čáslavského letiště), kteří vědí, že jsem již před čtyřmi léty inicioval jednání městské rady o obtěžování občanů piloty a porušování leteckých předpisů. Zda si také myslím, že to dělají schválně, natruc veřejnosti. Co jsem jim mohl říci? Zkuste napsat petici starostovi, zkuste zavolat zástupci starosty, ten by měl mít červený telefon na letiště do Čáslavi, výsledek to jednání před několika léty. Nejraději bych ovšem řekl: Zkuste sehnat na černém trhu nebo od mafie jeden Stinger. Cože to je Stinger? Protiletadlová samonaváděcí raketka made in USA, obsluhovaná jednou osobou, neb startuje z roury na rameni obsluhujícího. Stači jen přibližně zacílit a vypálit, ona si cíl už najde sama... |
Zpět na hlavní stránku |