Harry už nevrčí, ale kouše…

piloty z vojenského letiště Čáslav (leč oni mají tlusté nohavice)

V prvním čísle našeho listu píšeme o trablech občanů našeho města s přelety a nálety vojenských pilotů.

Ani počátkem srpna nezaznamenáváme zlepšení. Občané města jsou však čím dál více znepokojeni a ptají se, jaká to byla vlastně jednání před třemi léty, po nichž na čas vojenská letadla zmizela od Chotěboře dále nad oblast žďárských lesů, a proč je to zase jinak?

A tak jsem začal čmuchat, až jsem vyčmuchal, jak to tenkrát bylo. Poté, co to v létě roku 1995 začalo, na podzim o tomto problému jednaly všechny obecní a městské rady v Podoubraví a protestovaly u vojenských orgánů i okresního úřadu. Podařilo se zorganizovat setkání starostů Podoubraví s vojenskými pány. Konalo se na obecním úřadě v Malči. Chotěboř tam zastupoval zástupce starosty Karel Rejchlík. Představitelé okresního úřadu i vojenští páni se nejprve snažili přesvědčit přítomné, jak je důležitý výcvik pilotů pro obranyschopnost státu a že holt někdo v blízkosti letišť musí být postižen a že musíme tomu přinést oběti. Ale když se dostali ke slovu zástupci obcí, pak to začali vojenským pánům vycinkávat, a pozvolna se ukázalo, že v řadě případů jde ze strany pilotů o nekázeň a libovůli, o které ovšem jejich nadřízení nevědí.

Zástupci obcí se dozvěděli, že existují jakási pravidla, která by měli piloti dodržovat, aby zbytečně neobtěžovali obyvatelstvo. Patří k nim zákaz letů pod 300 metrů výšky, přímých přeletů a manévrování nad obydlenou plochou obce. Vojenští páni přislíbili, že piloti budou znovu proškoleni a bude jim připomenuto, že pravidla hry musí dodržovat.

Zanedlouho byl zorganizován pro zástupce obcí výlet na letiště do Čáslavi, ukázána jim technika a prostory letiště a předvedeny jim težké podmínky pilotů, pracovní i osobní (nedostatek bytů aj.).

Libovůle pilotů však pokračovala, a tak starostové protestovali dále. Kupodivu to zapůsobilo. Bylo jim oznámeno, že vyšší místa rozhodla o přesunutí výcvikového prostoru dále na východ. Dále dostali speciální telefonní číslo, na které je možno hlásit případné prohřešky pilotů (udajně je to číslo na operačního důstojníka na letišti). V Chotěboři bylo několikrát použito.

Výcvik pilotů se skutečně přesunul nad méně obydlené oblasti. I noční návraty přes Chotěboř nebyly tak hlučné jako dříve, a tak se zdálo, že telefonní číslo upadne v zapomnění.

Jak to dopadlo, již víte. V zapomnění upadlo nejen číslo, ale i dřívější dohody a pravidla. Je to tedy na vás milí občané Podoubraví, máte-li problémy, stěžujte si u svých starostů a jejich zástupců a požadujte, aby telefonovali na ono speciální číslo. K tomu jim dávejte patřičné podklady, hlavně přesný čas prohřešku a pokud možno typ letadla (moc jich už nelétá), a popis činnosti pilota nad vaší obcí.

Dále se mi podařilo vyčmuchat, že jeden pilot pochází z Malče (tím chraňbůh nechci říci, že to dělá právě on, to by se musel ulétat) a v Chotěboři bydlí jeden z vysokých důstojníků letiště (ten nelétá, lidová tvořivost praví, že mu to piloti dělají naschvál).

A nechce-li se vám věčně lítat za starostou, klidně si prohřešky pilotů znamenejte a pošlete je našemu listu e-mailem nebo poštou(adresa Courier Harry, P.O.Box 23, Chotěboř) a my to vyřídíme za vás.

Minulý čtvrtek odpoledne měl můj pán na náměstí možnost vyfotit nízké průlety migů nad městem, ale digitální aparát reaguje pomaleji než obyčejný, a na snímcích už letadlo není, stihlo uletět. A tak alespoň jeden snímek, 6.8. asi v 16.30, mig zalétá za dům našich sousedů (zvětšený výřez, v kroužku je letadlo, není to větvička stromu, jak lze zjistit při větším zvětšení).

 Zpět na hlavní stránku