Prohlášení redakce Chotěbořského Couriera
k vášnivé diskuzi nad naším článkem

Diskuze odborníků nad výškoměrem je sice zajímavá, ale odvádí pozornost od podstaty věci

V pátek 13.10. jsme uveřejnili článek s následujícím titulkem a podtitulky:

To mnohé vysvětluje:
Přes Bílek letěly dvě dvojice MiGů 3 minuty za sebou !

Jeden z druhé dvojice zakroužil nad místem nehody.
Zjistili jsme dosud neznámé skutečnosti z analýzy radarů:
Piloti si mohli myslet, že jsou mnohem výše !

Článek je v postatě přepisem informace od našeho zdroje, odborníka v jistém oboru letectví a je možno jej rozdělit na dvě části: podstatnou (s letovými daty čtyř Migů z Moravské Třebové až do Chotěboře-Bílku) a méně podstatnou (teorie našeho zdroje o možném špatném seřízení výškoměru). To jsme vyjádřili i ve velikosti písma v titulku článku.

Ke škodě věci se málokterý čtenář zamyslel nad letovými daty, zato mnoho čtenářů podráždila úvaha o možné příčině neštěstí. To vyvolalo zvláště na leteckých serverech takřka vášnivé diskuze, v nichž nás odborníci obviňují ze všeho možného a jiní se nás zastávají. Dostali jsme mnoho souhlasných i nesouhlasných mailů. To však nebylo úmyslem uvedení tohoto článku a je naší chybou, že jsme to neuvedli v redakční poznámce.

Pro nás byly skutečně nejdůležitější informace, které vojenské letectvo neuvedlo a přiznalo je až po zveřejnění našeho článku. Jsme toho názoru, že diskuze nad méně podstatnou částí článku odvádí pozornost od podstaty věci. Již od založení našeho listu v červnu 1998 tvrdíme, že vojenští piloti porušují nad Chotěboří letové předpisy a dopouští se nekázně, čímž ohrožují město a jeho obyvatele. Všimněte si, že místa dopadu havarovaných strojů se v minulých letech pozvolna přibližují k Chotěboři. I poslední případ v Bílku je podivný, letci se měli vracet v poklidu na letiště v Čáslavi, ale první dvojice místo vodorovného letu od Poličky neustále sestupovala až k zemi. My v Chotěboř jsme často svědky, jak piloti vracející se z výcviku, zjistí před Chotěboři, že mají ještě mnoho paliva a začnou provádět nad naším městem různé vylomeniny. Jiní je zase provádějí již při přeletu z Čáslavi přes Chotěboř do výcvikového prostoru. A armáda ústy mluvčího základny v Čáslavi tvrdí, že o žádných stížnostech Chotěbořských neví. Ví o tom minimálně od té doby, co jejich důstojníkům starostové obcí Podoubraví na zvláštní schůzce vyčinili za prohřešky jejich pilotů... Dosud nikdo si nevšímá faktu, že vojenské stroje by měly přes Chotěboř pouze přelétat do výcvikového prostoru nebo zpět. Místo toho slyšíme, že oblast Vysočiny je schváleným výcvikovým prostorem, neboť je nejméně obydlená!

Náš názor je, že piloti neměli důvod k Bílku sestupovat, měli ve stálé hladině nalétnout (jak to učinila druhá dvojice) u Ždírce n.D. na přistávací osu letiště, které je vzdáleno ještě 35 km a pokračovat přes Chotěboř k Čáslavi. Neudělali to a je kardinální otázkou proč. Museli k Bílku sestupovat úmyslně, ale proč?

Harry a jeho pán, vydavatelé Chotěbořského Couriera, 16.10.2000

Zpět na hlavní stránku Chotěbořského Couriera * Zpět na stránku CHnet