Situace okolo "rentgenu"
se stává vážnou
Atomový zákon pošle rentgen v Chotěboři
na odpočinek. Ale kde vzít na nový?
Je opravdu právem všech občanů
města i regionu znát všechny informace v této věci
Vážení občané Chotěboře i celého
chotěbořska,
dovoluji si touto formou reagovat na jeden článek v posledním chotěbořském Echu a to
sice ten, který pojednával o zasedání starostů obcí sdružených do Sdružení obcí Podoubraví,
podepsaný iniciálami S.M. Mimo jiné je zde uvedeno, že starosty obcí Sdružení
zajímalo hospodaření Sdružení ambulantních lékařů. A dost, bez bližšího vysvětlení. Přitom
toto konstatování vysvětlení potřebuje, neboť bez něho je zkreslující a zavádějící.
Na tomto zasedání Sdružení
obcí Podoubraví jsem skutečně vystoupil s příspěvkem, jehož jednou částí bylo i
vysvětlení toku peněz v nestátním zdravotnickém zařízení, ale to hlavní,
to hlavní byla žádost, adresovaná Sdružení a tím i starostům všech měst a obcí
v regionu, o pomoc při řešení modernizace radiologického pracoviště nestátního
zdravotnického zařízení v Chotěboři (poliklinika), jehož provozovatelem je
naše společnost Sdružení ambulantních lékařů Chotěboř s.r.o., stručně řečeno
zajistit finanční pomoc při nákupu nového "rentgenu". Pro úplný obrázek
toho, co jsem starostům přednesl, přikládám níže úplný text příspěvku. Pro doplnění a pro informaci občanům uvádím, že podobná žádost
byla ještě před termínem uvedené schůzky (1.2.2001) předána do jednání Rady města
5.2.2001. Rada žádost naší společnosti o finanční pomoc zamítla z důvodu
jiných investičních záměrů. Se stejným textem žádosti vystoupím 19.3.2001 na
jednání městských zastupitelů. Ona totiž situace okolo "rentgenu"
se stává vážnou a je opravdu právem všech občanů města i regionu znát všechny
informace v této věci, aby i oni mohli posoudit pořadí důležitosti akcí na
které je přispíváno z městského rozpočtu. Zde mi dovolte malou odbočku k popsání fungování zdravotní péče v našem regionu. V Chotěboři i v dalších obcích regionu je pod legislativní pravomocí okresního zdravotního rady, což je okresní zástupce MZ ČR, poskytována pojištěncům zdravotních pojišťoven zdravotní péče prostřednictvím především soukromých lékařů. Jedná se o praktické lékaře pro děti i dospělé a ambulantní specialisty v odbornosti očního lékařství,diabetologie, chirurgie, ortopedie, stomatologie a dalších odborností. Mimo Chotěboř je zdravotní péče zajištěna přímo v místě obce buď vlastní ordinací nebo dojížděním lékaře, přímo v Chotěboři pak mají někteří lékaři ordinace též ve vlastních ordinacích, někteří pak mají pronajaty ordinační prostory právě na poliklinice Chotěboř. Naše společnost vznikla v roce 1994 při privatizaci zdravotnického zařízení jako nástupce Městských zdravotnických zařízení Chotěboř, kdy část bývalých zaměstnanců-lékařů MZZ podala privatizační projekt na privatizaci polikliniky Chotěboř. Jejich hlavní motivací byla snaha o zachování polikliniky Chotěboř pro zdravotní služby občanům chotěbořska. Stejným způsobem se privatizoval i Rehabilitační ústav, ovšem jinými osobami. Z bývalého MZZ zůstalo v majetku města jenom plicní středisko. To jenom na objasnění situace, co je naše společnost zač a kdo za ní stojí. Na poliklinice Chotěboř,
která zahrnuje starou budovu i novější dětské oddělení, jsou v současné době
soukromými lékaři i specializovanými zdravotnickými pracovníky poskytovány služby
dětských lékařek praktických i lékařky zubní, chirurga, interního lékaře, krční-nosní-ušní
lékařky, specialisty logopeda, zubního lékaře, ženského lékaře i rehabilitačních
sester. Dále je zde umístěna zdravotní dopravní služba i detašované pracoviště
Oblastní katolické charity. Tyto všechny služby jsou poskytovány lékaři a pracovníky,
kteří ordinují v prostorách pronajatých v poliklinice od naší společnosti.
Protože však jsou všichni placeni přes vykazování vykonaných zdravotních výkonů
zdravotními pojišťovnami, víme, že nájemné musí přihlížet k jejich možnostem
daných limitovaným objemem prostředků ze zdravotního pojištění, a tak pokrývá
zhruba režijní náklady a náklady na opravy a obnovu. A zde se dostávám konečně k tomu,
kvůli čemu jsem mezi Vás, starosty regionu Podoubraví přišel. Obracím se na Vás se žádostí o pomoc při řešení modernizace našeho radiologického pracoviště, jehož provozovatelem je naše společnost, a to konkrétně jeho skiagrafického zařízení (základní klasické rtg snímkování zajišťující zobrazovací služby pro praktické lékaře, plicního lékaře, chirurgickou, ortopedickou a interní ambulanci, urologické vyšetření). Modernizace, to znamená nákup nového skiagrafického kompletu, vyplývá z realizace zákona č.18/1997 Sb., takzvaného Atomového zákona, který schválila v roce 1997 Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR a který nás legislativně přiblížil předpisům o ochraně před ionizujícím zářením ve vyspělých zemích. Bez lékařských výkonů prováděných za podpory ionizačního záření se moderní medicína neobejde, naopak dle statistiky počet pacientů, vyšetřených pomocí ionizujícího záření, ve vztahu na snahu lékařů o co nejpřesnější diagnózu, roste. Smyslem tohoto zákona pak má být dosažení co nejefektivnějšího využívání ionizačního záření v medicíně tak, aby byla získávána co nejpřesnější diagnostická informace při minimalizaci dávek záření. Atomový zákon proto stanovil zkvalitnění celého systému zacházení s ionizujícím zářením, jehož smyslem je snaha o výše uvedenou co nejpřesnější diagnostickou informaci při minimalizaci dávek záření. Tento systém je od 1.7.1997, kdy Atomový zákon stoupil v platnost, postupně uváděn do praxe a zahrnuje : provádění zkoušek provozní stálosti a dlouhodobé stability zdrojů ionizujícího záření, zabezpečení programu kvality v denní praxi RDG oddělení a obnovu nevyhovujících přístrojů , s termínem konečné realizace do 30.6.2002. A zde se vracím ve své žádosti od
legislativního tlaku Atomového zákona zpět na naše radiodiagnostické pracoviště. Náš
současný skiagrafický komplet Chirodur 125 C, převzatý od našeho právního předchůdce
MZZ Chotěboř, který jej opět převzal od předchůdce OÚNZ Havlíčkův Brod, je 16
let starý, některé jeho součásti jsou starší 20 let. Zatím slouží, není nebezpečný,
vyhovuje současným hygienickým i zdravotním normám, všechny výše uvedené zkoušky splňuje. Zatím. S tímto „zatím“
se však jako odpovědný provozovatel zdravotnického zařízení nemůžeme smířit,
nemůžeme ani na okamžik připustit možnost, že při příštím měření by mohl
verdikt znít na částečné omezení nebo úplné zastavení provozu rentgenového
pracoviště, že by celé chotěbořsko bylo bez této nezastupitelné zdravotní služby,
že by se na každé radiologické vyšetření muselo dojíždět do Havlíčkova Brodu.
Pokud tuto katastrofickou možnost vyloučíme jako absolutně nemyslitelnou, zbývá
jedině možnost druhá, a to nákup skiagrafického zařízení nového, splňující všechny
parametry dle Atomového zákona. Ministerstvo zdravotnictví se snažilo problém dopadu Atomového zákona na naše zdravotnictví v celé jeho komplexnosti popsat, vyčíslit potřebné finanční prostředky k jeho řešení a nárokovat je v rámci programového financování ze státního rozpočtu s tím, že rokem 2001 počínaje a rokem 2003 konče, bude na obnovu zastaralých přístrojů uvolněno 900 miliónů Kč. Záměrem bylo přispět zdravotnickým zařízením na pořízení nového přístrojového vybavení (při splnění určených kritérií) zhruba z 30% pořizovací částky. Posléze se záměr omezil na státní zdravotnická zařízení, nestátní zdravotnická zařízení měla být limitována úhradou úroků z úvěrů. Situace okolo státního rozpočtu pro rok 2001 v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR však vyústila v přerozdělení prostředků určených MZ na obnovu radiodiagnostických přístrojů do jiných oblastí zdravotnictví, dle specifických zájmů jednotlivých lobujících poslanců takovým způsobem, že z uvedené částky zbylo méně než 10% původních vyčleněných financí a tyto prostředky jsou určeny pro speciální pracoviště s dětskými pacienty. Ze zkušenosti z minulých let lze vyvodit prognózu i do roků příštích, prognózu značně pesimistickou a tou je celkem realistický předpoklad, že se státní pomocí z prostředků MZ ČR se pro obnovu našeho starého rentgenu v našem nestátním zdravotnickém zařízení počítat nedá. Faktem je, že částka 1,8 milionu korun, což je cena nového skiagrafického zařízení, splňujícího ustanovení Atomového zákona, je mimo současné finanční možnosti naší společnosti, jejíž veškeré příjmy plynou převážně defacto ze zdravotního pojištění, a v tom se s obnovou rentgenů nepočítá. Možnost úvěru od komerčních bank je při současných úrokových sazbách a našich příjmech ve vztahu na provozování celé polikliniky a řešení její celkové zastaralosti, likvidační. Leasingové splátky s nízkou akontací by zase prodražily přístroj o další statisíce korun. Obrátil jsem se s žádostí o finanční pomoc na Radu města Chotěboře s konkrétním návrhem řešení, a to o přispění na nákup nového skiagrafického zařízení pro radiologické pracoviště polikliniky Chotěboř dotací ve výši 1/3 pořizovací ceny. 3/4 pořizovací ceny by uhradila naše společnost s tím, že zde bychom Vás žádali ještě o poskytnutí návratné bezúročné půjčky s 6 letým splátkovým kalendářem na 2/4 pořizovací ceny. Zde bych dal k úvaze možnost sdružit prostředky i z ostatních obcí regionu a případný tlak na poskytnutí finanční pomoci z prostředků Okresního úřadu Havlíčkův Brod. Neméně důležitý je i vliv Sdružení na naše volené zástupce, s jejich možností zajistit část finančních prostředků.Termín nákupu nového
skiagrafického zařízení bude vycházet z možností rozpočtu Města Chotěboře
i ostatních zúčastněných. Pokud by to bylo reálné a finanční prostředky budou
shromážděny, rádi bychom obnovu radiologického pracoviště provedli ještě v roce
2001. V případě přesunutí do rozpočtů roku 2002, bychom Vás žádali o přihlédnutí
k termínu stanovenému Atomovým zákonem, kterým je 30.6.2002. Předem Vám děkujeme za projednání naší
žádosti a věříme, že na rozdíl od PSP ČR, vzdálené od řešení regionálních
problémů, Vy tuto záležitost posoudíte v zorném úhlu potřeb občanů
chotěbořska.
|
Zpět na hlavní stránku Chotěbořského Couriera * Zpět na stránku CHnet