Čtenáři k prohlášení a výzvě sedmi firem v Chotěboři

Co potřebuje Chotěboř?
Proč lidé odcházejí z města
Přinášíme první vyjádření našich čtenářů, další budeme postupně zveřejňovat


Co potřebuje Chotěboř?

Milan Linhart
mlinhart@iol.cz

Není toho málo, jeden neví, kde honem začít…

Například by potřebovala vědět, “Kde domov můj?”, jestli na Vysočině nebo v Pardubicích. Aby mohla jednat o seriózních projektech, spolupráci, financích, orientaci infrastruktury, atd. A určitě by se měla připravovat na to, že brzy bude sídlem tzv. “malého okresu”. Budou nám na tu spoustu nové administrativy stačit kanceláře a budova Městského úřadu?

O tom, že nám chybí pořádná průmyslová zóna už se popsalo papíru dost. Začít by se ale mělo úplnou rekonstrukcí silnice Chotěboř-Havlíčkův Brod, která je s bídou vhodná pro letní osobní dopravu, ale už vůbec ne pro nákladní a kamionovou. Obchvat Dolní Krupé je minimem. Jestlipak už v této věci začalo zastupitelstvo tlačit na našeho hejtmana v Jihlavě? Nebo nám tu silnici postaví Pardubice za to, že se přidáme k nim? Jsou však i jiné sítě než silniční. Jestlipak už mají všechny místní části plyn? A co takhle kabelová televize? To také může být dobrá věc, dá se po ní realizovat místní zpravodajství, ale také Internet!

Ostudou Chotěboře a fackou turistickému ruchu je ulice pod náměstím, hlavně její spodní polovina směrem k zámku. Nešly by některé polorozpadlé domy vykoupit a zbourat? Nebo majitelům přispět na jejich rekonstrukci? Vždyť je to hlavní městská tepna a je odpudivější než Stínadla! Chodníky si zasluhují rekonstrukci ve větší části Chotěboře, stále spousta jam a louží, od Doubravky k OÚNZ jedině v holínkách nebo na chůdách, louže jsou ale i na náměstí.

Bazén by se také hodil. Chotěbořské strojírny – služby mají zařízení na výrobu tepla, kdyby chtěli toto teplo zužitkovat a případný bazén s ním vytápět, nemělo by se jim v tom bránit.

Lepší dohoda radnice s nájemcem sokolovny by jistě napomohla rozvoji kultury ve městě. Rekonstrukce a provoz sokolovny je drahý špás, ale drahý špás je pro většinu obyvatel i vstupné na ples nebo na kulturní podnik. Někdo to musí zadotovat, jinak se tu nic dít nebude. V tomto smyslu je též potřeba doufat v další dobrou spolupráci s panem Dobřenským ohledně využívání budovy zámku ze strany města.

Hotel Vysočina už naštěstí má svého nového majitele, jinak bych musel napsat, že si snad někde budeme muset postavit hotel ještě jeden. Ale cestovnímu, turistickému i nákupnímu ruchu by jistě prospěl i větší počet parkovacích míst v centru města.

Pan starosta jistě řekne, že to je všechno hezké, ale kde na to všechno vzít? Městský rozpočet je vskutku smutné čtivo, a to již po mnoho let. Při současných rozpočtových pravidlech se s tím ani nedá nic udělat, protože stát mohutně přerozděluje, bohatým hodně bere a chudým jen něco málo dává. Třeba nová vláda v roce 2002 vymyslí pravidla lepší a také krajský rozpočet bude Chotěboři milostiv. Jen abychom ale včas leštili kliku u toho správného hejtmana! No, hlavně že budeme mít zastřešený zimní stadion a že i v dalších letech budeme mít stále co dotovat z městského rozpočtu, protože když už tam jednou ta střecha bude, tak by to byla škoda nenasypat tam další peníze…

Ing. Milan Linhart, Krále Jana 52, Chotěboř,  mlinhart@iol.cz


Proč lidé odcházejí z města

Petr Musil
svinny@seznam.cz

Lidé utíkají z města z několika důvodů:

Předně z nedostatku pracovní perspektivy, v chotěbořských firmách je silně zaveden seniorismus, dále bych zmínil někdy dost příšerné mezilidské vztahy na příslušných pracovištích, nízké až nedůstojné mzdy, chotěbořsku stále vládnou různá lobby, která dovedou zázraky ve prospěch svůj a ne cizí, chotěbořsku chybí průmyslová zóna (budeme tu sice mít báječnou bažinu, ale pár fabrik navíc by výši průměrné mzdy jen prospělo).

Lidem po práci nepřidá na chuti tu zůstat ani ta skutečnost, že chybí taneční sál pro alespoň pět set lidí.

Chotěboř je krásné, skvělé město, trochu provinční, ale kouzelné. Ale lidem, kteří v něm žijí, by mohlo dát trochu víc.

Ing. Petr Musil

Zpět na hlavní stránku Chotěbořského Couriera * Zpět na stránku CHnet