Harry sledoval
konflikt dvou chotěbořských firem Událost vyvolala pozornost sdělovacích prostředků, které jako obvykle informovaly nepřesně (krize nevznikla rychle a nebyla rychle zažehnána) V pondělí 1. 2. ráno již zdálky viděly stovky zaměstnanců a.s. NATE přicházející do práce tuto budovu temnou. Nesvítilo ani světélko. Na vrátnici visel plakátek, oznamující, že z důvodu překážky na straně zaměstnavatele zůstávají zaměstnanci doma s náhradou mzdy ve výši 60%. Z dalšího textu vyplývalo, že celou situaci zavinila firma Chotěbořské strojírny - Služby, a.s., která odpojila NATE od energií a telefonu. (Později se ukázalo, že to bylo trochu jinak.) Znepokojení zaměstnanci tedy odcházeli domů; byla to po závěru loňského roku, kdy zůstávali občas doma a po začátku roku nového, kdy 30 jich dostalo výpověď, další rána do jejich nejistoty a obav o osud své firmy. Pochopitelně se to rozkřiklo a od úterka se o konflikt zajímaly kdejaké sdělovací prostředky, telefonovali a přijížděli novináři a redaktoři deníků i rádií. Pochopitelně mne i mého pána celá záležitost zajímala. Z kruhů blízkých zainteresovaným osobám jsme se dozvěděli genezi celého konfliktu. Všechno začalo již v minulém roce, kdy se a.s. NATE dostala do potíží s odbytem svých výrobků a začaly chybět finanční prostředky na mzdy i na režii. Na podzim společnost přestala platit za dodávky energií a služeb. Zde musíme poněkud odbočit a čtenářům vysvětlit, proč za energii a služby platí NATE firmě Chotěbořské strojírny - Služby (CHS-S). Začátkem 90. let se bývalé Chotěbořské strojírny rozpadly na několik menších podniků, které byly postupně zprivatizovány. Areál podniku však nebylo možno rozparcelovat na kusy na sobě nezávislé, přinejmenším rozvody energií, tepla, plynu a vody procházejí celým areálem a bylo by velmi drahé budovat je znovu pro každou firmu odděleně. Navíc tu byla ještě podstatná okolnost - bývalé strojírny mají vlastní elektrárnu, která pomáhá dodržovat odběrový diagram a vykrývá špičky v dodávkách elektřiny. Došlo tedy ke vzniku firmy CHS-S, která si mj. vzala za úkol dodávat energie a služby jednotlivým firmám, vzniklým na troskách podniku, jenž byl největší v okrese, a vlastní elektrárnu provozovat. Hradí tedy všechny nové firmy na území bývalých strojíren zálohy i poplatky za energie a služby nikoli dodavatelům, ale zprostředkující firmě CHS-S. Zvláště odběry elektřiny a tepla jsou značné a zálohy jsou sjednány smlouvami a platí se i několikrát měsíčně, neboť CHS-S musí stejně tak platit dodavatelům. Tento systém by fungoval bez problémů, ale žádné ze zúčastněných stran nesmějí začít chybět peníze na platby. A to se právě stalo v případě NATE. Společnost odebírá od CHS-S energie a služby v hodnotě převyšující 1,5 milionu Kč měsíčně. Platby záloh se začaly opožďovat a dluh vůči CHS-S narostl do výše, kterou již CHS-S nemohla tolerovat, 2 miliony jen za energie, spolu s dalšími platbami za služby pak přes 5 milionů (údaj k 2.2.). Po předchozích upozorněních tedy v polovině ledna odešla do NATE výstraha, že dodávky budou k 1. únoru zastaveny, pokud nedojde k uhrazení dlužných částek, s výzvou k jednání o vzniklé situaci. K překvapení všech, kteří o výstraze věděli, management NATE nereagoval, výstraha patrně ležela někde v šuplíku. Uprostřed posledního lednového týdne vlastník a.s. NATE, pražská společnost Newton Group, oznámil jmenování nového generálního ředitele NATE od 1. února a poslal jej do Chotěboře, aby se představil a dal se vyfotografovat před administrativní budovou, které zde nikdo neřekne jinak než nádraží nebo wilsoňák. Ředitelem se stal bývalý analytik Newton Group ing. Petr Kalina, jenž nikdy takový podnik neřídil. Jeho plány jsou však smělé. Jak prohlásil, hlavním cílem je do roku 2000 zdvojnásobit produktivitu práce a obrat a dosáhnout technické úrovně konkurenčních výrobků. To je na dost krátkou dobu, jež do roku 2000 zbývá, dost velký cíl. Je známo, že zdvojnásobení produktivity práce si management představuje mj. i snížením počtu zaměstnanců na polovinu, o čemž se již počátkem roku vedla jednání s odborovou organizací. Důsledkem bylo propuštění prvních třiceti a další propouštění se očekávají v průběhu roku. Když management NATE nijak nereagoval na výstrahu CHS-S, odešla poslední lednový pátek urgentní výzva k jednání, označená jako poslední. Došlo tedy konečně k jednání mezi oběma zainteresovanými, kdy CHS-S daly lhůtu 48 hodin, nikoli k zaplacení, ale k předložení návrhů na řešení situace. Regionální deník Noviny Vysočiny o týden později ústy svých redaktorů Františka Štibora a Jany Zoubkové napsal: "Ta (krize) díky jednání nového managementu skončila stejně rychle, jak vznikla". V dobře informovaných kruzích tato informace vyvolala úsměv. I podle našich informací nemá nový management nárok na takovou pochvalu. Již na prvním jednání o krizi, které se konalo zapětminutdvanáct, tedy v neděli 31.1. večer, se ukázalo, že management NATE není vybaven patřičnými kompetencemi (vše nutno konzultovat s majitelem, jenž ovšem až v Praze a patrně nijak nevzrušen) ani návrhy na řešení situace. Takže v noci na pondělí dostal energetik CHS-S patřičné pokyny a energie i telefony byly odpojeny, když předtím zkontrolováno, zda stroje v dílnách jsou zastaveny, aby nedošlo ke škodám. V pondělí ráno svítilo pouze nouzové osvětlení a telefon fungoval jen v recepci administrativní budovy. Ke schůzce zástupců CHS-S s novým generálním ředitelem NATE došlo v pondělí 1.2. večer (Noviny Vysočiny označily později tuto schůzku za poslední - nebylo tomu zdaleka tak). I na ní se ukázalo, že ani nový ředitel a jeho přitomní spolupracovníci nemají příslušné kompetence ani konkrétní návrhy. Schůzka tedy skončila pouze dohodou, že z vrátnice bude natažen prodlužovací kabel, jenž umožní zapojit několik počítačů v sekretariátu ředitele, a uvolněno bylo několik telefonních linek pro přímá jednání a faxování s Prahou. Další jednání bylo stanoveno na úterý večer. Vedoucí jednotlivých oddělení NATE pak dostali pokyn, aby v úterý ráno svým podřízeným sdělili svými domácími telefony, že do práce se nejde. Na jednání v úterý 2.2. večer se opět nedospělo k žádným závěrům. Konkrétní návrhy ze strany NATE nebyly a podle zdrojů z okruhu zainteresovaných osob museli zástupci CHS-S vyrukovat s návrhy svými. Když jim bylo přislíbeno, že management je s Prahou projedná, uvolili se zástupci CHS-S k odvolání svých opatření, takže ve středu ráno byli zaměstnanci NATE svoláváni do práce, telefony již fungovaly a nebylo tedy nutno použít kouřových signálů. K prvním konkrétním krokům k řešení krizové situace se tedy dospělo až na jednání ve středu 3.2. navečer. Zástupci NATE přislíbili obnovení včasné platby všech záloh, oznámili že dán pokyn k zaplacení jisté částky a žádali o lhůtu několika měsíců k zaplacení dlužných částek, až se jim podaří odprodat několik nemovitostí (např. kotelna v Severní ulici nabídnuta městu Chotěboř nebo budova nad Herrmannovým pomníkem, kde dnes nájemně sídlí firma STUREL, bude odprodána též). To však zástupci CHS-S odmítli a trvali na lhůtě kratší. Víme, že byl dojednán termín 12. únor jako konečný pro uvedení plateb do řádného stavu. Zápis ze středečního ujednání byl pak podepsán ve čtvrtek 4.2., když s Prahou prokonzultováno potřebné. Teprve tím krize skončila. Nemůžeme tedy souhlasit s Novinami Vysočiny: krize nezačala rychle a neskončila rychle. Jejich formulace byla mírně řečeno nepřesná. V této souvislosti se pozornému čtenáři Novin Vysočiny naskýtá zajímavá okolnost. Jestliže v prvním článku, ve středu, informovaly víceméně objektivně (zdá se, že to byl důsledek toho, že zástupce CHS-S ing. Háva si od nich vyžádal autorizaci svých informací), v pátečním článku již přímo čiší snaha vylepšit si u NATE středeční zveřejněné nepříjemnosti, takže zde čteme jen samou chválu, a celý článek je nesen v duchu, že se nic moc nestalo a budoucnost NATE je růžová. Úsměv např. vyvolá věta, týkající se Lahvárenských dnů, které se tu jako napotvoru zrovna konaly, když krize probíhala: "Zájem byl o certifikát kvality podle mezinárodní normy ISO 900l". Když si tuto větu přečetl jeden z chotěbořských podnikatelů, řekl k mému pánovi: "To je jako, kdyby napsali: Zájem byl o vymalování místnosti. Norma ISO 9001 je naprostou samozřejmostí v mezinárodním obchodě, nad jejím dodržováním se nikdo nepozastavuje, jako nad tím, že elektřina funguje." Z článku pak vyplývá, že Lahvárenské dny byly plné zájemců o nákup nových strojů z produkce NATE a všichni byli nadšeni nabízeným leasingem i možností prohlédnout si oživlé výrobní prostory. Před přílišným optimizmem nutno varovat. Je zřejmé, že potíže NATE jsou dlouhodobého charakteru a nový ředitel nemá do začátku na růžích ustláno. Podivný je postoj majitele. "Nikoho od majitelů jsme tu neviděli", řekla nám jedna ze zainteresovaných osob. Není divu, Newton Group vlastní takových společností jako NATE povícero. Připomeňme, že vlastníkem NATE je od května 1997. Můj pán vzpomíná, jak Václav Klaus kdysi hýřil nadšením nad naší privatizací a sliboval, že když podniky budou mít konkrétního vlastníka, půjde všechno lépe a radostněji. Od té doby se nejednou ukázalo, že právě o vlastníka jde. Je-li jím jakási finanční skupina, vzdálená od konkrétních problémů konkrétního místa, přicházejí po čase problémy. Je možné, že dalším podnikem v řadě, potvrzující tuto privatizační zkušenost, bude i NATE. To nám ukáže rok 1999, jenž bude rozhodující. Newton Group má svou www stránku. Nic moc se z ní nedozvíte, jen to, že skupina se skládá z šesti společností (z nichž jedna je vlastníkem NATE) a že se na stránce usilovně pracuje. Její odkazy až na jeden nefungují. Internet není tedy jejich silnou stránkou. Ale přesto doporučuji se na ni podívat. Při prohlídce zápisů jednotlivých společností v Obchodním rejstříku se toho rovněž moc nedozvíte. Jen to, že se tam opakují stejná jména. První dojem: Newton Group je finanční a investiční skupina, využívající výhod Klausovy privatizace. Jaké výhody přinese Newton Group Chotěboři a zaměstnancům NATE? To zůstává otevřenou otázkou. (Odkazy na www stránky NATE a CHS-S najdete v naší rubrice Odkazy) |