Jak obhajovat neobhajitelné
(Opis návodu SPT Telecom pro své zaměstnance, jak mají reagovat na kritiku veřejnosti,
aneb jak odpovídat na 4 nejdotěrnější otázky)
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
v těchto dnech obdrží naši zákazníci leták o nových cenách některých
telekomunikačních služeb SPT TELECOM, a.s., které vstoupí v platnost 1. ledna 1999. Přehled
nových cen nejdůležitějších telefonních služeb naleznete v příloze. Nové ceny
budou rovněž uveřejněny v Telekomunikačním věstníku. Podrobnější informace o všech
změnách může zákazník bezplatně získat na naší informační lince 0800 11 11 11.
Nebudeme si zastírat, že tento nutný krok ze strany naší společnosti je veřejností přijímán s nelibostí. Mnozí z nás, zaměstnanců společnosti, se možná ocitneme mezi dvěma mlýnskými kameny - negativně naladěným veřejným míněním a loajálností k vlastnímu podniku. Dostaneme se do situace, kdy budeme muset umět obhájit cenovou politiku firmy způsobem, který bude i laikům z řad našich zákazníků přístupný a lépe pochopitelný.
Důvody, které vedly SPT TELCOM k navýšení některých tarifů, vycházejí z cenové strategie společnosti, která je oficiálně formulována v několika zásadních bodech:
Změny regulovaných cen telekomunikačních služeb SPT TELECOM, a.s., vycházejí z vládou schválených pravidel dlouhodobé cenové regulace, která důsledně stlačují růst těchto cen pod úroveň inflace (ceny regulovaných telekomunikačních služeb se k 1. 1. 1999 zvyšují v průměru o 3,9 %, tj. výrazně pod úrovní inflace v ČR). Státní orgány tak vytvářejí tlak na zvyšování hospodárnosti a efektivnosti společnosti.
Ve všech těchto bodech najdeme i konkrétní zdůvodnění a argumenty na nepříjemné otázky kladené veřejností. Asi k nejpalčivějším patří tyto:
Proč zvyšujete tarify?
Rebalancování cen postupně odstraní disproporci v dotovaných službách, k nimž
patří místní hovorné a měsíční poplatky, na úkor poměrně vysokých (vzhledem k
evropským parametrům) cen za hovory mezinárodní a dálkové. Blížící se
liberalizace telekomunikačního trhu a připravovaný vstup do EU už takovou křížovou
subvenci neumožní.
Běžný občan ovšem netelefonuje denně do
zahraničí!
Platby se snižují i za meziměstské hovory: mimo špičku asi o 13 % ve druhém meziměstském
pásmu a zhruba o 40 % ve třetím meziměstském pásmu.
Telefonuji pouze místně! Jsem starý,
nemocný důchodce...
Prospěje omezit telefonování ve špičce - hovory mimo špičku vzrostou pouze o 8 %
(do 2 min.), v průměru pak o 25 %. Zvýšený počet levných impulzů (15 po 1,05 Kč)
umožní telefonovat 60 min v místě mimo špičku (nebo 30 min. ve špičce) za 40 %
normální ceny.
Jste společnost s největším ziskem v ČR!
Kde se ztrácí, když musíte zdražovat telefon?
Veškeré zisky se investují do sítí, zvyšování počtu tel. linek a do zlepšení
kvality, jak nám ukládají povinnosti vůči vládě a všem, kteří telefon potřebují.
Akcionáři - strategický partner, stát, soukromí investoři - nikdy nedostali žádnou
část zisku.
Některé dotazy mohou směřovat i ke zvýšení cen za některé služby mimo rámec regulovaných cen - telegrafní, dálnopisné, informační a operátorské služby. Zde se jedná se o vysoce ztrátové neregulované služby.
Vnitřní materiál SPT Telecom