Ondřej Neff

Politiku snad nikdo nečeká

Bylo by smutné, kdyby den před Ježíškem byla nějaká politika. A přece - přišlo zajímavé sdělení z ministerství financí. Jak víte, sdružení občanů podalo žalobu na několik činovníků ministerstva financí za to, že jejich vinou ministerstvo neplní svoji zákonem stanovenou funkci regulátoru cenové politiky monopolního telefonního operátora SPT Telecom. Nyní přichází ministerstvo s rozkošně naivním dokumentem (viz níže), který potvrzuje, jaké máslo má na hlavě. Je to polemika s výpočtem, že zdražení SPT Telecom činí 62,5% a ne proklamovaných cca 25% natož pak 3,9%.

Kdyby pisatel tohoto dokumentu byl minimálně informován o tom, co psala skutečně specializovaná média, tedy internetové sajty jako je Mobil, Seznam, Pes nebo Bojkot, musel by vědět, že jsme od samého začátku upozorňovali, že telekominické zdražení (odporující cenovému výnosu z roku 1995, tedy nezákonné) se projevuje různě podle toho, kolik minut volající provolá, takže na úrovni 62,5% se usadí až po nějaké době, kdy překonáte hranici dialogů typu pomoc, umírám! a odpověď: nemáme na benzín, babo!

Že kejklí s čísly Telecom, to je pochopitelné. A bude kejklit daleko víc, teď, kdy se "strategickému partnerovi TelSource podařilo získat blokační minoritu, takže vládní pokusy o přísný dohled nad jeho počínáním se přesunuly do oblasti grotesky. Konec konců, na poslední valné hromadě Telecomu se ukázalo, jak funguje koaličně-opoziční smlouva: sféra Telecomu je v oblasti mocenského zájmu ODS a ČSSD to plně respektuje a ustoupila ze svých původně tak halasně proklamovaných hrdinných činů (odvolání generálního ředitele Nováka mělo být prvním v řadě). Ovšem nyní kejklí ve vzácné shodě s Olšanskou ulicí ministerstvo financí!

Kde je pravda? Tu najde občan ve své peněžence. Můžeme se tady dohadovat do nekonečna, jaké zdražení nám monopolista uchystal. Výsledek uvidíme na účtu - a buďte si jisti, že nenajdete příležitost, abyste svůj telefonní účet omlátili anonymnímu autorovi oné tiskové zprávy ministerstva financí o čumák. On bude prostě neviditelný - pískálek podle telekominické noty.

NEVIDITELNÝ PES, 23.12.1998

Tisková zpráva ministerstva financí

V tisku se v souvislosti s chystanými změnami cen telekomunikačních služeb objevují informace o tom, že při předpokládaném zvýšení ceny tarifního impulsu ze 2,40 Kč na 2,60 Kč dojde při zkrácení délky tarifního impulsu ze stávajících 180 sekund provozu na 120 sekund k podražení místních hovorů o 62,5 %.

Propočty, které vedou k těmto výsledkům jsou zcela zavádějící a nerespektují skutečnost. Pokud je cena 2,40 Kč vydělena délkou stávajícího tarifního impulsu 3 minuty, vychází za minutu částka 0,80 Kč. Po předpokládané cenové změně je dělena částka 2,60 Kč 2 minutami s výsledkem 1,30 Kč, což představuje údajné zdražení o 62,5 %.

Tento postup je zcela chybný, neboť počítá „cenu„ neexistujícího hovoru. Tento výpočet nelze použít ani pro jednu minutu, nelze použít ani násobek této částky pro výpočet ceny libovolně dlouhého hovoru, neboť takto spočtenou „cenu„ zákazník nikdy neplatí.

Po předpokládané změně tak za první minutu hovoru zaplatí účastník o 8,3 % více, za dvojminutový hovor opět jen o 8,3 % více, tříminutový vzhledem ke zkrácení impulsu podraží o 116 %, za čtyřminutový hovor bude zaplaceno opět jen o 8,3 % více, cena různě dlouhých hovorů je různá, šestiminutový hovor například skutečně podraží o 62,5 %, ale sedmiminutový jen o 44 %.

Při výpočtu celkového dopadu těchto změn na skutečnou cenu místních hovorů je proto nezbytné vycházet ze skutečného rozložení délky telefonního hovoru v místním pásmu. Toto rozložení je součástí modelu, který je Ministerstvu financí k dispozici. Je tak možno zohlednit skutečnou váhu jednominutových, dvouminutových, tří a víceminutových hovorů a podle toho i váhu zdražení jednotlivých případů. Jediný správný výpočet je ten, který vychází z naměřeného skutečného rozložení délek hovorů. Toto zvýšení pak vychází jako 26 % a nikoli nesprávně uváděných 62,5 %.

(Tisková zpráva z 12.11.1998)
Podatelna@mfcr.cz

Zdražování Telecomu a odpověď z ministerstva financí

V dnesnim cisle Neviditelneho psa uvadite odkaz na tiskovou zpravu ministerstva finaci, ktera vysvetluje nespravnot vypoctu zdrazeni novych telefonnich tarifu. Tuto stranu jsem shledl jiz pred nekolika tydny a vzhleden k tomu, ze v jejim zaveru je uveden e-mail na podatelnu ministerstva, odeslal jsem svuj nazor na zpusob vypoctu na tuto adresu (bylo to nekdy v dobe pred demonstraci a v dobe podepisovani i Vami organizovane petice). Nekolik tydnu se nedelo nic - tedy ticho po pesine, kdyz tu nahle pred nekolika dny jsem obdrzel oficialni odpoved ministerstva na muj neprilis lichotivy mail. Pro zajimavost jej prikladam k precteni.

Petr Šemerák

MINISTERSTVO FINANCÍ
Letenská 15,
poštovní přihrádka 77
118 10 Praha 1

Č.j.: 272/2771/98

V Praze dne 16. prosince 1998

Vyřizuje: Ing. M. Petřík, l. 2467

 

Vážený pan
Šemerák
semerak@gfk.cz

Vážený pane,
dovolte, abych odpověděl na Vaši kritiku vysvětlení výpočtu zvýšení cen telefonních hovorů, které bylo uveřejněno v tiskové zprávě Ministerstva financí dne 12. 11. 1998.
Bližší objasnění pozice ministerstva vychází z upřesnění metodiky tohoto výpočtu a vysvětlení, proč byl zvolen právě tento způsob.
Nejprve bych rád upřesnil, že tisková zpráva Ministerstva financí z 12.11.1998 neobjasňovala zvýšení cen internetového připojení, ale týkala se místních hovorů, jak to ostatně vyplývá z jejího prvního odstavce. To, že by se při původním tarifu výsledná tendence křivky procentního zvýšení už od 10. minuty skutečně blížila 62 procentům, je zřejmé a Ministerstvo financí to nikdy nevyvracelo. Bližší objasnění pozice ministerstva vychází z upřesnění metodiky tohoto výpočtu a vysvětlení, proč byl zvolen právě tento způsob.
Vstupními daty pro používaný model jsou rozsáhlé databáze měření telefonního provozu TRAFIK a PROFIL, které jsou dále pro potřeby Ministerstva financí matematicky zpracovávány Technickým a zkušebním ústavem telekomunikací a pošt TESTCOM. Obsahem databází jsou měření provozu na statisticky reprezentativním vzorku ústředen SPT TELECOM, a.s. Tato měření se provádějí opakovaně, databáze jsou aktualizovány, jakékoliv výstupy z tohoto matematického modelu proto věrně vypovídají o skutečném rozložení telefonního provozu.
Statistickým zpracováním těchto databází bylo například zjištěno, že průměrná délka hovoru je cca 2,5 minuty. Zjednodušené úvahy pak mohou vést k názoru, že zhruba polovina hovorů je kratších a polovina delších než 2,5 minuty. Tento zjednodušený předpoklad ovšem neplatí, protože podle skutečného rozložení hovorů podle délky na reprezentativním vzorku ústředen je cca 77 % hovorů kratších než 2 minuty a delších než 2 minuty je pouze zbývajících 23 %.
Ministerstvo financí nemůže souhlasit ani s kritikou nedostatečné průhlednosti svých cenových rozhodnutí v oblasti maximálních cen telekomunikačních služeb. Podklady pro toto rozhodnutí jsou veřejně publikovány v Cenovém věstníku, částka 11, z 27. října 1998, ve kterém byl publikován výměr ministerstva financí č. 1/27/1998 pro postup při zpracovávání návrhů maximálních cen telekomunikačních služeb. Závazná tarifní formule a principy pro její uplatnění byly publikovány již ve Sdělení Ministerstva financí o regulaci telekomunikačních výkonů uplatňovaných od roku 1997, které bylo publikováno v Cenovém věstníku, částka 4 a 9 /1995.
Váhové podíly jednotlivých telekomunikačních služeb vyhlašuje Ministerstvo financí na základě tržeb SPT TELECOM, a.s. za příslušné období a zveřejňuje je ve svém výměru. Výpočty, které jsou v této souvislosti zveřejňovány, tak skutečně na základě tržeb vycházejí z takového váženého průměru, který zahrnuje nejen četnost použití telekomunikační služby, ale i její cenu. Ministerstvo financí tak pro své cenové propočty používá způsob, který přesně zobrazuje dopad cenových změn.
Závěrem mi dovolte poznámku k cenám za internetové připojení. Ministerstvo financí dosud reguluje formou maximálních cen vnitrostátní hlasové telekomunikační služby. Cena mezinárodních služeb je v kompetenci Ministerstva dopravy a spojů - Českého telekomunikačního úřadu. K cenové regulaci je možno přistoupit tehdy, je-li splněna podmínka uvedená v §1., odst. 6 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, tedy ohrožení trhu účinky omezení hospodářské soutěže, nebo vznik mimořádné tržní situace. Tarifní návrh Internet 99, který zveřejnil SPT TELECOM, a.s. dne 27. 11. 1998, ponechává pro potřeby internetového připojení původní délku tarifního impulsu v období silného provozu, prodlužuje délku impulsu v období slabého provozu a zavádí období tzv. „nejslabšího provozu" s délkou tarifního impulsu až 12,5 minut. V současné době tak nejsou důvody k tomu, aby Ministerstvo financí zavedlo pro internetové připojení regulaci formou maximálních cen.
Vážený pane, věřím, že jsem Vám pomohl k objasnění situace v regulaci cen telekomunikačních služeb a internetu a doufám, že Vás moje odpověď uspokojí.

(Zvýraznění tučným tiskem provedl Harry)

Václav Wagner, v.r.
ředitel odboru regulace cen
(Harryho pozn.: Tento pán je členem dozorčí rady Telecomu - za náš stát a tedy i za nás! Všimněte si také, že je odpovědný za regulaci cen Telecomu. Není tedy divu, že obhajuje tu svoji regulaci! Tento státní úředník je jedním z těch, kteří ohrožují další rozvoj internetu u nás. Ale všeho do času...)

Zpět na hlavní stránku