Sokolovna je na tom lépe,
než hotel Vysočina
Odpověď Harryho pána na mail-článek Vaška Pravdy

Jiří Poděbradský
jpdatsys@harry.cz

Na krátkou Harryho poznámku přišla od Vaška Pravdy (Chotěbořák, žijící v Praze, organizátor proslulých Avalconů v Chotěboři) delší reakce, kterou uveřejňujeme v plném znění na hlavní straně. Protože v ní vyslovil Harrymu několik otázek a vyslovil řadu názorů, reaguji svým vlastním článkem, který vyjadřuje stanovisko nás obou k danému problému.

Ahoj Vašku,

dík za mail, který doufáme vyvolá ještě další ohlasy. Jako Harryho pán a spoluvydavatel novin cítím povinnost vyjádřit se jak k jeho poznámce, tak i k tvé reakci.

Harry je pes a pochopitelně mu činí potíže stručně vyjádřit svůj názor. Jeho poznámka vznikla jako odezva na to, že jsem přišel ze slavnostního vyhlášení nejlepších sportovců Chotěboře za rok 2000 poněkud zklamán tím, že se tato záslužná akce pořádaná městskou sportovní komisí musela konat v nevyhovujícím kině kvůli vysokým cenovým požadavkům za pronájem sokolovny, a do toho zrovna přišel článek Zbyňka Mrkvičky, stěžující si na totéž (stručně: mladí hudebníci musejí svá setkání pořádat v hospodě). Harry tedy zareagoval bezprostředně s úmyslem kritizovat Sokol Chotěboř za současný stav sokolovny a jmenoval také zúčastněné město a KD Junior, což asi vyvolalo Tvůj dojem, že ze současné situace sokolovny viní KD Junior. To, že jsi Ty zareagoval obsáhle, přineslo čtenářům i nám různá zajímavá fakta, která jsme neznali, protože o sokolovně se toho moc ve veřejnosti neví. Z tvého mailu ovšem pro nás, kteří v Chotěboři trvale bydlíme, přímo čiší, že Ty tu jsi jen občas na návštěvě.

K Tvým stanoviskům bude nejlépe se vyjádřit, když vždy nejprve ocituji Tvá slova a pak k nim uvedu názor naší redakce: (čtenáři ale doporučuji nejprve si Vaškův článek přečíst celý)


"Sokolovna byla vrácena místním Sokolům. To, že je bylo možné spočítat na prstech jedné, možná dvou rukou a že členství v Sokolu je i nadále jen symbolické, vzhledem k tomu, že o jejich činnosti není vidu a slechu, bychom teď pominuli. I to, že podobně to probíhalo v celé republice a tak teď pár staříků a pár kořistníků vládne poměrně značným majetkem."

V Chotěboři je to trochu jinak. Sokolovna byla vrácena nikoli staříkům či kořistníkům, ale našim vrstevníkům, kteří se domnívali, že oživí sokolské tradice v Chotěboři. Skutečnost byla ale jiná. Veřejnosti již Sokoli ani Orlové nic moc neříkají, a tak ani vrácená sokolovna nezpůsobila, že by se do Sokola hrnula cvičenímilovná veřejnost. V Chotěboři vznikly v minulých létech různé tělovýchovné spolky (Buttula, Biatlon, Sportovní klub, Asociace Sport pro všechny, aj.), ale žádný se nedal k Sokolům. Ti tak zůstali osamoceni se zchátralou sokolovnou. Jejich naděje se tedy začaly upírat na město Chotěboř. Vedení města i zastupitelstvo však daly najevo, že krom desetitisícových občasných darů na nutnou rekonstrukci nemají na sokolovně další zájem. To byla asi chyba, za níž nesu svůj díl odpovědnosti i já jako tehdejší člen zastupitelstva. Před pěti léty bylo vše ale jinak než dnes. Rozpočet města byl poloviční, peněz se nedostávalo. Koncepce rozvoje kultury a kulturních stánků byla nechávána až na pozdější doby, až se vyřeší jiné naléhavé problémy města. Z dnešního hlediska to skutečně byla chyba, měli jsme se tím více zabývat. Nechali jsme se vždy přesvědčit zdůvodněním občasné žádosti Sokola o finanční dar, že sokolovna, aby sloužila veřejnosti, ty peníze potřebuje. Zvedli jsme ruku tu pro 60, tu pro 90 tisíc, a mysleli, že tím je Sokolu pomoženo.


"Sokolové pronajali Sokolovnu soukromé firmě, která sice sídlí v KD Junior, ale jinak s ním nemá nic moc společného. Ona firma se zavázala splácet nájem na 20 let investicemi do rekonstrukce. Firma tvrdí, že výše investic již přesáhla nájem na 30 let, aniž by měla na ně smlouvu a naději, že ji dostane. Podotýkám, že pokud se proti ní bude takto poštívat, je možné, že Sokolové pod tlakem pronajmou Sokolovnu někomu jinému. Vzhledem k příšerné chotěbořské síti vztahů, díky kterým, ačkoliv jsou pochopitelně známé, nicméně nenapadnutelné, velmi často vítězí nejdražší a nejhorší řešení, obávám se, že Sokolovna může dopadnout pěkně mizerně."

Výše mnou popsaný nezájem města o sokolovnu byl ovšem jen jednou z příčin, proč Sokolové pronajali svůj objekt soukromé firmě. Ve hře byla celá řada dalších okolností. Blízké kontakty vedení Sokola s KD Junior, který se právě chystal rozštěpit na dvě složky (původní Dům dětí a mládeže a nové Rekvalifikační středisko pro nevyučenou mládež, které nutně potřebovalo trvalé prostory pro svou úspěšně se rozvíjející činnost). Těsné sousedství KD se sokolovnou přímo vybízelo k propojení obou objektů jak stavebně, tak i funkčně. Je však otázka, zda to Sokolové domysleli do všech důsledků. Především každý dlouhodobý pronájem objektu soukromé firmě (druhá část KD Junior se totiž transformovala v soukromou firmu) nese s sebou jistá rizika. Účelem jakékoli soukromé firmy je vytvářet zisk, jinak nemá smysl podnikat, takže jí nemůžeme snahy o zisk vyčítat a ani já tak nečiním. Dalším důsledkem pronájmu byla změna původního účelu sokolovny (balkony pro obecenstvo musely ustoupit nově budovaným učebnám), už to prostě nebude nikdy ta stará sokolovna, na kterou byla veřejnost zvyklá. Pronájem na 20 let byl dalším rizikem, Sokol totiž 20 let nedostane na svou činnost ani kačku výměnou za rekonstrukci, která ovšem, pokud se podaří dokončit, za dvacet let už bude stejně zastaralá jako Sokol sám. Dá se tedy říci, že Sokol tímto pronájmem sokolovnu i vlastní svou činnost (pokud vůbec nějakou zamýšlí) na 20 let ztratil a fakt, že výše investic již přesáhla 30 leté nájemné, to jen potvrzuje. Musíme ale brát na zřetel nedostatek informací: Nevíme, jaký byl sjednán nájem, jaké částky byly už investovány, stejně jako se např. neví o tom, že Rekvalifikační středisko Chotěboř poskytuje ze všech obdobných v republice největší rozsah oborů, v nichž lze rekvalifikaci získat.

Obáváš se, že "vzhledem k příšerné chotěbořské síti vztahů může Sokolovna dopadnout pěkně mizerně". Tato Tvá formulace jakoby nevycházela jenom z Tvých úst a vidím tam ještě někoho, kdo ovlivňuje Tvé názory. Žiju v Chotěboři skoro 30 let a vím, že jsou tu různé "sítě vztahů", ale nezdá se mi, že by nějaká mafie usilovala, aby Sokolové pronajali sokolovnu právě jí a současný pronajímatel byl odstaven (rovněž účelem mafií je vytvářet zisk, ovšem nelegální, ten ale ze současné sokolovny rozhodně nekouká). Tuto věc ovšem bude lépe probrat spolu někdy až se uvidíme, u sklenice dobrého piva. Rozhodně Harryho poznámka nebyla vyvolána kvůli tlaku na Sokoly, aby změnili pronájem. A ještě něco: Nevím, proč mluvíš o současném pronajímateli v hádankách, každý ví, o koho jde, a neví-li, lze to najít v Obchodním rejstříku na internetu.


"Na Sokolovně udělali obrovský kus práce a je využita jako rekvalifikační středisko, jedno z největších a nejúspěšnějších v republice. Provedené práce byly o to náročnější, že původní majitel Sokolovnu dost zanedbával (kdopak to byl?). Za současný stav Sokolovny vděčíme oné soukromé firmě, která si na všechno musí vydělat. Nic není zadarmo a tvrdě makat s nejistotou v zádech je něco jiného, než sedět v úřadě.

Firma dále tvrdí, že část provozu platí z peněz z evropských fondů na vzdělávání i z obdobných fondů českých. Nevím, jestli a jak na opravu Sokolovny přispělo město a jaký díl z celkové částky to byl, ale to zřejmě bylo snadno zjistitelné, alespoň první část. Zajímá mě to a chci to vědět, abych mohl lépe posoudit. Prosím Harry o tuto informaci."

Souhlasím s Tebou, že pronajímatel je úspěšný v rámci ČR, dělá záslužnou činnost, škoda, že se o tom moc neví (mohu doporučit např. stránky ministerstva školství www.msmt.cz). Kdo byl původní majitel Sokolovny? No asi Sokol, ne? Ty jsi měl na mysli majitele pozdějšího a toho přece také každý zná, proč tedy ta otázka. Že se za minulého režimu mnoho objektů neudržovalo, jen využívalo, to víme také. Tvá poznámka o sezení v úřadě - tady nevíme koho tím myslíš, takže ji přejdeme. Ano, je snadno zjistitelné, kolik dalo město na rekonstrukci a požádal jsem místostarostu o přesné údaje. Jakmile je dostanu, pošlu Ti je. Šlo určitě o statisíce, když koukneš do našich novin (je tam přece vyhledávač), najdeš např. že 25.10.1999 zastupitelstvo odhlasovalo 90 tisíc. Ale dary od města byly již dříve i později, např. v Chotěbořském Echu č. 6/1996 se uvádí, že zastupitelstvo dalo dar TJ Sokol (ovšem bez uvedení částky). Vím také o daru na opravu záchodů a kanalizace, ale počkejme si na vyčíslení (je již uvedeno v tabulce vpravo).
Dary města Chotěboř TJ Sokol Chotěboř na rekonstrukci sokolovny v posledních 5 letech

21.12.1995 - 10.000 Kč
na zajištění provozu
14.10.1996 - 100.000 Kč
na rekonstrukci
03.09.1997 - 80.000 Kč
na rekonstrukci
02.09.1998 - 50.000 Kč
na kanalizaci
25.10.1999 - 90.000 Kč
na opravy jeviště aj.

celkem 330.000 Kč

zdroj: MÚ Chotěboř laskavostí místostarosty

Spíše mne zaráží, že se rekonstrukce tak vleče. Ve zmíněném Echu, dne 5.11.1998, píše Lucie Domonkošová o opravě chotěbořské sokolovny podrobně a uvádí, že se "sokolovna v brzké době stane tím, čím bývala. Důstojným sálem, kde se budou konat všechny kulturní akce, neboť jiný takový sál v Chotěboři nemáme." Vycházela přitom ze sdělení ředitele KD. Před rokem, když jsem byl na vyhlášení nejlepších sportovců Chotěboře 1999 uchvácen pěkným prostředím rekonstruovaného sálu, mi předsedkyně Sokola tvrdila, že kolaudace bude zjara a od května sokolovna pojede. Rok se s rokem sešel, není tomu tak a Ty píšeš následující řádky:


"Rekonstrukce Sokolovny dále pokračuje. V současné době se buduje přístup zezadu, dole pod zemí se budují komplet nové šatny a hlavně komplet nové záchody. Momentálně je totiž v celé Sokolovně k dispozici toaleta pánská, 2 ks, a toaleta dámská, myslím také 2 ks, v mezipatře schodiště. A to je hlavní důvod, proč v Sokolovně neprobíhá nic jiného, než rej kšeftařů. Hygienik s pudem sebezáchovy a záchovy svého místa nemůže povolit akci pro stovky lidí v místě, kde jsou 4 hajzlíky. Velkým ústupkem je již to, že povolil taneční, to proto, že jsou jen na velmi krátkou dobu."

Tímto nám vysvětluješ, proč se v sokolovně koná jen rej kšeftařů. Ale kanalizace a záchody se budovaly již před dvěma lety. Nyní se dozvídáme o budovaném podzemí, šatnách, vinárně atd. To vyvolává dojem, že ten, kdo řídí rekonstrukce, si toho vzal moc najednou a chybějí čas i peníze. Domníval jsem se, a nejsem sám, že rekonstrukce půjde po etapách a že po učebnách přijde na řadu sál a WC, aby bylo možné pořádat kulturní akce pro dychtivou veřejnost, která zatím musí šlapat až do hotelu U zámku. Ostatně, na trhy s hadry, botami a koberci přichází také destítky a stovky zájemců, a to hygienikovi nevadí?


"Nezastávám se pochopitelně nijak oné ceny, která mi přijde na chotěbořské poměry a možnosti poměrně vysoká, ale nikde jsem neslyšel, že by byla vyloučena možnost dohody při pronájmu na delší akci. Proč ale nikdo nenadává Sokolům, kteří si mohli snadno ve smlouvě vymínit třeba 20 hodin měsíčně pro město zdarma?"

Přesně toto měl Harry na mysli, ale bohužel to nenapsal dostatečně zřetelně. Zde s Tebou musím naprosto souhlasit. Zastupitelstvo si sice při každém daru vymínilo, že musí být použit na rekonstrukci, ale požádat Sokol o záruku, že město bude užívat sokolovnu za režijní cenu, to nikoho z nás nenapadlo.


"Zároveň nechápu, kde berou lidé představu, že zorganizovat jakoukoliv zábavu je jednoduché a levné a že vstupné na ples, koncert, con má být nadále tak nehorázně nízké. A při 300 lidech (víc se jich asi nevejde, balkóny nejsou k dispozici) a vstupném 150,- Kč mi přijde cena pronájmu za 8 hodinový ples jako docela přijatelná. Pro “organizátory” je velmi pohodlné se vymluvit na vysoký nájem, místo aby vymysleli, jak tuto skutečnost kompenzovat zatraktivněním akce, přilákáním většího počtu více platících diváků, posluchačů, účastníků."

Pokud by cena pronájmu byla oněch 1100 Kč/h, pak za 8 hodinový ples je to 8800 Kč. K tomu hudba za stejný peníz a něco režie, pořadatel by také rád olízl, na to je 150 Kč vstupného jen tak tak. Musíme počítat spíše s 200 účastníky. Uznej ale, že tady z Tebe mluví úspěšný organizátor conů, jenž má v republikovém měřítku své publikum jisté.


"Pronajímatel je pro Sokolovnu a její využití zapálený, mluvil o chystané sauně, která v Chotěboři myslím doteď chybí, mluvil o možnosti propojení Sokolovny a KD Junior a vytvoření skvělého kulturního domu, využitelného pro spoustu příležitostí (včetně velkých Avalconů :-)), mluvil o již skoro hotové vinárně. Jeho plány ale nebyly neskutečné vize páně Slezákovy kdysi v Junioru, ale reálně zhodnocené a zřejmě pečlivě zkalkulované záměry. Při této příležitosti mluvil i o původních plánech města na zbourání Sokolovny a postavení další části KD Junior, zřejmě v oné “úžasné” architektonické kvalitě, kterou KD a hala oplývají. Ono se asi tak moc od dob těch plánů nezměnilo, viď Harry, zase se na městě schyluje k tomu, udělat další kopanec, mám na mysli kauzu Průmyslová zóna Kacíře. Ale o tom jinde, jen podotknu, jak bohužel úžasně životaschopná je socialistická koncepce jednoduchých okamžitých řešení, které jsou dlouhodobou tragédií."

Nevím nic o tom, že by někdo chtěl zbourat sokolovnu a postavit další úžasné architektonické dílo jako je KD Junior. Tohle nikomu nepodsouvej. Tady střílíš vedle, stejně jako když sem pleteš Kacíře. Socialistické koncepce jednoduchých okamžitých řešení tu nevidím. Právě diskuze okolo průmyslové zóny ukazuje opak. Je vidět, že tu nežiješ.


"Nelynčujte pronajímatele Sokolovny dříve, než budete mít vůbec možnost kvůli nějaké akci zkusit domluvu. Počkejte, až hygienik povolí větší akce, pak zkuste požádat o cenovou nabídku na pronájem. Myslete na to, jak by vám bylo, pustit si do nového domu houf přímo z nějaké rockové zábavy, a počítejte s tím, že pořadatelé podobných akcí se žádostí asi neuspějí, protože výše škody bude vždy vyšší, než cena pronájmu. To, že se předtím nic podobného v Sokolovně nedělalo, neznamená, že je možné nadále nepočítat do ceny pronájmu kromě elektřiny a vody také opravy a investice dosavadní i budoucí."

Tady jsi trefil hřebíček na hlavičku (s výjimkou toho lynčování). Jak vidno, musíme počítat s tím, že pronajímatel bude provádět selekci zájemců o uspořádání kulturní akce. Pronájem musí být vysoký, protože se v něm musí odrazit náklady na rekonstrukci a údržbu. A to je ono, další důsledek pronájmu sokolovny soukromé firmě. Opět zdůrazňuji, že jí to nevyčítám, musí kalkulovat a vytvářet zisk. Za těchto okolností těžko čekat na levné cenové nabídky a "vytvoření skvělého kulturního domu využitelného pro spoustu příležitostí" (Tvá slova) dostává jiný nádech, o němž Harry mluvil. Která spousta příležitostí bude mít možnost platit vysoký pronájem, v němž se musí odrazit vysoké náklady plus zisk? Ale máš pravdu Pravdo Václave, musíme počkat až hygienik povolí větší akce, pak uvidíme.


"A k oné touze, vyjádřené autorem článku a koneckonců i Harrym (to je divné, já myslel, že psi kravál a opilce nemají rádi), po prostoru pro rockové koncerty a zábavy – nesnáším lidi, kteří dělají bordel, rozbíjejí věci, ničí zařízení, odhazují odpadky, vajgly a žvýkačky. A bohužel, jako na potvoru, tohle všechno dělají účastníci podobných akcí ze všech nejvíc. Vůbec se tedy nedivím, že pokud někdo investuje spoustu dřiny, nervů a peněz do rekonstrukce, zrovna netouží po tom, aby se vrátily ještě nedávné manýry a Sokolovna byla znovu zničenou putykou."

Uf, tyto Tvé věty mne nejvíce zarazily. Kolik že Ti je let? 32? Já starý kmet už něco pamatuju, vím, že mnohé tancovačky nebyly rájem pro ctihodné staré panny, ale skutečně si myslíš, že sokolovna byla zničena nedávnými manýry a stala se putykou? A jen při rockových zábavách? Rock že je kravál a opilci? Chlapče, chodil jsem i na zábavy nerockové, mnohdy i dechovkové (dělal jsem ve výčepu nebo pořadatele pro různé spolky, jichž jsem byl členem) a viděl věci rozličné... Ptal jsem se však různých pořadatelů různých zábav a tancovaček, o zničeném zařízení a rozbitých věcech ve velkém se mluvit nedá, platili jen tu a tam pár stovek za rozbitou židli. Předem odsuzovat pořadatele zábav je totéž, jako předem tvrdit, že v nové sokolovně se budou při tancovačkách rozbíjet nové židle a ničit věci. Po čem tedy touží ten, kdo podle Tvých slov investuje spoustu dřiny, nervů a peněz (což při podnikání ovšem je běžné a podnikateli to neuznává ani vláda ani parlament, natož veřejnost), to už jsi zapomněl ke škodě věci uvést.


"Chápu, že prostor pro podobné “tvrdší a živočišnější” akce v Chotěboři prostě není, a přál bych si aby byl, aby měli mladí muzikanti o něco větší prostor se vyjádřit a prezentovat, chápu, že je to “správné”, ale ať vzpomínám jak vzpomínám, nemohu si vzpomenout, že by o akce byl tak velký zájem ze strany účastníků. Těch pár rockových vysloužilců ploužících se na posledních zábavách v Sokolovně, sice hezké reportáže z rockových festivalů, které nicméně nemohou zastřít malou účast posluchačů, skutečnost, že Chotěboř ani neuživí svoji diskotéku, mi napovídají, že potřebu větších sálů mají jen organizátoři v hlavách, ale ne publikum."

Nad těmito Tvými slovy se řada lidí pousměje. Nemáš pravdu Pravdo Václave, pokud se rockový festival konal v sokolovně, bylo vždy nabito a nevím o žádném zničeném zařízení. První takový byl v roce 1979 ještě za hluboké totality. Poslední takový byl v roce 1996 a od té doby je zavřeno a festivaly se konají jinde. Kdybys tam byl, nenapsal bys takovouto hovadinu. Zeptej se kohokoli, každý Ti řekne, že BigFesty byly výbornou zábavou a každý na ně rád vzpomíná. Slova o pár rockových vysloužilcích Ti tímto vyčítám, protože patřím mezi ně také a vím, že nás nikdy nebylo pár a o naše akce byl zájem značný.


"Kdykoliv nyní uvažuji o nějaké kultuře v Chotěboři, kdykoliv přemýšlím, že by mohlo být fajn se vrátit domů a rozhýbat celé město, pořád před sebou vidím toho “pravého” Chotěbořáka, který sedí doma na prdeli a nadává, že se “v týhle díře hovno děje”."

Díky Tvým úspěchům s pořádáním Avalconů nosíš hlavu pěkně vysoko a z Tvých slov je to cítit. Chápu Tvé rozhořčení nad Chotěbořáky, kteří Tvé Avalcony ignorují, sám mezi ně jak víš nepatřím, ale zlost na ně Ti tady zatemnila myšlení. Vrať se tedy domů a rozhýbej celé město, ukaž nám, domorodcům z džungle, jak se to má dělat. Ale nemluv o pravých Chotěbořácích sedících doma a nadávajících, když je přece řeč o mladých lidech, kteří něco dělají a chtějí dělat, když je řeč o pořádání akcí, kterých je tu skutečně poskrovnu a každého, kdo chce něco dělat, je třeba podpořit. A nebude jich víc, dokud nebudou mít pořadatelé alespoň základní podmínky přijatelné pro jejich kapsu a dokud neuvidí ochotu a podporu ze strany města a dalších zainteresovaných institucí. A to měl Harry na mysli (on rozhodně nechtěl pokousat pronajímatele, Harry přece není žádný pitbulteriér (ani oni prý šmahem nekoušou), nechtěl tlačit na Sokol, aby pronajímatele vyměnil, to by vedlo spíš k horšímu) a v tom jsem s ním zajedno.

Každá kritická slova jsou ovšem k ničemu, nenabídnou-li zároveň návrhy na řešení. V našem případě navrhujeme, aby se orgány města více a důrazněji zabývaly kulturou a pomocí jejím organizátorům. Město by mělo dávat finanční dary nejen DDM Junior a Klubu přátel hudby, ale i dalším pořadatelům kultury, třeba i na zvýšený pronájem sokolovny, na jednotlivé a konkrétní akce, a tím jim umožnit, že si budou moci sokolovnu dovoliti přes vyšší pronájem. O to ale musí pořadatelé požádat. Město by také mělo všeobecně přejít od pozornosti ke sportovcům, které štědře podporuje (což je záslužné) k pozornosti také ke kultuře.V těchto dnech se dozvídám, že Rada města, nespokojena se stavem kultury, nařídila kulturní komisi oživit svou činnost i složení. Konala se také velká porada aktivních kulturních činitelů, organizovaná jedním z radních. Zdá se, že se něco začne hýbat. V současné době se projednává návrh 120 milionového rozpočtu města, uvidíme, zda Tvoje a naše slova přimějí odpovědné, aby taky věnovali něco na kulturu.

Svůj díl tolerance k veřejným kulturním akcím bychom očekávali i od majitele i pronajímatele sokolovny. Jakožto držitelé jediné současné velké kulturní budovy ve městě by měli být vstřícní k potřebám veřejných akcí (jako je např. vyhlášení nejlepších sportovců) a iniciativnější v poskytování informací pro veřejnost, aby nedocházelo k vytváření názorů, že sokolovna je pro kulturu zazděná. Rovněž bychom navrhovali místo apriorního odmítání určitých akcí dát najevo snahu jednat s pořadateli, dát najevo, že každý organizátor má v sokolovně či v KD Junior dveře k jednání otevřené a může přijít projednat své návrhy dříve, než začne pronajímatele kritizovat.

Svým dílem musíme přispět i my. Naše redakce je připravena poskytnout organizátorům kultury veškerou pomoc, v našem případě to znamená uveřejňování a propagaci kulturních akcí a to rychle a zdarma. Zčásti to už děláme na stránkách www.chnet.cz v rubrice Kultura v Chotěboři i v Harryho Posledních Novinkách. Jsme připraveni pomoci komukoli, kdo napíše ke kultuře v Chotěboři, svůj prostor k vyjádření má u nás kdokoli, kdo chce něco veřejnosti sdělit. A taky jsme to v případě sportovní komise a v případě mladých hudebníků udělali, i když to vyvolalo Tvůj nesouhlas. Rádi zveřejníme i jakékoli informace od města, Sokola či pronajímatele sokolovny.

Porovnáme-li tedy sokolovnu s hotelem Vysočina, je na tom zřetelně lépe. Už nechátrá, rekonstruuje se. Je naděje, že na rozdíl od hotelu, též oblíbeného chotěbořskou veřejností, bude sloužit veřejnosti. Ale bude to jako dřív, jako za staré sokolovny, která sloužila všem od dětí a cvičenců až po ochotníky? Už asi těžko. Pokud se mýlím, budu jenom rád.

Zdraví Tě a na Avalcon se opět těší

Jiří Poděbradský a bobtail Harry, vydavatelé Chotěbořského Couriera

Zpět na hlavní stránku Chotěbořského Couriera * Zpět na stránku CHnet