Očité svědectví z druhého setkání starostů Podoubraví
se zástupci vojenského letectva z Čáslavi

Zástupce velitele letiště:
"Přes Chotěboř vůbec nelétáme, to je optický klam!
Chotěboř není prostor pro výcvik."

Tiskový mluvčí letiště Čáslav:
"Jsme tady proto, abychom vás chránili, nikoli zabíjeli"

Na zasedání starostů Sdružení obcí Podoubraví, které se konalo se středu 1.11. t.r. v Sobiňově, byli krom jiného přizváni i zástupci letecké základny Čáslav, aby osvětlili problematiku, o které na našich stránkách neustále píšeme, to je problematika nekázně pilotů nad naším regionem. Setkání byl přítomen (pro jiný bod programu) náš spolupracovník Tomáš Jindra (majitel firmy JCS Computer), takže nám může podat své svědectví o vystoupení důstojníků. Každý občan Chotěboře, očitý svědek exhibicí pilotů z Čáslavi přímo nad městem, musí mírně řečeno kroutit hlavou nad výroky důstojníků. Posuďte sami.

Tomáš Jindra (text a foto exkluzívně pro Chotěbořského Couriera):

Pozvání přijal zástupce velitele letiště pplk. Navrátil a tiskový mluvčí por. Prejzek.

Nejdříve informovali o havárii Migů u Bílku. Ovšem jak jsme předpokládali, nehoda je stále v šetření, takže vyvozovat jakékoli závěry by byla spekulace, podotkl por. Prejzek. Jediné co nám k tomu mohl říci je, že jsou tři varianty: lidský faktor, technická závada nebo lidský faktor a technická závada dohromady. Největší diskusi na toto téma vyvolala otázka letové zóny nad muničními sklady. Byli jsme ujištěni, že sklady jsou tak zabezpečeny, že ani přímá havárie letounu do muničního skladu by neohrozila civilní obyvatelstvo. Nicméně zástupci letectva připustili, že není nejšťastnější řešení vést letový koridor přes tuto oblast a touto otázkou se zabývá velení letectva. Tiskový mluvčí ukončil debatu na toto téma větou: “Jsme tady proto, abychom vás chránili, nikoli zabíjeli.”

sobinov.jpg (12581 bytes)

Zástupce velitele letiště Čáslav pplk. Navrátil tvrdí, že nekázeň pilotů nad Chotěboří neexistuje.
Foto Tomáš Jindra, JCS Computer

Větší rozruch vyvolala debata na téma hluk a časté nízké přelety. Podle pplk. Navrátila je situace následující: letouny smějí pod hranici 300m pouze do 13 km od prahu vzletové a přistávací dráhy (což se nás zdaleka netýká). Za touto hranicí nemohou v žádném případě letouny pod tuto výšku. Výjimku tvoří letouny s rychlostí pod 460 km/h, což jsou v případě Čáslavi nové stroje L-159 Alca. Nás ale spíš trápí otázka Migů 21, namítli zástupci z řad starostů.

Na to bylo reagováno striktně. Piloti mají své úkoly, v žádném případě si nemohou dělat ve vzduchu co chtějí, protože po přistání se vyhodnocují záznamy z černé skříňky a SARPu, což by nějaké ty klukoviny hned odhalilo. Co se týče Chotěboře, přes tu vůbec nelétají (!), pokud si někdo myslí, že ano, tak se mu to jenom zdá, protože to je optický klam. Ve skutečnosti letí o několik kilometrů dále. Pokud nad Chotěboř náhodou zabrousí, tak minimálně ve výšce 1000 metrů a jenom proto, aby přelétli, nikoli aby tady cvičili, neboť toto není prostor určený pro výcvik.

Toto vzbudilo bouřlivou debatu. Sám jsem se neudržel a zeptal jsem se hned na několik otázek. Ta první byla, jestli je to opravdu optický klam, když jsem v centru Chotěboře o půl deváté večer, hledím kolmo nad sebe, a dvacet minut přitom nadávám na obrovský řev a časté forsáže a přitom se marně snažím znovu uspat své děti, které nějak v té záplavě decibelů ne a ne usnout. Ta druhá byla obdobná. Jejich striktní NE nízkým přeletům, a už vůbec ne pod 300m, jsem si dovolil zpochybnit. Nemusí každý, jako já, sloužit na vojně na letišti v Čáslavi, aby pochopil, že pokud se dívám od chotěbořského zámku směrem k Železným horám a vidím Migy pod horizontem, že to nemůže být 300 m, ale maximálně 100 m, i méně.

Na to byla odpověď ze strany armády taky jednoduchá. Jeden takový incident řešili, kdy pilot svojí nekázní nad Malčí vyvolal takový poprask, že ho to málem stálo kariéru. Nicméně byl to čin ojedinělý a o žádném jiném nevědí. Spíše se setkávají se stížnostmi typu “spadl mi komín a chci náhradu”. To je prý absolutní nesmysl. Nikdy nemůže takovýto stroj vyvolat tolik hluku a otřesů, aby cokoli poškodil. (kromě našich nervů – pozn. autora).

Takže celkový pocit ze schůzky je smíšený. Na jednu stranu cením ochotu ze strany letců, že jsou vstřícní jednání (starostové mají k dispozici telefonní čísla a byli pozváni i na exkurzi na základnu), na druhou stranu nemůžu, než nesouhlasit (a myslím, že většina z nás) s jejich tvrzením o kázni pilotů.

Pokud jedna strana nepřizná chybu, nezbývá, než nashromáždit dostatečný počet důkazů a rozjet se do Čáslavi. Takže od nynějška budu mít vždy po ruce videokameru a všechno budu točit. Tiskový mluvčí mi osobně přislíbil, že pokud tento materiál budeme mít, můžeme s ním na základnu přijet a on to s námi prošetří. Jen aby to zase nebyl optický klam…

Tomáš Jindra

 Zpět na hlavní stránku Chotěbořského Couriera * Zpět na stránku CHnet