Zprávy ČTK z 10.10.2000 o katastrofě stíhaček v Chotěboři - Bílku

Č.1
HAVLÍČKŮV BROD/PRAHA 10. října (ČTK) - Oba piloti, jejichž stíhačky MiG-21 se dnes dopoledne srazily na Havlíčkobrodsku, jsou mrtví, řekl mluvčí generálního štábu Vladimír Palán. 

    Podle jeho informací se stroje z dosud neznámých příčin srazily při návratu na letiště po "ukončení běžných úkolů". Katastrofa se stala v 09:45 u areálu vojenské základny Chotěboř- Bílek. 
    Podle svědků letěl jeden z migů od Čáslavi přes Bílek v nízké výšce velkou rychlostí a údajně hořel. Poté spadl do lesa a explodoval. Stroj dopadl asi 150 metrů od soukromých domů u základny. 
    Na místě neštěstí jsou přítomni velitel českého letectva Ladislav Klíma i zástupce náčelníka generálního štábu František Padělek, řekli pracovníci velitelství vzdušných sil. Příčiny neštěstí se podle nich stále vyšetřují.  
    Svědkové řekli, že větve a trosky letounu létaly vysoko nad stromy vzrostlého lesa. Části letounu se našly stovky metrů od místa neštěstí. Motor odletěl asi 150 metrů od trupu letounu. 
    Nad místem nehody stále krouží policejní a vojenské vrtulníky a pátrají po druhém migu. 
    Zatím poslední nehodou, při níž zahynul český vojenský pilot, bylo srpnové neštěstí cvičného stroje L-29. V něm zemřel šéf bojové přípravy vzdušných sil, plukovník generálního štábu Ján Malo



Č.2 

   HAVLÍČKŮV BROD/PRAHA 10. října (ČTK) - Jeden ze dvou armádních pilotů, kteří dnes zahynuli při havárii dvou letounů MiG-21 na Havlíčkobrodsku, se v minulosti při letecké nehodě úspěšně katapultoval. Na dotaz ČTK to řekl Vladimír Palán z generálního štábu české armády. 

   Ani on, ani zástupce velitele letectva Jiří Zabranský však nechtěli potvrdit, zda šlo o pilota elitní čáslavské letky vyčleněné pro síly NATO, který jako jediný ze tří letců přežil loni v červnu srážku letounů stejného typu. Ta se odehrála také na Havlíčkobrodsku. 
   pilot, který dnes havárii nepřežil, není v posledních letech prvním letcem, který zahynul a jenž se v minulosti úspěšně katapultoval. 
   Před dvěma lety zahynul u obce Benátky na Královéhradecku v letounu L-39 Jaroslav Sochr z pardubické základny, který si o dva roky dříve při havárii stejného typu letadla zachránil život katapultáží. 
   Podle Palána bylo jednomu z pilotů 35 a druhém 42 let. Mluvčí čáslavské základny taktického letectva Michal Prejzek ČTK řekl, že šlo o zkušené piloty, kteří měli na svém kontě kolem 1300 letových hodin. 
   Kolem dnešní havárie panuje řada nejasností. Armáda po celý den uváděla, že stíhačky se srazily, v podvečer však tuto informaci sama zpochybnila. Palán ČTK pouze řekl, že oba letouny z dosud nezjištěných příčin narazily do země ve vojenském prostoru Chotěboř-Bílek během klesání na přistání při průletu oblačností. 
   "piloti plnili výcvikový let - přepad vzdušného cíle - a po splnění úkolu se vraceli na leteckou základnu Čáslav," řekl Palán. Potvrdil, že kromě obou pilotů, kteří při havárii zahynuli, nebyl nikdo další zraněn. Příčiny nehody vyšetřuje armádní komise a Policie 



Č 3.
Oba letouny MiG-21 se zřítily na vojenskou budovu
 

   HAVLÍČKŮV BROD 10. října (ČTK) - Oba armádní letouny MiG-21, které dnes dopoledne havarovaly na Havlíčkobrodsku, se pravděpodobně zřítily na jedno místo, tedy na vojenskou budovu vedle psince 52. ústřední muniční základny v Chotěboři-Bílku na Havlíčkobrodsku. Členové vyšetřovacích komisí to zjistili podle počtu nalezených součástek. Vyplývá to z informací ČTK. Původně se předpokládalo, že na tento objekt spadlo jen jedno z obou letadel. 

   Více než dvě hodiny létaly v okruhu kolem obce Bílek dva armádní a jeden policejní vrtulník. Jejich posádky marně hledaly druhé letadlo a podle neověřených informací i tělo druhého pilota. 
   Podle svědků vymýtila letadla lesní průsek a poté narazila do budovy. Nastala exploze a stroje byly rozmetány do okruhu několika set metrů. V budově, která byla zdemolována, se údajně nacházeli vojáci, ale jen v přízemí. Vladimír Palán z generálního štábu ČTK potvrdil, že kromě pilotů nikdo další nebyl zraněn.  
   Tělo jednoho pilota bylo nalezeno v lese u plotu areálu. Několik desítek metrů od něj byl motor a sedačka. pilot ležel pod bílým padákem. Na laně byl i oranžový člun a další záchranné pomůcky. 
   Nehoda se stala pouhé čtyři kilometry od místa, kde loni v červnu havarovaly rovněž dva letouny Mig-21 ze základny taktického letectva v Čáslavi při otáčce na přistávací manévr. 
   Podle přednostky havlíčkobrodského okresního úřadu Jaroslavy Přibylové při havárii nebylo poškozeno životní prostředí. Okresní havarijní komise nebude ani jednat o změně výcvikových koridorů. 
   Dvaapadesátá ústřední muniční základna Chotěboř-Bílek je skladovým, provozním a zásobovacím zařízením velitelství logistiky. Zabezpečuje zásobování vojsk municí, výbušninami a pyrotechnickými prostředky. Několikahektarový areál, obehnaný plotem, hlídá strážní služba a vojenští psi. 
   "Asi v 09:45 jsem uslyšel hroznou ránu a hned potom následovala ohromná exploze. Spálené větve a součástky letadla létaly až do těsné blízkosti osamělých domů v blízkosti základny," řekl na místě ČTK očitý svědek Miroslav Šupita. Tvrdil, že vzduchem viděl letět i sedačku, kterou potom našel prázdnou v lese. "Byla to hrozná čina; motor leží asi 150 až 200 metrů od místa dopadu," uvedl. "V lese bylo potom špatně vidět, protože byla mlha a šířil se kouř," dodal. 
   "Součástky jsme našli v okruhu asi 500 metrů," pokračoval s tím, že od jeho domu spadly přibližně ve vzdálenosti 200 metrů. Jeho žena dodala, že ráno do těch míst chtěla jít na houby. 
   "Výbuch byl jeden a soused viděl letět jen jedno hořící letadlo směrem od obce Bílek," řekl Šupita. Pád podle něj viděl i jeden z řidičů, který jel po silnici od Ždírce nad Doubravou a z hostince ohlásil havárii policii. 



Č. 4
Klíma: Havarované letouny MiG-21 se nesrazily ve vzduchu
 

   PRAHA 10. října (ČTK) - Dva stíhací letouny MiG-21, které dnes dopoledne havarovaly u obce Bílek na Havlíčkobrodsku, se nesrazily ve vzduchu, ale z dosud neznámého důvodu spadly společně na zem. V České televizi to dnes večer oznámil velitel vzdušných sil armády Ladislav Klíma.

   ``Těžko můžeme dneska říci, co bylo příčinou, ale mohu říci s jistotou, že letouny byly ovladatelné a pokračovaly zatím z neznámého důvodu až do země,`` uvedl Klíma. Vyšetřování nehody, při níž zahynuli oba piloti, bude podle něj trvat minimálně půl roku, protože je třeba provést expertizu všech trosek.
   Letouny narazily podle svědků nehody na vojenskou budovu vedle psince 52. ústřední muniční základny. Poté nastala exploze a stroje byly rozmetány do okruhu několika set metrů. Klíma vyloučil, že mohly být ohroženy muniční sklady, protože ty jsou konstruovány tak, aby podobným nárazům odolaly.
   Velitel dnes zakázal všechny vojenské lety s výjimkou urgentních událostí. ``Dokud nebudu znát alespoň předběžné výsledky vyšetřování, tak nemohu povolit létání u našich vzdušných sil,`` vysvětlil. Cvičné lety hodlá obnovit zhruba za týden či deset dnů, avšak není jisté, zda i na letounech MiG-21.
   Stále nejsou známy výsledky vyšetřování předchozích dvou nehod z 16. června a 1. srpna. V několika týdnech má být podle Klímy hotova expertiza první z nich, při které se u obce Kladeruby nad Oslavou na Třebíčsku zřítil stíhací bombardér Su- 22. 



Č5
Havarované stroje MiG-21 byly vyčleněny pro síly NATO
 

   PRAHA 10. října (ČTK) - Dvě stíhačky MiG-21, které se dnes dopoledne zřítily na Havlíčkobrodsku, patřily k jednotce vyčleněné do hlavních obranných sil Severoatlantické aliance. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí 4. základny taktického letectva v Čáslavi Michal Prejzek.Vrchní velitel letectva Ladislav Klíma dnes, v souvislosti s nehodou dvou stíhaček, už vydalo zákaz letů všech vojenských letadel. 

    Povoleny jsou nyní pouze lety vrtulníků letecké záchranné a pátrací služby, hotovostního systému a přepravní lety. 
   "Jednalo se o stroje MiG-21MF a na těchto strojích létají piloti, kteří jsou začleněni do pohotovostního systému NATO," řekl Prejzek. Nebyl však dosud schopen potvrdit, zda havarované stroje byly v minulém roce modernizovány. Osm letounů čáslavské základny získalo loni kromě jiného novou satelitní navigaci a přistávací navigační systém. 
   Oba piloti patřili mezi nejlépe vycvičené letce české armády, podle Prejzka měli nalétáno okolo 1300 hodin. Ačkoliv si většina armádních pilotů dlouhodobě stěžuje na nízký počet cvičných hodin, muži vyčlenění pro NATO nalétají ročně okolo 160 hodin. 
   Podle veřejně přístupných údajů z konce loňského roku by měla mít česká armáda ve výzbroji 31 jednomístných a devět dvoumístných verzí letounů MiG-21. Od té doby kromě dnes zřícených dvou strojů žádný z letounů tohoto typu nehavaroval. Stíhačky MiG-21 se naposled srazily loni v červnu, rovněž na Havlíčkobrodsku. Příčiny srážky armáda objasnila až po 13 měsících. 
   Vyšetřování havárií armádních letounů bývá zpravidla velmi zdlouhavé. Armáda dosud nesdělila příčiny ani jedné ze dvou letošních havárií - červnového zřícení bombardéru Su-22 u Náměšti nad Oslavou na Třebíčsku, ani cvičného letounu L-29 na Chrudimsku. 
   Letecká technika české armády je zastaralá, většině strojů končí v blízké době životnost. Letouny MiG-21 by měly být vyřazeny z výzbroje do roku 2005, bombardéry Su-22 nejpozději do roku 2009. Armáda by měla zmodernizovat své letectvo novými podzvukovými letouny L-159 z Aera Vodochody. O tom, zda se letci dočkají i nových stíhaček, vláda dosud definitivně nerozhodla 


Zpět na hlavní stránku Chotěbořského Couriera * Zpět na stránku CHnet