Tak už je to tady, před čím jsme dva roky varovali:

Dva Migy se nesrazily, ale dopadly skupinovým letem do vojenské základny poblíž muničního skladu v Bílku u Chotěboře
Naštěstí trosky dopadly na prázdný psinec a do lesa
Přinášíme fotky pořízené hodinu po neštěstí

Mapa místa neštěstí je zcela dole, nové zprávy vždy nahoře.

O nekázni pilotů nad Chotěboří jsme psali již v čísle 1 a v čísle 2 před dvěma roky!
Zde si můžete přečíst, co jsme psali loni v červnu (Nekázeň vojenských pilotů nad Chotěboří trvá už léta) po obdobné havárii nedaleko Chotěboře.

migbilek11.jpg (15948 bytes)   migbilek12.jpg (15246 bytes)

Vlevo letecký pohled na areál psince s troskami, vpravo jediný velký kus, který zbyl z MiGu - motor.

Novinky ze středy 11.10.: TV Nova brousila dnes po Chotěboři, natočila mnoho vyjádření občanů, nespokojených s chováním pilotů v minulých létech nad městem, do večerních zpráv se dostali jen dva. Točila také rozhovor s Harryho pánem na stejné téma, do vysílání se dostala jedna jeho věta, což očekával. Nabízel jim předem, že řekne na kameru jen tu jednu větu, ale tento návrh byl s díky odmítnut.
Armáda tvrdí (pochopitelně), že k záhadné katastrofě došlo při zcela normálním návratovém letu z výcvikového prostoru do Čáslavi v předepsané výšce 1200 metrů. Výpovědi svědků však ukazují, že piloti nedodrželi ani výšku, ani rychlost, ani letovou trasu. Lze tedy očekávat zamlžování těchto faktů.
Občané Bílku a zaměstnanci vojenské základny potvrzují existenci dvou průseků v lese za základnou, vytvořených padajícími letadly. Tvar stromů v každém průseku ukazuje na sklon dráhy letadel k zemi asi 30 stupňů.
Dále uvádějí, že průlet strojů přes velmi siné stromy měl za následek totální roztříštění jejich struktury, takže nalezené kusy nebyly větší než metr (s výjimkou motorů). Hlava prvního pilota dosud údajně nebyla nalezena. Druhý pilot byl roztříštěn stejně jako konstrukce jeho letadla.
Záhadou stále zůstává, že někteří svědci tvrdí, že viděli jeden stroj odlétat. Jiní zase tvrdí, že jeden stroj hořel ještě ve vzduchu před dopadem.
Odborník na skladování munice a pyrotechnik nám sdělil, že pád letadla na některý objekt skladu by mohl vyvolat závažné následky, záleží však na skladovaném typu munice, letoun by se tedy musel přesně trefit na některý zvláště nebezpečný sklad. Katastrofické scénáře šířené mezi veřejností nepřipadají ale v úvahu. Hořící palivo z letadel by v případě dopadu na některý sklad mohlo vyvolat výbuch části munice, který by však ostatní munici rozmetal, aniž by ta vybuchla. Díky ochranným valům by síla výbuchu směřovala vzhůru. Bylo by však nebezpečné se po řadu dní k takovému místu přiblížit, munice by vybuchovala postupně.
V Novinách Vysočiny potvrdil starosta Libice n.D. to, co jsme my tvrdili již před dvěma roky, totiž že před časem se konalo jednání nespokojených obcí Podoubraví se zástupci vojenského letectva, které vyústilo na základě stížností starostů na chování pilotů ve stanovení speciálního telefonního čísla pro hlášení nekázně. Sám však přiznal, že jej nikdy nevyužil, ač ve dvou případech byl k tomu rozhodnut. Podle našich informací chotěbořské vedení města již na celou záležitost s telefonním číslem zapomnělo. Pro nás je však důležité, že vojenské letectvo o neukázněném chování svých pilotů ví již delší dobu. Sami si rozhodněte, zda vaše zkušenosti ukazují, že si to letectvo vzalo k srdci.

V dalších dnech zde přineseme další informace i fotografie a připravujeme sérii článků na dané téma.


Generál Klíma, velitel vzdušných sil Armády ČR, po 21. hodině večer potvrdil na ČT2, že letouny se nesrazily, ale z neznámých důvodů pokračovaly oba v sestupném skupinovém letu z mraků přímo k zemi, kde se roztříštily.
"Těžko můžeme dneska říci, co bylo příčinou, ale mohu říci s jistotou, že letouny byly ovladatelné a pokračovaly zatím z neznámého důvodu až do země."
Prohlásil, že Bílek leží na přistávací ose letiště v Čáslavi (to i Chotěboř, Harryho pozn.) a není možné se mu vyhýbat kvůli muničnímu skladu. Řekl, že velitelem skladu v Bílku byl ujištěn, že po nárazu letadla přímo do skladu by se nic nestalo, tak jsou sklady zabezpečeny.
Cvičné lety budou obnoveny asi po 7 až 10 dnech, řekl dále generál Klíma, a na dotaz moderátora uvedl, že bude nutno do budoucna zlepšovat výcvik pilotů i materiální vybavení letectva. Jak vidno, generál Klíma si stále nepřipouští, že svou roli může hrát také nekázeň pilotů, jíž jsme v Chotěboři i okolí svědky dost často.

migbilek4.jpg (77185 bytes)  migbilek6.jpg (44806 bytes)

Vojáci svými těly a později i větvemi stromů zakrývali trosky před fotoreportéry.

migbilek5.jpg (41672 bytes)  migbilek7.jpg (61401 bytes)

Vlevo letecký záběr TV Nova na základnu v Bílku, vpravo část roztříštěného letadla.

migbilek8.jpg (46046 bytes)

Východní část Bílku a za ní les, v němž je vojenská muniční základna. V centru snímku a dále doleva dopadaly trosky.


Podvečerní a večerní informace ČTK a TV přinášejí poněkud zvláštní zprávy.
Obě letadla prý dopadla podle armádních zdrojů do vojenského prostoru v Bílku poblíž sebe. Navíc prý armáda uvádí, že dopad nebyl následkem srážky.
Někteří svědkové uvádějí, že jedno z letadel přilétlo od Čáslavi, jiní, že tam po havárii prvního odlétlo a havarovalo o kus dále směrem k Chotěboři. Armáda to nepotvrzuje. Potvrzeno však je zničení psince padajícími troskami, jen asi 150 metrů od prvního muničního skladu. Nedaleko psince přitom byl jeden zaměstnanec a šest vojáků, kteří utrpěli pouze šok.
Zdá se, že dlouho nebylo jasné, kde druhé letadlo je, až prý komise ze sebraných součástek usoudila, že oba stroje spadly poblíž sebe. Z toho vyplývá, že letadla musela být zcela rozbitá na součástky, když nebylo poznat, že to jsou zbytky dvou strojů. Někteří svědkové nám potvrdili, že na vojenské základně v Bílku leželo jedno tělo pilota bez hlavy a druhé bylo intenzívně hledáno. Později k němu přibyly části druhého těla rozmetané na kousky.
Další zajímavá zpráva ČTK uvádí, že přednostka Okresního úřadu v Havlíčkově Brodě sdělila, že se neuvažuje o žádosti armádě změnit letové koridory.
Původně jsme zamýšleli uveřejnit letecké fotografie pořízené nám spřáteleným pilotem. On však nefotil, ale točil video a do večera se mu nepovedlo sehnat kabel na přenos jednotlivých snímků z videa do počítače. Máme zprávy z jiných zdrojů, že jeho letadlo bylo zakrátko zahnáno z prostoru vrtulníkem, vyslaným proti němu. Ve večerních zprávách jsme mohli vidět letecké záběry pořízené TV Nova. V každém případě připravujeme další snímky.

migbilek9.jpg (60215 bytes)

Na silnici z Bílku do Sobiňova bylo rušno. Zde se potkal Harryho pán s redaktorem Novin Vysočiny Františkem Štiborem.

migbilek10.jpg (59360 bytes)

Bílek a les katastrofy. V popředí železniční trať Havl. Brod - Pardubice. Zcela vpředu pak silnice z Bílku do Sobiňova. Obě foto výše pořídil Jiří Mifka st.


Naši pravidelní čtenáři vědí, že jsme dva roky čas od času psali o nekázni pilotů vojenského letectva z Čáslavi nad Chotěboří a varovali před možnými důsledky jejich nezodpovědnosti. V úterý 10. října před 10. hodinou dopolední se dva Migy 21 v podmínkách velmi nízké oblačnosti, špatné viditelnosti a velmi silného větru údajně srazily u obce Bílek 5 km od Chotěboře. Trosky jednoho letounu dopadly do tamního objektu vojenské posádky Chotěboř - Bílek, nedaleko muničního skladu (!), kde podle našich informací zcela zničily psinec, naštěstí v tu dobu prázdný.

Podle informací z tisku a TV jeden pilot zahynul a druhý se hledá. Později oznámeno, že i druhý pilot zahynul.

V 11 hodin jsme se díky Jirkovi Mifkovi z firmy DESAN vypravili do Bílku. Do vojenského prostoru se pochopitelně nedostaneme, takže jsme se vypravili na návrší mezi Bílkem a Sobiňovem, odkud je dobře vidět na les, kam dopadly trosky .

migbilek1.jpg (7201 bytes)

Jak vidíte, z lesa stoupal lehký kouř, ihned odvanutý velmi silným větrem, tak silným, že s námi cloumal při pořizování fotek. Bílek je vpravo od tohoto záběru mimo obraz.Na uměle zesvětlené fotce není vidět těžké šedivé mraky, jejichž spodní vrstva byla podle našeho odhadu již od 50 metrů nad vrcholky stromů.

migbilek2.jpg (5441 bytes)

Na této fotce vidíte vojenský vrtulník startující od místa dopadu prvního stroje. Vesnička Bílek je vidět vpravo.

migbilek3.jpg (4991 bytes)

Další vrtulník míří nad voojenský prostor posádky v Bílku. Snímek je pořízen již poblíž tohoto prostoru, kde se nachází muniční sklad (tuto informaci, zde všeobecně známou, uvedla i Česká televize). Je hrozné pomyslet, co by se mohlo stát, kdyby letoun spadl přímo na sklad munice.

Jako vždy zpravodajství v novinách i TV uvádí, že ke srážce došlo u Havlíčkova Brodu. Ne, bylo to u Chotěboře! Jsme velmi zvědavi, jak budou reagovat oficiální vojenská místa. Ještě že bylo špatné počasí, bude to na co svést.

Pořídili jsme více snímků a získali svědectví místního obyvatele. Postupně je zde uvedeme, proto sledujte tuto stránku i nadále!
Dále uvádíme mapku, zachycující místo neštěstí:

migbilekmap.jpg (130063 bytes)

Obec Bílek je na mapě tam, co je zdvojený ovál. Vlastní nápis Bílek označuje vojenskou posádku, spodní ovál pak prostor dopadu obou letadel. Šipka ukazuje směr odkud jsme pořídili fotky. Chotěboř je v levém rohu nahoře.

Zpět na hlavní stránku Chotěbořského Couriera * Zpět na stránku CHnet