Dobří holubi se vracejí

Piloti Migů (co milují Chotěboř) se vrátili do Čáslavi
a jeden dal už o sobě vědět

Chotěbořáci, třeste se, měsíc ticha skončil

Dobří holubi se vracejí, tak prý se podle mého pána jmenovala kdysi úspěšná televizní inscenace. O tomto víkendu nastala realita: dobří holubi se vrátili zpět na mateřské letiště do Čáslavi, z měsíčního vyhnanství do Českých Budějic způsobeného modernizací čáslavské VPD (vzletové a přistávací dráhy) se podle rozhlasových zpráv vrátilo 8 Delfínů a 6 Migů.

Měsíc ticha nad Chotěboří tedy nenávratně skončil a opět budou nad námi ve dne v noci přelétat vojenští piloti, co tak milují Chotěboř, že neodolají pokušení si při přeletu nad naším městem trochu zašpásovat. Špásování v podání stařičkých Migů (letuschopných strojů zdá se stále ubývá, vezměte jen, kolik jich ubylo při haváriích) je pro druhou stranu, totiž pro nás dole, trochu kách: Nehledě k hluku nad jehož úrovní by zaplesalo srdce každého hygienika (že může zase něco zakázat - tu by ale narazil, hygienik) a k obtěžování obyvatel (Občanský zákoník: Nikdo nesmí obtěžovat své okolí hlukem, prachem, popílkem, kouřem, plyny, parami, pevnými a tekutými odpady, světlem, stíněním a vibracemi, a to nad míru přiměřenou poměrům), provádějí piloti při svém špásování ledasjaké manévry, které by rozhodně nad obydleným městem provádět neměli, totiž strmé nálety, kolmé stoupání mnohdy s forsáží a nízké průlety (ostatně jejich vnitřní předpisy jim to zakazují).

Jistě víte, že jsem pes žijící i spící venku (ke svým pánům chodím k nim domů pouze na návštěvu), takže mám možnost sledovat přelety do výcvikového prostoru i zpět přes Chotěboř. Takže jsem zaznamenal, že v pondělí 4.10. večer, ve 20.30 h přiletěl jeden milovník Chotěboře na Migu (podle zvuku soudím, byla už tma) a vytrvale plnou čtvrthodinu kroužil nad městem, přičemž pozvolna snižoval výšku, aby si obyvatelé města sedící u televizorů a zvláště spíci děti užili.Ve 20:45 h, jak přiletěl, tak zase odletěl (na Čáslav). Jistě spokojen se svým výkonem, hodným obránce vlasti.

Můj pán a paní byli v té době na procházce, takže to sledovali také. Když se pán vrátil a já mu hlásil, co jsem viděl a slyšel, začal meditovat a klást mi zajímavé otázky, na které by odpovědi odpovědných vojenských pánů byly jistě neméně zajímavé.

Měl pilot kroužení nad městem v programu svého cvičného letu nebo to byla jeho vlastní soukromá akce?
Jestliže to bylo v programu, jaký to speciální výcvik vyžaduje bezduché čtvrthodinové kroužení nad městem se snižováním výšky?
Jestliže to v programu nebylo, vidí vojenské radary pilotovo počínání a dozvědí se jeho velitelé o něm?
Mohou si piloti dělat co chtějí nebo musí dodržovat nějaké předpisy?
Nebo musel pilot vylétat všechno palivo, aby se do Čáslavi vracel s minimem zásob?
Nebo se jednalo o vyhlídkový let (některé stroje jsou dvoumístné)?

Vojenští páni internet nečtou, mají jistě jiné starosti. Například o bezpečnost pilotů a obyvatelstva a dodržení plánu výcviku. Proto se odpovědí asi jen tak nedočkáme. Ale třeba by se našel nějaký čtenář, který u toho dříve byl, a mohl by nám odpovědět?

Zpět na hlavní stránku