Reakce odborníka na leteckou zabezpečovací techniku
na naše články o srážce Migů

Radary udávají místo srážky i místo výcviku
Vojenské letectvo má pravdu, že oba stroje se již vracely

Zcela dole přinášíme novou mapku situace podle radarů

Na naše články o srážce Migů u Macourova se ozval náš stálý čtenář a chotěbořský rodák Martin Kejř, o němž jsme psali v jednom z našich starších čísel. Podle našich informací je odborníkem na leteckou zabezpečovací techniku a měl možnost si prohlédnout radarové záznamy pohybu letadel z civilní radarové sítě. Napsal nám poté:

Zdravím Vás z Prahy,

dnes jsem se po dlouhé době dostal k tomu, abych se podíval na nové číslo
Couriera. Se zájmem jsem si přečetl články o srážce dvou MIGů u České Bělé.
Jelikož mám k problematice létání přece jenom o něco blíž, než kdokoliv
jiný, mám tím pádem i více informací. Bohužel ani vaše prezentace této jistě
nešťastné události (i když se odkazujete na očité svědky) neodpovídá plně
skutečnosti.

Den po této nehodě jsem byl shodou okolností pracovně na letišti v Brně a
samozřejmě jsme si ze zvědavosti pustili přehrávku ze záznamu radarové
situace, který zde naše firma instalovala. Proto si myslím, že moje
informace mají větší váhu, než nějaké svědectví někoho, kdo se na místo dostavil
s hodinovým zpožděním (takových "očitých svědků" tam myslím bylo
99,9 %).
Plně souhlasím s tím stanoviskem, že sdělovací prostředky neinformovaly o
této nehodě objektivně. Takových "hovadin" (z nichž jednu uvádíte) jsem
slyšel či viděl víc. Některé zprávy se lišily i časem (v desítkách minut)
nehody.
Ten den opravdu letouny prováděly nacvičování prvků vysoké pilotáže -
navedení na cíl - to je to honění a prudké změny výšek. S čím však nemohu
souhlasit, je uvedená lokalita těchto manévrů. Vy v článku uvádíte, že šlo o
prostor (vyznačený červeně) mezi obcemi Česká Bělá, Macourov, Havlíčkova
Borová, Slavětín a Jitkov. Z radarového záznamu je však zřejmé, že tento
nácvik byl prováděn v prostoru mezi obcemi Vepřová a Polnička - plus mínus
nějaký kilometr, protože definovat matematicky obrazec, ve kterém se stroje
pohybovaly opravdu nesvedu, tj. asi 10 km východněji. Určení této lokality
je jistě možno při přesnosti radarů 300 m považovat za téměř
nespochybnitelné.

V další části zpochybňujete verzi armády, že v době střetu letouny směřovaly
na domovské letiště. Po shlédnutí záznamu se však musím k této variantě
rovněž připojit. Na obrazovce bylo patrné, že letouny po plynulé pravotočivé
zatáčce v konstantní letové hladině nabraly kurz přibližně 290-300 stupňů
(při tomto manévru urazily přibližně 10 km) a dostaly se do prostoru
Stříbrných hor, kde se z radarů v čase 18:00:50 CET ztratily
.
Jediné, co neodpovídá armádní verzi (či verzi ředitele LZS Jihlava - jak ale ten mohl
znát výšku letadel) je výška 3000 m, ve které mělo ke srážce dojít. Ze
záznamu je patrné, že letouny se několik kilometrů držely v letové hladině
6200 stop (to je přibližně výška 1900 m nad hladinou moře v prostředí
standardního tlaku 1013 hPa).

Co se týče toho třetího letadla, tak to tam opravdu bylo. To však přistálo
na letišti v Čáslavi už v 17:56, tzn. že nad Chotěboří bylo tak v 51.-52.
minutě.
Neberte tento můj příspěvek, jako že se zastávám letců (třebaže za to
přelétávání nad městem v nízké výšce bych jim taky nakopal p....), ale
dokáže mě naštvat, když v kdejakých novinách či televizi prezentují
kdejakého strejdu jako odborníka, který všechno viděl a je mu všechno jasné.
Bohužel zdá se mi, že tomuto stylu jste se také přiblížil, když závěr článku
vyznívá tak, že zase piloti frajeřili. Proč, když dojde k nehodě (teď
nemyslím tu, kde tomu opravdu tak bylo), hned se rozhlašuje, že to byla
nekázeň pilotů.
Ono je totiž umění, provádět speciální manévry na 40 let starém letadle.
Proč se nepranýřují ti, kteří zodpovídají za peníze resortu a
dokázali "prošustrovat" (nechci říkat rozkradli) miliardy, za které se mohly
nalétat stovky hodin či mohly být nakoupeny modernější stroje, které by odpovídaly požadavkům
současnosti.
Na druhou stranu, abych byl spravedlivý, armáda by měla hned a pravdivě
informovat o takovýchto případech, protože jinak si koleduje, že jejím
informacím nebude nikdo věřit ani tehdy, když budou opravdu pravdivé. Člověk
však musí pochopit, že ne všechno se dá objasnit a prokázat. Měl jsem třeba
zajímavý rozhovor s bývalým armádním pilotem, který mi vyprávěl o několika
nehodách, které se nepodařilo objasnit z toho důvodu, že selhala "černá
skřínka" nebo i radarový záznam na letišti.
Doufám, že jsem Vám touto malou kritikou nezkazil oslavy vyročí
Chotěbořského Couriera. Dovolte mi tedy, abych se přidal ke gratulantům a
popřál Vám další stovky čísel.

Martin KEJŘ
E-mail: m.kejr@telecom.cz

Na tento list odpověděl stručně Harryho pán:

Díky za cenné informace. Mohu je zveřejnit?
Pozn.: moje jistá nevraživost vůči pilotům vychází z toho, co denně
pozorujeme nad Chotěboří, a to i nyní, po zmiňované srážce. Lokalizace
místa, kde aktéři srážky cvičili, vycházela z údajů svědků, hlavně pana T. z
Cibotína, který skutečně pozoroval honičku obou strojů, musely tedy být v
dohledu a nikoli na průletu na osu. Nejsem si jistý, zda Polnička je v
dohledu, to se mi moc nezdá. Pochopitelně, radarové údaje by měly být
přesné. Ale proč svědkové vypovídají, že letadla tam u nich byla už předtím?
To mi není jasné. Každopádně díky.
Roční výročí neoslavujeme, sotva jsem se
uzdravil a zbavil streptokoka, měl jsem problémy se zuby, ale to se dnes
vyřešilo extrakcí.
S pozdravem
Jiří Poděbradský

Poté došla další odpověď od Martina:

Se zveřejněním souhlasím. Domnívám se, že nejde o nic tajného - tyto údaje
se dají zjistit na každém našem civilním mezinárodním letišti. Jenom je
otázka, jestli takto detailní informace má k dispozici armáda, jelikož
jejich systém pro řízení letového provozu je v porovnání s civilnimi pěkný
"paskvil", což je docela tragédie, protože by tomu mělo být právě naopak.

Co se týče místa výcviku, nemohu na 100% vyloučit, že se letadla nedostala
na pár sekund nad svědkem zmiňovanou oblast - obnovovací frekvence radarové
informace je 4 s, takže jejich okrajovou polohu nemusel zaznamenat (při
rychlosti 800 km/h se není ani čemu divit), ale hlavní oblast působnosti
byla v okolí Vepřové. Přesto mohla být tato letadla velmi dobře
pozorovatelná - z vlastní zkušenosti vím, že i ve vzdálenosti 5 km je ve
větší výšce letadlo perfektně vidět. Na základě záznamu však nevěřím, že
létaly jenom přímo nad Cibotínem.
Skutečnost, že tam už byly předtím, nemohu vyloučit ani potvrdit - my jsme
se dívali na záznam jenom od času asi 30 minut před nehodou.
Jinak Vám přeju, ať se zbavíte všech zdravotních problémů.

Martin KEJŘ
E-mail: m.kejr@telecom.cz

Doplňujeme mapu ukazující místo cvičení obou strojů a jejich návrat podle radaru:
V zeleně označeném prostoru měly oba Migy cvičit mezi obcemi Vepřová a Polnička (vpravo dole je Žďár n.S.).
Poté odlétly v kursu 290 až 300 stupňů na Českou Bělou, kde je vyznačeno kroužkem místo dopadu trosek.
Ke srážce vzhledem k setrvačnosti muselo dojít více vpravo. Další čára vzhůru vyznačuje předpokládaný
návrat na přistávací osu za Chotěboří.

migcrash1.jpg (58056 bytes)

Po prohlédnutí mapky stále vyvstává otázka: Proč svědkové z České Bělé, ale i z Žižkova Pole,
vypovídají, že oba stroje cvičily u nich na dohled?