Jak obhajovat neobhajitelné
(Opis návodu SPT Telecom pro své zaměstnance, jak mají reagovat na kritiku veřejnosti,
aneb jak odpovídat na 4 nejdotěrnější otázky)

Vážené kolegyně, vážení kolegové,
v těchto dnech obdrží naši zákazníci leták o nových cenách některých telekomunikačních služeb SPT TELECOM, a.s., které vstoupí v platnost 1. ledna 1999. Přehled nových cen nejdůležitějších telefonních služeb naleznete v příloze. Nové ceny budou rovněž uveřejněny v Telekomunikačním věstníku. Podrobnější informace o všech změnách může zákazník bezplatně získat na naší informační lince 0800 11 11 11.

Nebudeme si zastírat, že tento nutný krok ze strany naší společnosti je veřejností přijímán s nelibostí. Mnozí z nás, zaměstnanců společnosti, se možná ocitneme mezi dvěma mlýnskými kameny - negativně naladěným veřejným míněním a loajálností k vlastnímu podniku. Dostaneme se do situace, kdy budeme muset umět obhájit cenovou politiku firmy způsobem, který bude i laikům z řad našich zákazníků přístupný a lépe pochopitelný.

Důvody, které vedly SPT TELCOM k navýšení některých tarifů, vycházejí z cenové strategie společnosti, která je oficiálně formulována v několika zásadních bodech:

Změny regulovaných cen telekomunikačních služeb SPT TELECOM, a.s., vycházejí z vládou schválených pravidel dlouhodobé cenové regulace, která důsledně stlačují růst těchto cen pod úroveň inflace (ceny regulovaných telekomunikačních služeb se k 1. 1. 1999 zvyšují v průměru o 3,9 %, tj. výrazně pod úrovní inflace v ČR). Státní orgány tak vytvářejí tlak na zvyšování hospodárnosti a efektivnosti společnosti.

Ve všech těchto bodech najdeme i konkrétní zdůvodnění a argumenty na nepříjemné otázky kladené veřejností. Asi k nejpalčivějším patří tyto:

Proč zvyšujete tarify?
Rebalancování cen postupně odstraní disproporci v dotovaných službách, k nimž patří místní hovorné a měsíční poplatky, na úkor poměrně vysokých (vzhledem k evropským parametrům) cen za hovory mezinárodní a dálkové. Blížící se liberalizace telekomunikačního trhu a připravovaný vstup do EU už takovou křížovou subvenci neumožní.

Běžný občan ovšem netelefonuje denně do zahraničí!
Platby se snižují i za meziměstské hovory: mimo špičku asi o 13 % ve druhém meziměstském pásmu a zhruba o 40 % ve třetím meziměstském pásmu.

Telefonuji pouze místně! Jsem starý, nemocný důchodce...
Prospěje omezit telefonování ve špičce - hovory mimo špičku vzrostou pouze o 8 % (do 2 min.), v průměru pak o 25 %. Zvýšený počet levných impulzů (15 po 1,05 Kč) umožní telefonovat 60 min v místě mimo špičku (nebo 30 min. ve špičce) za 40 % normální ceny.

Jste společnost s největším ziskem v ČR! Kde se ztrácí, když musíte zdražovat telefon?
Veškeré zisky se investují do sítí, zvyšování počtu tel. linek a do zlepšení kvality, jak nám ukládají povinnosti vůči vládě a všem, kteří telefon potřebují. Akcionáři - strategický partner, stát, soukromí investoři - nikdy nedostali žádnou část zisku.

Některé dotazy mohou směřovat i ke zvýšení cen za některé služby mimo rámec regulovaných cen - telegrafní, dálnopisné, informační a operátorské služby. Zde se jedná se o vysoce ztrátové neregulované služby.

Vnitřní materiál SPT Telecom

Zpět na hlavní stránku