Komunální volby přede dveřmi
ing. Jiří Císař

Za necelé dva měsíce se opět budou konat komunální volby do městského zastupitelstva. Věc jistě všem známá. Přesto, a možná právě proto, jsem se rozhodl podělit se s občany Chotěboře s mými zkušenostmi z městského zastupitelstva a práce v městské radě, a to právě v souvislosti s nadcházejícími volbami do městského zastupitelstva. Letošní komunální volby totiž již zdaleka nebudou tak “přehledné” jako o minulých volbách. Podle mých informací nás očekává volba možná z více než dvojnásobku volebních kandidátek, než před čtyřmi roky. Osobně jsem potěšen, že se o “věci veřejné” takto začíná vážně zajímat čím dál více občanů Chotěboře. Na druhé straně možná nebude zcela snadné rozhodnout se, které volební straně nebo kterým kandidátům dát svoje hlasy. Je proto dobré vědět, jaké programy jednotlivé volební strany či uskupení nabízejí, a jací lidé tyto programy chtějí realizovat. Dále je důležité vědět, že práce v zastupitelstvu a v městské radě je především rozhodování, a to rozhodování hlavně o městském majetku, čili o společném majetku nás všech, obyvatel Chotěboře a místních částí.

V první řadě se jedná o rozhodování o nemovitém a movitém majetku města, což je nejen jeho prodej, nákup, či jeho pronájem, ale i jeho správa a údržba. Jedná se o poměrně rozsáhlý soubor nemovitostí, obsahující pozemky, bytové domy a ostatní stavby, komunikace, lesy i rybníky. Ještě rozsáhlejší je soubor movitého majetku, který obsahuje například i obsáhlý seznam předmětů v městském muzeu.

Dále členové zastupitelstva rozhodují o použití finančních prostředků města. Toto rozhodování je realizováno formou ročních rozpočtů, podle kterých jsou konkrétní finanční prostředky určeny na konkrétní účely či akce. Rozpočet města schvaluje (a případně mění) městská rada a městské zastupitelstvo. Tento dokument je závazný pro všechny výkonné pracovníky městského úřadu. Určuje, kolik peněz z městského rozpočtu dostanou školy, jesle, technické služby, městská bytová správa, tělovýchovná zařízení, městské kino, knihovna, městské muzeum atd. Dále stanoví, jaké investiční akce se dokončí či zahájí, jaké ulice a chodníky se budou rekonstruovat či kde se zavede plyn, apod. Větší část takto rozdělovaných finančních prostředků je více méně daná a nelze s ní mnoho hýbat. Tato částka pokrývá náklady na provoz všech zařízení města, vlastního městského úřadu, škol a školek (mimo mzdy), a dalších městských organizací, dále obsahuje splátky úvěrů, dokončení akcí z minulého roku apod. Zastupitelé mohou skutečně rozhodovat o zhruba čtvrtině až třetině ročních příjmů, což je částka, pohybující se v současné době kolem dvaceti milionů korun. Nejedná se tedy, z pohledu velikosti města a jeho potřeb, o nijak závratnou sumu. Možná ale právě proto je důležité, jak se s těmito prostředky během dalších čtyř let naloží.

Sedmičlenná městská rada, kterou volí zastupitelstvo ze svého středu, a která zasedá každých 14 dní, rozhoduje v rámci svých zákonných pravomocí o většině ostatních záležitostí. Rozhoduje tedy např. o pronájmech bytů a nebytových prostor, o složení odborných komisí a komisí pro výběrová řízení, stanovuje či upravuje počet pracovníků městského úřadu, projednává a řeší návrhy, žádosti, stížnosti či připomínky občanů, vydává obecně závazné vyhlášky, stanoví na návrh tajemníka platy a odměny vedoucích pracovníků úřadu atd.

Klíčovými osobami, kteří jsou pro další období rozvoje města nejdůležitější, jsou starosta města a taktéž jeho zástupce. Tito lidé se budou “správě věcí veřejných” věnovat daleko nejvíce. Budou nejen hlavními osobami při sestavování rozpočtu, ale budou zajišťovat i jeho naplnění, komunikovat s občany, jednat se zástupci nejrůznějších úřadů a firem, bdít nad chodem městských organizací a denně rozhodovat, provádět či kontrolovat desítky záležitostí. Tyto osoby budou rovněž město reprezentovat, a to jak v rámci města tak mimo něj.

Je důležité, že starosta a jeho zástupce jsou voleni až ze zvolených členů zastupitelstva. Je to důležité proto, že zdaleka ne všichni kandidáti, kteří budou na kandidátních listinách, jsou ochotni (či možná i schopni) takovouto funkci vykonávat. Znamená to totiž opustit na čtyři roky stávající zaměstnání s nejistotou “co potom”, a to jen tak někdo neudělá. Ze zkušenosti rovněž vím, že někteří kandidáti ani nemají zájem o práci v městském zastupitelstvu, pouze chtějí z nejrůznějších důvodů vahou své osobnosti získat hlasy pro danou volební stranu či seskupení, a když je takový kandidát zvolen, většinou se zasedání zastupitelstva neúčastní, nebo se - v tom lepším případě - mandátu dříve či později vzdá.

Co bych tedy já, jako volič, udělal pro to, abych zvolil podle svého nejlepšího vědomí a svědomí? Vynasnažil bych se navštívit co nejvíce předvolebních setkání s kandidáty jednotlivých politických stran a seskupení a snažil se zjistit co nejvíce informací o jejich programu a o jejich kandidátech, o konkrétních kandidátech na starostu, zástupce a případně na členy městské rady. Komunální “politiku” totiž nedělají strany, ale konkrétní osoby, které jednají, rozhodují a hlasují v zastupitelstvu i v městské radě každý sám za sebe. Programem myslím zejména konkrétní způsoby zajištění a použití volných finančních prostředků města a zásady hospodaření s ostatním městským majetkem.

Nejsem členem žádné politické strany a ani do žádné v nejbližší době vstoupit nehodlám. A tak doufám, že nikdo nebude tento článek považovat za předvolební agitaci, a každý si z něho vezme pouze to, co sám uzná za vhodné.

ing. Jiří Císař

psáno pro časopis Chotěbořské Echo a internetový list Chotěbořský Courier

Zpět na hlavní stránku